Ik heb een whey-isolaat produkt gekocht maar het heeft een naar bijsmaakje wat naar medicijn ruikt. Hebben alle whey-produkten dit?

Het is wel mijn eerste whey-produkt waar ik ervaring mee heb. De whey-premium isolaat strawberry-banana van eiwitpoeder.nl

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Zelf heb ik geen enkele ervaring met de consumptie van wei preparaten, maar wel aardig wat kennis over de technologie en de biochemie erachter.

Zoals je wellicht weet is "whey protein" niets anders dan de geconcentreerde eiwitten die je overhoudt in de wei na de productie van kaas. Dat zijn zeer voedzame, hoogwaardige eiwitten die in natuurlijke staat een enigzins zoet-ziltige smaak hebben (komt door de lactose en het zout uit de melk), precies zoals kwark smaakt. Geen toeval overigens, omdat kwark wordt gemaakt door deze eiwitten te laten stollen onder verhitting.

In een wei preparaat worden de eiwitten voor een betere en snellere verteerbaarheid in kleine stukjes "geknipt". Dat doet men met behulp van enzymen, en de stukjes die je krijgt zijn peptiden of zelfs losse animozuren. Deze hebben een kenmerkende bittere, chemische smaak, en afhankelijk van hoe het proces loopt en wat voor enzymen worden gebruikt, smaakt het "umami". Umami is de typische smaak van eiwitrijk voedsel en van het bekende smaakstof glutamaat (op natuurlijke wijze ook aanwezig in grote hoeveelheden in tomaat en rijpe kaas)

Als je dus de typische bittere smaak van de losse peptiden, umami van losse aminozuren en eiwit, en de andere smaakstoffen, waaronder aardbei, dat vaak gebruikt wordt om nare smaken te maskeren in medicijnen (dikke kans dat je hersenen de smaak van aardbei associeert met medicijnen!), is het niet vreemd dat je dit product naar medicijn vindt smaken en ruiken.

Van andere GV'ers kan je ongetwijfeld gericht advies krijgen over andere merken die beter smaken, maar het is zeker niet vreemd dat een product op basis van wei eiwitten zo'n smaak heeft. Het hoort bijna zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn merk (Now Food) in elk geval wel. Zonder 'lekker' smaakje eroverheen. Het was te vies om binnen te houden!
Ik kon het wel verdragen als ik het mengde in een groentebouillon, maar volgens mijn natuurarts was verhitting niet goed voor de werking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij niet allemaal. Ik heb een whey eiwitpoeder van Met-RX en deze smaakt en ruikt prima.
Ik heb volgens mij deze: http://www.metrx.com/productpages/?product=036727

Ik heb ook een kleine pot gekocht bij de Gezond&Wel winkel. Het heet daar "It's Amazing Vegetable Erwten Proteïne Powder"
Deze smaakt zeker niet chemisch, het is op natuurlijke basis met natuurlijke zoet en smaakstoffen.
Whey protein is beter voor vlak na het sporten, maar erwten protein is fijner gedurende de dag, vind ik.
Ritsuka