Ja, hoe lager de opleiding hoe hoger het percentage rokers.
Van de volwassenen zonder opleiding of met alleen lager
onderwijs rookt 40%. Van de mensen met een HBO- of
universitaire opleiding is dat de helft (20%).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ggdzeeland.nl/dbdocs/fileattachment_685.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie cijfers, maar wat is het verband?

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk zijn mensen met een hogere opleiding zich meer bewust van de gevaren van roken. Dit zal uiteraard niet voor iedere h.o.er gelden. Een duidelijk verband zie ik vaak in mijn omgeving wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laagopgeleiden zijn vaak veel kwetsbaarder dan hoger opgeleiden; ze raken eerder hun baan kwijt en vinden dan vaak moeilijker een andere, maar ook op andere vlakken hebben ze meer onzekerheden. Zo hebben ze meer moeite om allerlei dingen waarmee ze geconfronteerd worden te begrijpen en te overzien, denk aan ziekte, wetgeving, fiscale regelingen etc.
Men is dus vaak onzekerder over zijn situatie wat weer veel stress kan opleveren. Dit leidt dan weer gemakkelijk tot kettingroken, overmatig medicijn- of alcoholgebruik gebruik.
Het is dus niet zo dat mensen de risico's van roken niet begrijpen; de kwaliteit van leven is vaak zo laag dat die risico's niet zo relevant zijn.