Ik heb last van een extreem erg zere tong,Iemand goede raad?

Sinds een week heb ik een extreem pijnlijke tong,Helemaal dik rood en witte bulten,Het brand zo erg dat ik helemaal gestoord ervan word,Ik kan niets niet eten niet drinken niet praten niet tanden poetsen,Ik verga van de pijn,Ik slaap niet blijf huilen van de pijn.Ik heb van dokter al Lidocaine gekregen en het helpt helemaal niets.Me tong is helemaal kapot,Fruit eten gaat niet want daar ben ik allergisch voor.Ijsblokjes en zout spoelen heb ik al geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (6)

Dit lijkt op mond en tong branden.

Tong- en mondbranden is geen zeldzaam verschijnsel. Mensen tussen de veertig en zeventig jaar hebben vaker last van tong- en mondbranden dan jongere mensen. Gebleken is dat vrouwen vaker deze klacht hebben dan mannen.

Tong- en mondbranden is een onschuldige klacht en wijst niet op kanker, noch in de mond, noch elders in het lichaam. Het is wel een vervelende klacht. Voor sommige mensen vergalt het zelfs alle plezier in het leven.
Doorgaans nemen de klachten in de loop van de dag toe en worden ze vooral ´s avonds als ondraaglijk ervaren. Bij de meeste mensen met mondbranden zijn de klachten iedere dag aanwezig, soms gedurende vele maanden of jaren.
Sommige mensen hebben alleen last van een branderige of pijnlijke tong. Anderen hebben het vooral aan de binnenkant van de lippen, het gehemelte en soms ook wel in de keel. Veel mensen hebben ook last van een droge mond of een afwijkende en soms geheel afwezige smaak.

In veel gevallen is er geen oorzaak voor de klacht aan te wijzen en zijn er in de mond geen afwijkingen te zien. Het is eigenlijk nooit een ‘hormonenkwestie’ of ‘iets in het bloed’
Er wordt wel eens gedacht dat spanningen of zorgen een rol spelen. Zo blijkt bij veel mensen het mondbranden begonnen te zijn na een onaangename gebeurtenis in hun leven. Ook ontstaan de klachten wel eens na een medische of tandheelkundige behandeling zonder dat daar een goede verklaring voor kan worden gegeven. Overgevoeligheid voor het kunstgebit of vullingen in kiezen komt zelden voor.

Omdat de oorzaak onbekend is, is geen goede behandeling mogelijk. Tot nu toe is niet gebleken dat alternatieve geneeswijzen, zoals homeopathie en acupunctuur, een blijvende verbetering van de mondbrandklachten geven. Bij de meeste mensen verdwijnen de klachten weer uit zichzelf, maar dat kan soms jaren duren.
Dring niet aan op behandelingen of onderzoeken waar uw huis-, KNO- of tandarts niet achter staat.

Tong- en mondbranden komt altijd dubbelzijdig voor. Wanneer uw klacht maar aan één kant van de tong of in de mond voorkomt, is het per definitie geen tong- of mondbranden. Er is dan vrijwel altijd iets aan de hand en is het dus raadzaam het door uw huisarts te laten controleren.
Ook aantoonbare slijmvliesveranderingen in de mond, zoals bijvoorbeeld bij spruw (schimmelinfectie), maken huisartsbezoek noodzakelijk, omdat er dan wel een oorzaak voor de klachten bestaat en deze ook mogelijk kan worden behandeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoedelijk is dit glossitis, ofwel ontsteking van de tong. De meest voorkomende oorzaak van glossitis is een wond aan de tong die kan zijn veroorzaakt door een slecht passend kunstgebit, een ruwe tand of kies, of een hete drank. Roken, sterk gekruid eten en overmatig alcoholgebruik kunnen de tong irriteren en vervolgens leiden tot een ontsteking. In sommige gevallen raakt de tong ontstoken door een tekort aan ijzer, vitamine B12 of foliumzuur. In zeldzame gevallen geven specifieke middelen voor mondhygiëne, zoals mondspoelingen, ademverfrissers of tandpasta, een allergische reactie in de mond die tot tongontsteking leidt. Als de oorzaak een hete drank, een virusinfectie of een allergische reactie is, kunnen de symptomen zich heel snel ontwikkelen.

Het nare gevoel kan je verminderen door je mond vaak te spoelen met een zoutoplossing en een ontsmettend of pijnverlichtend mondwater. Stoppen met roken helpt ook, en het is beter zure en gekruide etenswaren die de pijn kunnen verergeren, te vermijden.
Heb je een vitaminegebrek? Ga dan maar wel tabletten slikken. Vooral vitamine C kan goed helpen de tong te laten genezen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden.
Roken doe ik niet,Alcohol drinken doe ik ook niet.
Ik heb pas geleden mijn bloed laten testen op vitamine B12 tekort dat was prima in orde.Ik smeer er nu voordurend Lidocaine op,Misschien heeft het tijd nodig,Heb sinds gisteren Lidocaine.
Ja morgen bij de apotheek colloïdaal zilver halen.. Paar druppels in het water, even in je mond houden en dan doorslikken Je bent er zo van af..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Word dit vergoed?Ik moet maandag naar de dokter ik zal er na vragen als ik nog zo last heb.Bedankt!
Huisarts al bezocht? Zo niet, snel gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie dat je al naar de dokter geweest bent. Misschien kun je hem bellen om te zeggen dat het nog niet goed gaat?

Ik heb wel eens gehoord dat kamillethee (in jouw geval zou ik het lauw drinken) goed is bij aften in de mond. Ik heb geen idee of dit wetenschappelijk onderbouwd is en of het ook in jouw geval helpt maar je kunt het in elk geval proberen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij helpt brandnetelthee heel goed. Maar ik moet wel zeggen dat het niet zo ernstig is als bij jou, ik heb wel chronisch last van tong en keel en dokter kan er weinig tegen doen. Sinds ik brandnetelthee drink stuk minder last! :)