hoe/waar hulp in te schakelen voor een demente oude dame?

mijn buurvrouw is ruim 80, vorig jaar haar man verloren en haar zoon komt heel af en toe op bezoek.
ze vrouw is enorm in de war
ze gaat naar de fietsen met de afstandsbediening van de tv omdat de radio het niet doet, en als ik aangeef meteen even te komen kijken blijft ze in de lift staan wachten omdat ze me kwijt is.
dingen herhalen doet ze bijna continu.

(de radio is gemaakt overigen: de tv stond gewoon erg zacht, net als de afgelopen keren.)

haar zoon heb ik nog nooit gezien, maar ze gaat zo hard achteruit dat ik me zorgen maak om haar.
hoe en waar kan terecht zodat er iemand meekijkt en wat kan betekenen?
ze is redelijk gefrustreerd door de kleine dingen die haar niet lukken, en ze is zo vergeetachtig dat ik bang ben dat ze helemaal van haar pad raakt, of bv vergeet het gas uit te zetten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat lief, eucalypje, dat je haar niet laat verkommeren!!
Die zoon van haar is geen knip voor z'n neus waard, als zijn moeder net haar houvast ( man) verloren heeft!!
Na zo'n gebeurtenis zorg je toch als kind, dat je er wekelijks even gaat kijken : zéker in het begin!!
En als je verweg woont, haal je je ouder dichterbij, toch??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nieuwsgierig: jouw reactie is heel begrijpelijk, maar vaak niet haalbaar, ik spreek uit ervaring.
het is heel moeilijk een ouder (je vader/moeder) te verhuizen als ze niet willen.
een rouwende ouder kan heel erg op elk vlak tegenwerken. en geloof me, ongeacht hun medische "toestand", tenzij ze ...knettergek... zijn en geïndiceerd zijn, is er niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de zoon woont aan de andere kant van het land en zit op de vrachtwagen (internationaal)
hij is dus niet vaak thuis, en als ie thuis is dan zijn het tijden waarop hij zijn moeder niet kan bezoeken. over haar man hoor ik haar weinig, en m.i. is het geen vrouw die wat dat betreft wegkwijnt. ze doet haar ding, kook, doet haar boodschapjes, en als ze een keer over haar man praat dan heb ik niet de indruk dat ze in zak en as zit omdat ie er niet meer is. (man heeft voor zijn overlijden in een verzorgingstehuis gewoond, dus wellicht dat dit ook iets is waardoor het makkelijker te verwerken is dan wanneer iemand thuis woont en vrij plots overlijd) mijn ouders kan ik er niet bijhalen (mijn vader is jaren geleden overleden) en mijn moeder kan ook niets meer dan dat ik kan (ben 39 overigens) ;-) heb zojuist de huismeester gebeld en deze zal ik een mail doen met haar naam en huisnummer.
zelf had ie ook door dat het niet goed ging en heeft hier al melding over gemaakt bij de woningbouw. (de vrouw schijnt wekelijks aan de telefoon te hangen met vreemde verhalen en klachten over de thermostaat en post van de nuon o.a.) er zal nog een melding gedaan worden, en nu zal de huismeester er bovenop zitten zodat er wél op korte termijn wat mee gedaan wordt vanuit de woningbouw.
bij de woningbouw hebben ze de gegevens van de zoon, en bovendien hebben ze daar korte lijntjes met zorginstanties die wat voor haar kunnen betekenen.

Het beste antwoord

Er zijn diverse maatschappelijke organisaties die je eens kan bellen en dit probleem voorleggen.
Naast de Brijderstichting maken ook de politie, woningstichtingen, de sociale dienst, de thuiszorg en maatschappelijk werk deel uit van het meldpunt vangnet en advies (OGGZ). Ook hebben gemeenten een afdeling WMO ( wet maatschappelijke ondersteuning) die je eens kunt bellen en zij kunnen ook van advies dienen of er zelf mee aan de slag gaan. Meld het in elk geval en zij kunnen eerder bij haar huisarts aan de bel trekken zodat deze haar kan onderzoeken. Het is nl. nog helemaal niet zeker of ze aan Alzheimer of dementie lijdt. Een ernstige depressie kan je ook verward maken bijv. en ze verdient hoe dan ook behandeling.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga het bij de huismeester even melden en kijken wat deze voor advies geeft. bedankt!! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iedereen bedankt voor het meedenken. aan dit antwoord had ik het meeste. een kleine update is te vinden onder de vraag zelf. thanx allemaal!

Andere antwoorden (8)

Maak een afspraak met haar huisarts. Laat de huisarts dan bij je buurvrouw komen. Zorg dan (In overleg met je buurvrouw en zoon) dat je daar bij kan zijn.
De huisarts kan via zorgbemiddeling thuiszorg aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste methode is via haar huisarts, als je weet wie dat is. Zo heb ik het ook gedaan met mijn oude buurvrouw. Daarna kwam er hulp op gang; er komt iemand van de thuiszorg praten en de stand van zaken opnemen.
De zoon zou zo mogelijk ook op de hoogte moeten worden gebracht, misschien is het mogelijk aan zijn gegevens te komen via de buurvrouw ( als dat kan haar telefoonmap inzien of vragen om zij n telefoonnummer, al dan niet met een smoesje). Soms moet je in dit soort situaties creatief zijn. De dame zelf zal die inmenging in haar leven mogelijk niet op prijs stellen maar er komt een moment dat er geen keuze is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms kan de gemeente of eventueel een kerkgenootschap ook een rol spelen in zulke situaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan stichting MEE wat betekenen. Ik kan je niet precies vertellen wat het inhoudt maar voor meer informatie zie de site. Wat ik wel weet is dat ze helpen bij het aanvragen van hulp aan zieken en gehandicapten. Misschien kunnen ze je daar wat meer vertellen.

Heel veel succes ermee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan me voorstellen dat je niet weet wie haar huisarts is, ik zou maatschappelijk werk inlichten. (via de (deel)gemeente of een wijkcentrum, misschien ligt er bij haar thuis een nood-telefoonnummer, kan ook nog.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx :) +1
Ik zou als je niet achter de gegevens van huisarts haar zoon kan komen in elk geval een briefje op haar deur hangen voor het geval haar zoon toevallig langs komt.

Bij het GBA kunnen ze opzoeken wie haar zoon is en waar die woont. Dat zullen ze ongetwijfeld niet aan jou vertellen, maar ik veronderstel dat Stichting mee hier iets mee kan doen.

Het lijkt me ook verstandig een melding bij het politiebureau te doen, zodat ze daar weten dat er misschien rare dingen kunnen gebeuren (brand bijvoorbeeld - al hoop ik van niet).
De wijkagent zal ongetwijfeld een oogje in het zeil houden.
Overigens kan politie ook via GBA de zoon opsporen, maar of ze daartoe in dit geval gemachtigd zijn weet ik niet.

En ik zou bij haar binnen - dan maar onfatsoenlijk - rondkijken of er aanwijzigen zijn zoals telefoonnummers, adressen e.d.

Misschien is het zelfs mogelijk aan reservesleutels van haar huis te komen. Wie weet wil ze die wel geven. Zo niet, dan lukt het de wijkagent misschien?

Het is niet allemaal even netjes, maar ze heeft hulp nodig. Voor jou is het ook geen leven met de angst dat ze de boel laat afbranden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog een + erbij
bedankt!
Via de Alzheimerstichting. Het precieze adres weet ik niet maar dat kun je googlen. Mail hen met deze vraag, zij hebben vaker met dit soort situaties te maken en weten de weg en tegen welke problemen je aan kunt lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)) had hier nog helemaal niet aan gedacht! thanx :) +1
Wij hadden een buurvrouw in dezelfde situatie. Omdat we geen familie zijn kun je niks beginnen. We hebben van haar een telefoonnummer van een neef gekregen, en die kon wel actie ondernemen. Misschien lukt het via een instelling die hierover gaat, maar dan moet de buurvrouw ze zelf uitnodigen zodat ze binnen kunnen komen en de huisarts inschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga het straks via de huismeester en woningbouw proberen, hopelijk kunnen deze advies geven. (via de woningbouw kunnen ouderen ook bij hulpverlening terecht las ik zojuist op de site) :) bedankt! +1