Een ego denkt veelal alleen aan zichzelf en vindt zichzelf bovengemiddeld belangrijk. Iemand met zelfvertrouwen is niet verlegen en komt zeker over zonder zichzelf in het middelpunt te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertrouwen in jezelf hebben is gezond en normaal, en is meer dat je dat voor jezelf houd, zodat je de meeste dingen goed aan kan.

Een ego is een heftigere vorm van zelfvertrouwen dat voor andere als irritant ervaren kan worden. Je vind dat je bijna alles zeer goed kan en dat zal de hele wereld dan weten ook. Ik zou het bijna megalomaan willen noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Ego is de waarneming van het zijn. Het bewuste IK. Wie ben ik, wat wil ik, wat neem ik waar. Soms wordt het ook uitgedrukt met het Duitse 'Es'. Soms met Het Zijn, Het IK. Op het moment van geboorte is het zelf ten principale leeg en wordt het gedurende de ontwikkeling gevuld vanuit zintuiglijke waarneming en het onderbewuste. Beïnvloeding van Het Zijn, geschiedt verder vanuit het Lagere en het Hogere onbewuste.

De rol van zelfvertrouwen is immens groot. Daarnaast is ook zelfbeeld of zelfrespect van doorslag gevende betekenis in ons leven. Het zijn in feite de meest bepalende factoren in ons leven.

Zelfvertrouwen en zelfrespect samen vormen ons gevoel van eigenwaarde. Op dit gevoel, deze stemming en ervaring is veel van ons psychisch en lichamelijk welzijn terug te voeren.

Het is een van de pijlers van ons gevoel van tevredenheid. De manier waarop wij naar ons zelf kijken doet zich ieder uur van de dag gelden in ons leven. Het is dus belangrijk om vertrouwen in jezelf hebben. Heb je dat niet, dan zit er ergens iets niet goed.

Op den duur kan dit je vertrouwen in jezelf doen afnemen. Voel je erkenning of heb je prettige aandacht, dan ga je je prettiger voelen. Dit komt doordat je zelfvertrouwen stijgt. Dat je een gebrek aan zelfvertrouwen hebt komt dus in feite door anderen. De invloed komt van buitenaf en jij verwerkt dit op een bepaalde manier. Hoe groter de invloeden, des te groter de innerlijke onzekerheid. De eerste inwerkingen zijn meestal al heel vroeg begonnen. Het is niet prettig om te horen, maar in feite komt het door je ouders.

het Ego staat in relatie met het zelfvertrouwen. Als het goed is dan is er een balans. Als het niet goed is dan is meestal de waarneming door het Ego verstoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ego komt uit het Latijn en betekent letterlijk gewoon 'ik'. In het dagelijks spraakgebruik wordt het gebruikt als verkorting van de termen egoïstisch of egocentrisch, ofwel mensen die alleen om zichzelf geven en/of geen aandacht aan andere mensen besteden. Ook wordt 'het hebben van een ego' wel gebruikt als synoniem voor arrogant zijn.

Zelfvertrouwen geeft daarentegen aan hoe je over jezelf denkt. Mensen die meer zelfvertrouwen hebben, denken positiever over zichzelf dan mensen die minder zelfvertrouwen hebben.

Hoewel deze termen dus eigenlijk weinig met elkaar te maken hebben liggen ze in het dagelijks spraakgebruik in elkaars verlengde. Een teveel aan zelfvertrouwen kan namelijk leiden tot arrogantie: het jezelf als beter/mooier/slimmer beschouwen dan de mensen om je heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zelfvertrouwen straal je uit, een soort aura van ik pak het even aan en het is goed.

ego is groot moed, groot moed voor de val.