Er bestaat een mooie quote:

God,

Geef me de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is.
Geef me de moed om te accepteren wat niet te veranderen is.
Geef me de wijsheid om het verschil hier tussen te zien.

(ook toe te passen voor de gemiddelde atheist door het woordje 'god' weg te laten).

Als je negatieve gedachten hebt, is het goed om eerst uit te vissen of het gaat om iets waar je zelf verandering in kunt brengen. Zo ja: maak een actieplan en begin bij stapje één. Zo nee: probeer het te accepteren zoals het is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Door een wandelingetje te maken, hard te lopen, even een instrument spelen (als je dat kan), een opbeurend liedje luisteren, naar een film kijken zodat je je eigen leven even vergeet, een boek lezen waarin je jezelf kan verliezen....
Dat zijn in elk geval de manieren die bij mij het best werken!
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zingen van een psalm helpt zeker. b.v. psalm 25 vers 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het positieve denken ... zeg tegen jezelf als je de negatieve gedachte krijgt: "STOP, STOP deze gedachte(n)..."
jij weet dat deze gedachte(n) negatief en destructief zijn... dus stop ze of buig ze om in positieve gedachten...

ik weet dat het erg makkelijk gezegt is en dat het moeilijk is, blij je er wel in oeffenen... het gaat zeker lukken, wees niet te ongeduldig met jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door hem bewust te vervangen door een positieve, of op zijn minst een neutrale.
Hoeveel supermarkten weet je in de buurt? ...
Hoeveel schoenwinkels weet je?...
Hoeveel dagen voedsel heb je nog in huis...?
Hoeveel leuke verjaardagskadootjes kun je bedenken voor de eerstvolgende jarige?

Hele simpele vragen die je jezelf kunt stellen op momenten dat je last hebt van negatieve gedachten. Wel ook echt even nadenken over de vraag.
En bedenk een nieuwe als je het rijtje van voor naar achter kent ;-)

heel simpel, maar best effectief:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kun je niet, je kunt wel een positieve gedachte in je hoofd halen...

Wist je dat je alleen gedachten IN je hoofd kunt halen en geen enkele gedachte UIT je hoofd?

Dus vervang die afkeur-gedachte voor een voorkeur-gedachte, slim toch!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmmm, mee eens
als zich echt hardnekkige negatieve gedachten in m'n hoofd genesteld hebben, bel ik een vriendin, om samen de muizenissen te lijf te gaan, zodat ze minder belangrijk worden.
Rieneke1
14 jaar geleden
Gedachten komen en gaan. Jij laat de negatieve gedachte telkens terugkomen. Dat doe jij zelf en daar kies je zelf voor. Als je merk dat je er weer aan het denken bent, denk dan gewoon aan iets anders. Iets waar jij vrolijk van wordt. Is eenvoudiger dan je denkt.

Wat je ook kan doen, maar dat is lastiger, is de negatieve gedachte om te buigen in een positieve. Aan ieder nadeel zit een voordeel. Als dat je lukt maakt het voor jezelf niet meer uit dat je aan die, voorheen negatieve, gedachte denkt. Dan realiseer je je dat het allemaal niet zo negatief is als je dacht...

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle tips hierboven die anderen al zeiden.
Plus: focus je niet op die gedachte wegkrijgen, je kan m toch nooit wegslaan. Dat creeert vooral frustratie, omdat het niet lukt die gedachte te 'verslaan'. Accepteer die gedachte, dat is altijd de eerste stap. 'Het is oke dat ik nu ... voel/denk. Die gedachte/gevoel mag er zijn. Maar ik ga er niet naar handelen.'
Je hoeft de gedachte niet te verslaan, het is geen vijand die kapot moet, je hoeft alleen boven die gedachte uit te stijgen. Inzien dat je niet deze gedachte hoeft te gehoorzamen, beseffen hoe het echt is, de liefde die erdoor weggeduwt wordt voelen.

Onderzoeken waar de gedachte vandaan komt, waarom jij geneigd bent die dingen te denken/voelen, kan soms verhelderend werken, en zorgen dat het vanzelf al wat verdwijnt.

Toegevoegd na 6 minuten:
De gedachte stoppen in de zin van dat de gedachte per se weg moet, er niet mag zijn, is geen handig idee. Dan ga je je slecht voelen omdat ie er wel is. Dat blokkeert.
Maar er is wel een andere manier van stoppen, die wel een goed idee is: Gewoon denken 'hier heb ik geen zin in, dus ik ga iets anders doen dan hierover te zitten denken.' en dan iets anders doen, of over iets anders denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door juist er een aantal positieve voor in de plaats te bedenken. Ik weet natuurlijk niet waar het over gaat. Maar er zijn zoveel positieve aspecten te bedenken.
Om te kijken waar jij je prettig bij voelt en ook daadwerkelijk uit te voeren. Afleiding zoeken met prettige mensen om je heen .Ik kan heel dit venster vol typen .Ik hoop dat het je lukt om positief te denken . Kijk om je heen ,kijk naar wat je hebt .Kijk naar waar jij je prettig bij voelt. En sluit je af voor het negatieve het is zo zonde. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een negatieve gedachte kan zich erg vastzetten en hoe meer je hem uit je hoofd wilt krijgen hoe vaster die zich zet.

Ga stomweg wat anders doen of probeer het onderstaande...

1) Door even je ogen dicht te doen en aan een positieve gebeurtenis te denken en je deze voor te stellen zoals je de situatie toen beleefde.
Ga, terwijl je in die gebeurtenis zit, na wat je toen zag, hoorde, rook en voelde. En welke gedachten hoorden daarbij?
Neem deze gedachten mee naar de huidige gedachte en zet ze over de negatieve gedachten heen.
2) Ga dan je lijf na hoe jij je nu voelt en hoe je gedachten veranderd zijn.
Wat je ook kunt doen is lopen in slowmotion waarbij je probeert te ervaren wat er gebeurt. Hoe voelen je voetzolen, je tenen, je spieren en hoe is je ademhaling. Doe dit met aandacht een kwartier lang en je zult zien dat je in het nu terecht komt en je gedachten een andere focus hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het probeert te verdringen, ga je je alleen maar slechter voelen. Probeer er met anderen over te praten, hoe moeilijk het ook is. Als je deze gedachten negeert voel je je alleen maar slechter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je hoofd te vullen met positieve gedachten. Vuur bestrijd je met water..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijf de gedachte op en stuk papier in al zijn facetten,
Maak van dat papier een prop.
Leg de prop op een brandveilige plaats zoals een vuurkorf of open haard oid.
Steek het papier aan en eet of drink gelijk iets wat je lekker vindt.
Daarna een leuke film, bezoek aan vriend, vriendin (hem of haar kun je ook in dit proces betrekken) of lekker muziekje.
Klaar.

Komt de gedachte terug, herhaal bovenstaande procedure.

Het klinkt belachelijk, maar het werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opschrijven, en lezen, herlezen.
Dan voor jezelf analyseren of de negatieve gedachte terecht negatief is en hoe je hem om kan zetten in een positieve.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dit. Je kunt het beste iemand in vertrouwen nemen en er weldegelijk over praten. Dat kan je zo opluchten! Ik weet niet waar je negatieve gedachte vandaan komt natuurlijk, maar opkroppen moet je het zeker NIET doen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door dingen te doen die je blij maken. Zet een doel plan op wat je allemaal wil hebben bereikt als je 80 bent. Hoe onvoorstelbaar de doelen ook zijn, schrijf alles op en ga het doen.
Probeer jezelf en je omgeving iedere dag fysiek sociaal en intellectueel te verbeteren. Ook al bereik je sommige doelen nooit je krijgt het gevoel dat je groeit.

Als dat niet werkt kun je geluk nog altijd simuleren(zie bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan een negatieve gedachte niet uit je hoofd halen!
Je kan er wel anders mee om leren gaan.
Hangt ervan af in hoeverre deze gedachten jou bellemmeren.

Op het moment dat deze negatieve gedachte in je hoofd opkomt, moet je proberen om je (tv gedachtes) proberen over te zetten naar een ander kanaal.

In het begin zal dat moeite kosten hoor, maar op den duur ben je bewust van: negatieve gedachte, omzetten!

Het is overigens niet altijd goed om een negatieve gedacht uit je hoofd te halen.
Soms zijn deze gedachten er om je ergens toe te zetten.
Je moet er bijvoorbeeld bepaalde dingen nog afhandelen, etc.
Probeer de gedachte te achterhalen.

(net zoiets als met dromen, je droomt s'nachts over dingen waar je overdag het zij bewust of onbewust over na denkt)
Daar moet je dan iets mee doen.....

Succes!