Ik heb een ventilator op mijn kamer, word je er verkouden van?

Wordt je verkouden of ziek van een ventilator op je kamer? Als ie de hele nacht aan staat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
48.7K

Antwoorden (3)

Je kunt van tocht zelf niet ziek worden. Verkoudheid is een virus.

Maar door de ventilator worden je luchtwegen wat droger en mogelijk dat hierdoor infecties wat meer kans hebben. De virussen, dus ook die verkoudheid veroorzaken zitten eigenlijk altijd wel in de lucht. Bij droge lucht en bij verminderde weerstand heb je sneller last van infecties.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als iemand verkouden is en je plaatst diegene in een ruimte met gezonde mensen en een ventilator die alles rondblaast dan is de hele groep best snel besmet met het virus. Of ze ook ziek worden hangt dan weer af van de weerstand en het vermogen van het virus om ergens in de luchtwegen binnen te dringen. En daarna van het immuunsysteem om adequaat te reageren.

Toegevoegd na 44 minuten:
NB. Mijn toevoeging is ooit een wetenschappelijk experiment.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je kan er verkouden van worden.

Ik heb tijdens de warme zondag van bijna 2 weken geleden een ventilator boven mijn bed aangezet. Ik transpireerde toen en ben in slaap gevallen. Ik wist van te voren dat ik daar een koudje van zou oplopen en inderdaad, vanaf dinsdag flinke verkoudheid en heftige diepe rauwe hoest. En nu, op vrijdag, anderhalve week verder, zijn de klachten een stuk minder en rest mij alleen nog de verkoudheid.

En ik heb me niet ziek gemeld :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is volgens mij toeval. Je bent waarschijnlijk net de dag daarvoor in contact geweest met iemand die verkouden was en hebt het op die manier opgelopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt.
Ik was ook met de ven aan gaan slapen toen het zo warm was,de volgende dag werd ik helemaal koud wakker en ik was dezelfde dag snipverkouden terwijl ik bijna nooit verkouden ben.
Dus volgens mij kan het echt wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haalt oorzaak en gevolgd door elkaar. Je wordt niet verkouden door de koude lucht. Wel door verminderde weerstand of een droge keel. De oorzaak is een virus, niet de toch zelf. De mensen die de welles/nietes discussie aangaan leven nog in de middeleeuwen ;o)
Pieter2011
11 jaar geleden
Ook anno 2012 komen wetenschappers er nog regelmatig achter dat ze het helemaal bij het verkeerde eind hadden.
Ik denk dat het eerder van realisme dan van een middeleeuwse visie getuigt als je beweert dat verkoudheid (ook) door kou en tocht veroorzaakt kan worden. Als ik op een koude winterdag in mijn zwembroekje op het strand ga staan, ben ik de volgende dag verkouden. Ook een bezweet lijf in de luchtstroom van een ventilator, leidt tot een fikse verkoudheid. De huidige wetenschap geeft dan als verklaring dat er sprake is van een gebrek aan weerstand. Ik denk daar het mijne van. De toekomst zal het leren wie er gelijk krijgt...
Amadea
11 jaar geleden
Dan moet er sprake zijn van begripsverwarring. Verkoudheid is een ontsteking van het slijmvlies in de neus, de bijholten en de keel. En deze wordt veroorzaakt door besmetting met een verkoudheidsvirus. Wat versta jij onder verkouden zijn?
Pieter2011
11 jaar geleden
Precies hetzelfde definitie die jij gebruikt, Amadea: een ontsteking van de slijmvliezen. Maar ontstekingen kunnen meerdere oorzaken hebben... Ik had de reactie van Kitten nog niet gelezen, maar ik sluit me er helemaal bij aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig zijn er leuke reacties van mensen die ook de ervaring hebben dat je van koude/tocht ziek kan worden. @Amadea: Het is geen toeval denk ik, ik weet het gewoon van te voren dat ik verkouden word. Zo gaat het nl al mijn hele leven en ik kijk dan ook altijd uit voor tocht. Als ik in de winter geen sjaal draag en wind op mijn keel heb, krijg ik prompt keelontsteking. Maar soms ontkom ik er niet aan om verkouden te worden. Ik heb deze discussie al vaker gehad dat een virus niet door tocht kan komen. En opeens las ik enkele jaren geleden in de krant dat een onderzoek had aangetoond dat men wel degelijk door tocht verkouden kan worden. Ik heb net ff snel gegoogeld bij Scholar maar ik kan het onderzoek niet naar boven halen. Weg is mijn bewijs;-) @Noa: je schreef: "De mensen die de welles/nietes discussie aangaan leven nog in de middeleeuwen ;o)". Ten eerste ga jij zelf de welles/nietes discussie aan. Ten tweede vind ik het nogal arrogant van je om mensen gelijk op die manier weg te zetten. Stuitend... @ kitten: kan zijn dat een droog slijmvlies dezelfde klachten oplevert, maar ik ben een paar dagen echt behoorlijk heftig verkouden geweest dus daarom twijfel ik weer.... @Pieter2011: geweldig jouw reactie. Ben het met je eens.
Pieter2011
11 jaar geleden
Nog niet zo lang geleden zeiden alle 'deskundigen' dat je met rugpijn rust moest houden. Van de ene op de andere dag werd die opvatting radicaal herzien: 'bij rugpijn moet je zoveel mogelijk bewegen', wordt nu geadviseerd.
Ander voorbeeld: 15 jaar geleden kreeg je bij blessures, kneuzingen en verstuikingen het advies om de betroffen lichaamsdelen warm te houden. Een rode lamp zou wonderen verrichten. Nu is het advies: koel houden met ijs. Kortom, inzichten veranderen snel. Er komt vast een tijd dat we erkenning krijgen, Aag!
het is juist goed wanneer er een luchtstroom in uw kamer is. Mensen denken dat ze verkouden worden omdat ze buiten zijn geweest, maar de grootste kans om verkouden te worden is veel binnen zitten met de ramen dicht met als gevolg dat alle bacterien in uw huis geen kant op kunnen en
zich zullen vermeerderen met als gevolg dat u ziek wordt

Toegevoegd na 30 seconden:
http://www.tipadvies.nl/verkoudheid-tips.html