Kan ik 2 oxazepam pillen nemen?

Ik ga morgen voor het eerst vliegen en ben erg bang en heb veel last van hyperventilatie.

De dokter heeft mij hiervoor oxazepam gegeven. Heb er al 1 genomen om te testen maar voelde niet zoveel verschil, zal het kwaad kunnen er 2 te nemen? Ze zijn 10mg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

Ga niet zelf dokteren! Bel even naar de assistent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ze nooit slikt zou ik er zeker niet méér dan 1 nemen. Je hebt ze getest, maar niet onder beangstigende omstandigheden; logisch dat je er dan niet zoveel van merkt.
Heus, 10 mg is een behoorlijke dosis; misschien zou ik zelfs voor 5, en dan later nog eens 5 gaan!

Succes, en vergeet niet te genieten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik slik dat spul ook nooit. Ben ook heel erg bang van vliegen.
Ik heb er toen 2 genomen op de heenreis en ook weer twee op de terugreis. Ging prima, geen angst en geen hyperventilatie. Was ook niet helemaal van de wereld, maar gewoon relaxed.
Misschien is het verstandiger om de huisarts te raadplegen, maar volgens mij is het helemaal niet erg als je incidenteel eens een keer 2 pilletjes neemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oxazepam is een benzodiazepine. De indicaties zijn: pathologische angst en spanning. Resorptie: snel. F = 80%. Tmax = 2–3 uur. Vd = 0,4–2,3 l/kg. Plasma-eiwitbinding: 86%. Metabolisering: in de lever via type 2-reacties tot inactieve metabolieten. Eliminatie: via de nieren als glucuronide. T1/2el = 4–15 uur.

De dosering is 10 of 50 mg. Als Oxazepam voor het eerst gebruikt wordt dan wordt meestal 5 mg voorgeschreven. Oxazepam is een middel dat snel afhankelijkheids verschijnselen kent.

Vliegangst kan farmaceutisch (tijdelijk) worden onderdrukt door Oxazepam of kan worden opgelost door middel van EMDR.

Dat u er niets van voelt kan heel goed kloppen: u bent niet in spanning of in angst. Testen werkt niet. Innemen volgens doktersrecept waarschijnlijk wel: maximaal twee uur tevoren innemen is belangrijk om de volle werking te kunnen ervaren. Indien de vlucht langer dan 4 uur duurt is overleg met de huisarts nodig.