is het heel erg dat als je na een grote boodschap je handen alleen met water wast ?

Was dus in de stad en kon het echt niet meer houden, op het toilet was geen zeep aanwezig heb het maar alleen met water gedaan en afgeveegd aan me jas bij gebrek aan droog materiaal. daarna wel vrolijk handen lopen schudden .......... ik neem aan dat men dit wel overleeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geen enkel probleem.

Het beste antwoord

Vorig jaar op school heeft onze klas een practicum gedaan om bacteriente kweken. De voedingsbodem moesten we in vieren delen. Voor deel a moesten we gewoon een vingerafdruk geven. Voor deel b alleen wassen met water (niet afdrogen) . Voor deel c wassen met water en zeep (niet afdrogen) en voor deel d wassen en afdrogen. Uit dit practicum bleek dat deel ab en c evenveel bacteriekolonies hadden maar dat na het afdrogen van je handen wel veel van de bacteriekolonies weg zijn. Hierbij is niet de werking van zeep onderzocht, maar je handen afdrogen is het belangrijkste. En verder kom je elke dag met zoveel bacterien in aanraking dat je er echt niet zomaar ziek van wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, zeep is alleen een spulletje dat het water verdunt zodat het bij alle kieren van je handen kan komen. Maar als je geen enge ziektes hebt is het helemaal geen probleem, want dan kan het ook niet in je uitwerpselen zitten. In afwasmiddel zit bacteriedodend spul, en dat maakt je handen natuurlijk dus ook bacterievrij, als je bijvoorbeeld de stad in bent geweest en je dus overal aan hebt gezeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het voordeel van zeep is dat het vuil op je handen beter wordt afgevoerd. Met alleen water is dat onvoldoende. Als je, je handen afdroogt aan je kleren zorg je ervoor dat er weer nieuwe bacteriën op je handen komen.
Maar in jouw geval had je niet veel keus en is dit de beste oplossing. Als je daarna geen eten bereidt e.d kan het niet veel kwaad. Gewoon bij de eerst volgende mogelijkheid je handen wassen met zeep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me geen probleem. Als je op een 'normale' manier afveegt komt je hand zowiezo niet gauw in aanraking met onhygienische delen lijkt me. Het is meer voor jezelf en maatschappelijk bepaalt dat je je handen wast en het daardoor frisser is/lijkt. Daarnaast is het voor jouw weerstand en die van de medemens helemaal niet zo erg als je een klein beetje vies bent..

Toegevoegd na 54 minuten:
Denk verder ook eens aan het feit dat heel veel mensen hun handen niet wassen en vervolgens allemaal dingen aanraken die jij ook aanraakt. Te beginnen bij de wc-rolhouder, de knop van de kraan, de deurknop van het toilet, etc..