Hoe lang duurt het voordat een litteken (keizersnee) "wegtrekt"?

3,5 jaar geleden werd ons kindje geboren met een keizersnee en het litteken is nog steeds niet 'wit' geworden. Dus minder zichtbaar zeg maar. Nu is deze nog steeds vrij donker.

Toegevoegd na 4 dagen:
bedankt voor de reacties, ik weet zelf natuurlijk ook wel dat een litteken nooit meer weggaat, maar het gaat er om wanneer het 'wit' wordt. Dus vervaagd, of hoe noem je het.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het litteken probleem is puur persoonlijk. De een maakt mooie littekens de andere niet. Je moet ook niet vergeten dat de huid door de zwangerschap al behoor;ijk opgerekt was en dan een snee + hechtingen eroverheen. Vanwege de spanning kun je in deze geen fijn hechtmateriaal gebruiken. Alles bij elkaar geen basis voor een mooi litteken. De crème met "vitamine E" is een goed advies Verder zul je toch rustig moeten afwachten hoe je lichaam dit verder verwerkt.

Littekens verdwijnen niet, tenzij je er een cosmetische operatie overheen gooit. Je zult altijd blijven zien dat er iets gebeurt is. Mijn handen zitten onder de littekens die ik niet eens allemaal kan plaatsen - waar sommige vandaan komen is me echt een raadsel. Maar ze zijn er al jaren, en ze zullen netjes blijven waar ze zitten zolang ik ze niet actief laat verwijderen.

Dat litteken trekt nooit helemaal weg, maar ik heb de volgende tip voor je... Onder het litteken heb je verklevingen, Maak die los, scheur die los, ik weet het het is heel angstig, heel pijnlijk en heer heftig... Maar als het eronder los is, dan pas mag je je litteken vergeten en als je je litteken vergeet dan maakt het niet meer uit of het zichtbaar is of niet... Vitamine E en Aloë Bera helpen hierbij ook... Toegevoegd na 38 minuten: IK ZEG DUS NIET VOOR ALLEN DIE MIJ PER SE NIET GOED KUNNEN VERSTAAN HET LITTEKEN LOS TE SCHEUREN... NEE DE VERKLEVING ERONDER... DIE MAAKT DAT HET ROOD BLIJFT... Toegevoegd na 40 minuten: Die verklevingen leiden ertoe dat het litteken slechter doorbloed wordt en als dat losgemasseerd wordt, in feite losgescheurd wordt, dat de doorbloeding beter wordt en dat daardoor het herstel naar de normale functie van het weefsel gestimuleerd wordt… Mijn Partner Deva had precies zo´n litteken en ik heb dat maandenlang gemasseerd en losgescheurd… Het zat al meer dan 25 jaar te jeuken en pijn te doen en bleef rood… Maar onlangs is het helemaal losgekomen en de jeuk is weg, de pijn is weg, het litteken trok niet meer en nu ook na 25 jaar is de kleur bijna helemaal normaal geworden… Ik spreek uit ervaring en ik weet dat ik helemaal gelijk heb… En anders vraag Deva maar als ervaringsdeskundige…

je zal het altijd blijven zien. er zijn wel cremes voor litekens bij apotheken te koop die kan het wel een klein beetje laten bijtrekken maar echt weg zal nooit lukken

Ik had een keizersnee in 1995 en het is nog niet wit en zal het ook nooit worden. Het zit gelukkig op een plaats die niet voor iedereen zichtbaar is dus wat geeft het? Ik ben al blij dat het niet verticaal gebeurd is, wat jij?

Littekens maken deel uit van het genezingsproces en zijn het gevolg van een onevenwichtige verhouding in de productie van collageen op de plaats van de wond. Littekens veranderen naarmate ze ouder worden, maar ze zijn van nature blijvend. Bio-Oil is speciaal geformuleerd om littekens te helpen verminderen, maar ze zullen wellicht nooit helemaal verdwijnen.

een litteken is dood weefsel dat nooit weggaat. je kunt er niks tegen doen. de mate waarop het geneest echter wel wat. mits je het goed verzorgd en goed schoon en droog houdt zal hij mooier genezen. erna kun je hem verzorgen met een vochtinbregende creme zodat hij niet uitdroogt. de kleur kan lang al dan niet altijd donker blijven. dat verschilt per persoon en hoe de wond genezen is. uiterraad kun je met cosmetica hem wel verbloemen.

Ik weet niet hoe lang het duurt voordat de littekens wegtrekken, maar weet van een kleine litteken (ca. 5 cm) in mijn knie dat het zeker 10 jaar heeft geduurd dat het minder is geworden. Maar je blijft het altijd zien, tenzij je cosmetische chirurgie zou toepassen.

Ha, dat Creatiefje; Mijn vrouw heeft twee keizersnedes gehad en het litteken (twee keer 'dezelfde' over elkaar) is weliswaar na 15 jaar nog steeds zichtbaar, maar het ziet er absoluut niet vreemd of eng uit. Haar is destijs wel duidelijk gemaakt dat het zonder cosmetische chirurgie nooit helemaal onzichtbaar kan worden. Maar het ziet er eigenlijk net zo uit als een normaal plooitje of een gewone oneffenheid in de huid van de buik.

Dit is per persoon verschillend. Een litteken trekt nooit helemaal weg. Het kan soms heel lang duren voordat er een mooi dun wit streepje zichtbaar wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100