Waarom drijven handen wel en voeten niet?

Als ik in een groot bad bad lig drijven mijn handen voldoende om mijn armen omhoog te trekken.
Mijn voeten en benen zinken als een baksteen. Wat maakt dat verschil?

Toegevoegd na 49 minuten:
Mijn indruk is dus ook dat het soortelijk gewicht van handen kleiner is dan water, en dat van voeten groter dan water, maar weet iemand of dat echt zo is en waarom dan?

Toegevoegd na 11 uur:
Mijn vraag gaat over vrij drijven in een groot en diep bad.
Met mijn nek op de kant zinken mijn benen direct, terwijl mijn armen drijven.
Met mijn tenen op de kant blijf ik geheel "drijven".
Met mijn billen ondersteund zinken mijn benen maar drijven mijn armen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (5)

Hoe kóm je op zo'n vraag?
Afijn ... de meest logische verklaring is voor mij dat je armen beduidend minder wegen dan je benen.
En zoals je weet, blijft iets wat licht is drijven in het water, en iets wat zwaar is, zinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Min puntje want of iets drijft of niet is niet afhankelijk van het gewicht op zich, maar het soortelijk gewicht. Een boom bijvoorbeeld kan best 5000 kg wegen en toch blijven drijven, terwijl een zandkorrel van minder dan 1 gram zinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Ik heb niet goed genoeg nagedacht bij het antwoorden van deze vraag. En ik heb vroeger nog wel zo goed opgelet bij de natuurkundeles op school (45 jaar geleden!)
Alles wat een kleiner soortelijk gewicht heeft dan water, dat drijft.
Dit betekent in deze context dat het soortelijk gewicht van je handen kleiner is dan van het water. Je handen drijven....
Het soortelijk gewicht van je voeten is groter dan dat van het water. Je voeten zinken.
Vetcellen hebben een laag soortelijk gewicht. Botcellen en spiermassa hebben een hoog soortelijk gewicht.

Toegevoegd na 4 minuten:
voeten en benen, natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik drijf helemaal als ik in het zwembad lig. Natuurlijk heeft het met soortelijk gewicht te maken, maar ik kan ook gewoon in een zwembad rechtop staan, zonder dat mijn voeten willen gaan drijven.
In een bad ga je eigenlijk meer zitten dan liggen. Je billen en benen (met daaraan je voeten) zitten dus meer op de bodem terwijl je armen (aan je schouders) al bij het wateroppervlak zijn. Het heeft in mijn ogen dus met je positie, je houding te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik kwam met hetzelfde antwoord, maar jij was iets eerder.
Als je in bad ligt, houdt je je hoofd boven water. Je schouders met armen en handen zijn hoger dan je billen met benen en voeten. Je handen kunnen dus makkelijker naar het oppervlakte van het water dan je voeten.
Als je in het zwembad op je rug ligt en 'drijft', hebben je benen en voeten wel de mogelijkheid om aan het oppervlakte te komen.

Het komt dus door je houding in het bad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor jou dan ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ook als mijn billen ondersteund worden zinken mijn benen+voeten
Leuke vraag.!
Technisch gezien, de vorm van de armen en handen, groter draagvlak en het gewicht van de botten. Bovendien geeft de water hoeveelheid te weinig opwaartse druk, in tegenstelling van het zwembad.