Hoe lang duurt het voordat een litteken (keizersnee) "wegtrekt"?

3,5 jaar geleden werd ons kindje geboren met een keizersnee en het litteken is nog steeds niet 'wit' geworden. Dus minder zichtbaar zeg maar. Nu is deze nog steeds vrij donker.

Toegevoegd na 4 dagen:
bedankt voor de reacties, ik weet zelf natuurlijk ook wel dat een litteken nooit meer weggaat, maar het gaat er om wanneer het 'wit' wordt. Dus vervaagd, of hoe noem je het.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het litteken probleem is puur persoonlijk.
De een maakt mooie littekens de andere niet.
Je moet ook niet vergeten dat de huid door de zwangerschap al behoor;ijk opgerekt was en dan een snee + hechtingen eroverheen. Vanwege de spanning kun je in deze geen fijn hechtmateriaal gebruiken.
Alles bij elkaar geen basis voor een mooi litteken.
De crème met "vitamine E" is een goed advies
Verder zul je toch rustig moeten afwachten hoe je lichaam dit verder verwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik begrijp niet zo goed dat iemand dit als negatieve reactie kan zien. Ik denk dat dit meest bruikbare en adequate reactie is!!!
En ik kreeg van mijn gynaecoloog hetzelfde advies.
Dankjewel dus, zelfs na 10 jaar, voor jouw reactie!!

Andere antwoorden (9)

Littekens verdwijnen niet, tenzij je er een cosmetische operatie overheen gooit. Je zult altijd blijven zien dat er iets gebeurt is.

Mijn handen zitten onder de littekens die ik niet eens allemaal kan plaatsen - waar sommige vandaan komen is me echt een raadsel. Maar ze zijn er al jaren, en ze zullen netjes blijven waar ze zitten zolang ik ze niet actief laat verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat litteken trekt nooit helemaal weg, maar ik heb de volgende tip voor je... Onder het litteken heb je verklevingen, Maak die los, scheur die los, ik weet het het is heel angstig, heel pijnlijk en heer heftig... Maar als het eronder los is, dan pas mag je je litteken vergeten en als je je litteken vergeet dan maakt het niet meer uit of het zichtbaar is of niet... Vitamine E en Aloë Bera helpen hierbij ook...

Toegevoegd na 38 minuten:
IK ZEG DUS NIET VOOR ALLEN DIE MIJ PER SE NIET GOED KUNNEN VERSTAAN HET LITTEKEN LOS TE SCHEUREN... NEE DE VERKLEVING ERONDER... DIE MAAKT DAT HET ROOD BLIJFT...

Toegevoegd na 40 minuten:
Die verklevingen leiden ertoe dat het litteken slechter doorbloed wordt en als dat losgemasseerd wordt, in feite losgescheurd wordt, dat de doorbloeding beter wordt en dat daardoor het herstel naar de normale functie van het weefsel gestimuleerd wordt…

Mijn Partner Deva had precies zo´n litteken en ik heb dat maandenlang gemasseerd en losgescheurd… Het zat al meer dan 25 jaar te jeuken en pijn te doen en bleef rood… Maar onlangs is het helemaal losgekomen en de jeuk is weg, de pijn is weg, het litteken trok niet meer en nu ook na 25 jaar is de kleur bijna helemaal normaal geworden… Ik spreek uit ervaring en ik weet dat ik helemaal gelijk heb… En anders vraag Deva maar als ervaringsdeskundige…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Vraag gemeld bij de moderatie voor het geven van medische adviezen die direct gevaar kunnen opleveren voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker bemoedigende text :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@acane... Die verklevingen leiden ertoe dat het litteken slechter doorbloed wordt en als dat losgemasseerd wordt, in feite losgescheurd wordt, dat de doorbloeding beter wordt en dat daardoor het herstel naar de normale functie van het weefsel gestimuleerd wordt... Mijn Partner Deva had precies zo´n litteken en ik heb dat maandenlang gemasseerd en losgescheurd... Het zat al meer dan 25 jaar te jeuken en pijn te doen en bleef rood... Maar onlangs is het helemaal losgekomen en de jeuk is weg, de pijn is weg, het litteken trok niet meer en nu ook na 25 jaar is de kleur bijna helemaal normaal geworden... Ik spreek uit ervaring en ik weet dat ik helemaal gelijk heb... En anders vraag Deva maar als ervaringsdeskundige...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, -1 en een melding aan het moderatieteam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel meneer... Leuk bezig weer... De beste wensen voor het nieuwe jaar 2009...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX: Heb gelukkig de mogelijkheid om het NIET stiekem te melden. Ook heb ik de mogelijkheid om het stiekem te doen. Daarom heb ik het jou medegedeeld. Kennenlijk loop je toch een beetje achter de feiten aan omdat we nu in het jaar 2010 leven. Van mij ook de allerbeste wensen voor het jaar 2010.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is in ieder geval verplaats naar de categorie gezondheid. Zie het voorbehoud medische informatie bovenaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na overleg vinden we het antwoord op zich goed. Zowel de massage als vitamine E wordt gebruikt bij therapie. Ik geef hiervoor toch een plusje. http://www.dehuidtherapeuten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=39 Ik denk dat een aantal mensen op het verkeerde been wordt gezet door de plastische omschrijving bij "losscheuren". Het is geenzins de bedoeling het litteken zelf te openen, snijden of te scheuren. XiniX geeft dit m.i. in de aanvullende toelichting ook goed aan dat dit zijn eigen ervaring is. Overigens is dit ook mijn eigen mening. Neem ook in acht dat hoewel ik medisch bioloog ben ik geen verstand heb van huidtherapie.
je zal het altijd blijven zien.
er zijn wel cremes voor litekens bij apotheken te koop
die kan het wel een klein beetje laten bijtrekken maar echt weg zal nooit lukken
14 jaar geleden
Ik had een keizersnee in 1995 en het is nog niet wit en zal het ook nooit worden. Het zit gelukkig op een plaats die niet voor iedereen zichtbaar is dus wat geeft het?
Ik ben al blij dat het niet verticaal gebeurd is, wat jij?
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het dus wel verticaal gebeurd want het was hoge nood en in het jaar 1979.Mijn kind kwam levend ter wereld en dat is het belangrijkste.
amc
14 jaar geleden
Zo is het. Ik had het ook gedaan hoor, maar ik denk dat ze nu standaard bikinilijn doen. Mijn keizersnee was gepland, omdat mijn zoon dwars lag (hoofd linker zij, voeten rechts). Een spoedkeizersnee lijkt me een horror scenario, je bent al gespannen. Vreselijk!Je hebt enorm gelijk dat het litteken op dat moment de laatste zorg is.
amc
14 jaar geleden
Zo lang is de mijne ook dus ik denk dat dit de standaard snedelengte is. Ik heb een lichte huidskleur dus dan zie je het goed, maar ik denk dat als het litteken wit zou zijn dat het bij een zongebruinde huid ook weer op zou vallen, want dan kleurt het ook weer niet mee. Ik kijk er trouwens nooit naar,het viel me pas op na jouw vraag.Misschien valt het je niet meer op als je ouder bent,want dan valt hij net in de onderste buikplooi als je huid niet meer zo strak is.
Littekens maken deel uit van het genezingsproces en zijn het gevolg van een onevenwichtige verhouding in de productie van collageen op de plaats van de wond. Littekens veranderen naarmate ze ouder worden, maar ze zijn van nature blijvend. Bio-Oil is speciaal geformuleerd om littekens te helpen verminderen, maar ze zullen wellicht nooit helemaal verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een litteken is dood weefsel dat nooit weggaat.
je kunt er niks tegen doen.
de mate waarop het geneest echter wel wat.
mits je het goed verzorgd en goed schoon en droog houdt zal hij mooier genezen.
erna kun je hem verzorgen met een vochtinbregende creme zodat hij niet uitdroogt.
de kleur kan lang al dan niet altijd donker blijven.
dat verschilt per persoon en hoe de wond genezen is.
uiterraad kun je met cosmetica hem wel verbloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe lang het duurt voordat de littekens wegtrekken, maar weet van een kleine litteken (ca. 5 cm) in mijn knie dat het zeker 10 jaar heeft geduurd dat het minder is geworden. Maar je blijft het altijd zien, tenzij je cosmetische chirurgie zou toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat Creatiefje;

Mijn vrouw heeft twee keizersnedes gehad en het litteken (twee keer 'dezelfde' over elkaar) is weliswaar na 15 jaar nog steeds zichtbaar, maar het ziet er absoluut niet vreemd of eng uit. Haar is destijs wel duidelijk gemaakt dat het zonder cosmetische chirurgie nooit helemaal onzichtbaar kan worden. Maar het ziet er eigenlijk net zo uit als een normaal plooitje of een gewone oneffenheid in de huid van de buik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is per persoon verschillend. Een litteken trekt nooit helemaal weg. Het kan soms heel lang duren voordat er een mooi dun wit streepje zichtbaar wordt.