Wat doen wormpjes in je darmen en waarom zijn ze gevaarlijk?

Lijkt me duidelijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (4)

Wormpjes in je darmen worden ook wel aarsmaden genoemd.
Het is een soort parasiet en hoort daar niet thuis.
Het is besmettelijk en veroorzaakt jeuk.
Die jeuk is niet fijn door het krabben kan je het onder je nagel krijgen,waardoor je het over kan brengen op iemand anders.

Wanneer je door de jeuk je huid kapot krabt, kan dit ernstige ontstekingen veroorzaken.

HEt is heel makkelijk op te lossen.
Bij de drogist en apotheek zijn tabletjes te verkrijgen. Je neemt een tabletje in wanneer je wormpjes constateerd, en na 14 dagen nog een. Dit is belangrijk om er zeker van te zijn dat ze weg zijn.
De werkzame stof is mebendazol.
Je hoeft je niet te schamen omdat dit voor een drogist een dagelijks voorkomend probleem is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mozzy
Hoe kom je tot het idee dat aarsmaden op de huid leven? Denk je dat de naam toeval is? Ze leven in het laatste stuk dikke darm, en komen m.n. 's nacht naar buiten om hun eitjes rond de anus te leggen.
De mijnworm is een andere soort die ook in de darmen leeft, maar die via je huid in je lichaam terecht komt (b.v. als je met blote voeten over het gras loopt) Via het bloed bereikt de longen, breekt door de dunne wand van de alveolen en zo komt in je longen terecht, kruipt omhoog via je luchtpijp, en achter in je keel slik je onbewust de kleine wormpjes (1 mm groot) waardoor ze uiteindelijk in je darmen terecht komen, en hun eitjes leggen, die met de ontlastingen in het milieu komen. Uit de eitjes komen de larven die straks via de huid van iemand anders binnendringen, en zo is de cyclus rond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha! Je zat met je gedachten aan de anual en schaamlippen...? Ik dacht dat GV een respectabele site was...
LOL
Het zijn mee-eters en ze horen er niet, dat is al schadelijk op zichzelf. Goed aan je hygiëne denken en veelvuldig je handen wassen.

http://forum.fok.nl/topic/648406

Volgende is flauwekul, maar wilde je dit niet onthouden:

ja, mosterd helpt, neem een theelepel op een stuk kaas. knofloof eten ook, gewoon rauw. stukje Sunlightzeep in de anus stoppen schijnt ook te helpen. gewoon allemaal proberen. Succes!

http://www.dokter.nl/index.php/Maag-darmen/59808-Wormpjes-in-ontlasting-HELP.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen, zijn er heel veel soorten wormen die in je darmen zich kunnen nestelen.
Sommige zijn, afgezien van de jeuk, relatief onschuldig, maar sommige kunnen ernstige risico's voor de gezondheid met zich meebrengen.

Ze horen in ieder geval niet in onze darmen.
Het zijn parasieten (geen mee-eters, dat zijn de bacteriën in je darmen) die gebruik maken van de voedingsstoffen in je darmen (waardoor je lichaam deze niet zelf kan gebruiken) of zich voeden met je bloed, door zich vast te klampen aan de darmwand.

Je hebt twee grote groepen:
- Platte wormen (lintwormen), die in de regel veel groter zijn, soms enkele meters lang, en die je ook in twee categorieën kan splitsen: platte wormen die in de darm van de mens zich ontwikkelen en die minder ernstige symptomen veroorzaken (b.v. taenia solium), en platte wormen die alleen in de darmen van andere diersoorten zich ontwikkelen, en die voor de mens soms dodelijk zijn, omdat ze niet in de darmen zich nestelen, maar cysten over het hele lichaam veroorzaken (b.v. vossenlintworm)
- Ronde wormen (nematoden), dat zijn vaak kleinere wormpjes, van een paar millimeters tot enkele tientallen centimeters, die meestal in de darmen zitten, maar ook onder de huid, in het bloed of naar de longen zich kunnen verplaatsen, met alle gevolgen van dien.

Uitzonderingen buiten gelaten, platte wormen voeden zich door nutriënten "af te snoepen" van de inhoud van je darmen, en ronde wormen kunnen zich ook met bloed voeden (zoals b.v. de mijnworm)

Met name in ontwikkelingslanden waar kleine kinderen vaak zwaar geïnfesteerd zijn, zorgen deze parasieten voor ondervoeding, een vertraagde ontwikkeling van het kind, een verlaging van IQ, overgevoeligheid voor andere ziektes, en algemene zwakheid. Verschillende studies hebben dit aangetoond.
In Westerse landen komt dat bijna nooit zo ver dankzij de goede hygiëne.

De meest voorkomende soort in NL is de aarsmade, die vrij onschuldig is, maar heftige jeuk veroorzaakt door de eitjes die ze rond de anus leggen, en die bij krabben onder de nagels komen, en opnieuw worden ingeslikt, waardoor de infestatie zichzelf in stand houdt.

Één mogelijk positief aspect is dat mensen met een lichte worminfestatie minder last hebben van allergieën. Dat komt omdat de wormen stoffen produceren die het immuunsysteem onderdrukken, waardoor de immuniteit minder snel "op hol slaat", en dus de symptomen van allergie verminderd worden bij de geïnfesteerde persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wormen die in je darmen zitten eten mee van jouw voedselbrij. Zoals je waarschijnlijk wel weet worden er in de darmen de laatste benodigde vitamines en voedingsstoffen uit het voedsel gehaald, om zo min mogelijk verloren te laten gaan met de ontlasting.
Deze wormpjes eten dus mee van die voedselbrij en pikken dus als het ware ook belangrijke stoffen voor je neus weg. Afhankelijk van de soort worm (je hebt bijvoorbeeld ook lintwormen of spoelwormen) en de hoeveelheid wormen, kan dit zeer schadelijk voor je zijn. Lintwormen bijvoorbeeld worden steeds groter. Deze wormpjes planten zich uiteraard ook voort, en hoe meer wormen je krijgt hoe groter de schade wordt.
Als je denkt dat je wormen hebt, naar de huisarts dus.