Als ik met mijn gekneusde enkel, in het zwembad ga, levert dat gevaar op?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoi, Dat hangt ervan af. Hoe zwaar is hij gekneusd en ben je ervoor naar de dokter gegaan? Als je dokter je heeft verboden om op je enkel te steunen, dan kan ik je nu al zeggen dat je ook onder water niet op je enkel mag steunen. Heeft hij dat niet gezegd, lees dan gerust verder. Steunen op je enkel: Zoals je wellicht weet (en ook al gevoeld hebt) voel je je onderwater veel lichter dan gewoon op het droge. Dat komt door de opwaartse kracht van het water. Je kan je gewichtloos gaan voelen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je minder zwaar bent onder water. Sta je gewoon recht, met je middel tot in het water, dan zal er een minder grote druk op je enkel worden uitgeoefend dan op het droge. Het wandelen in water is dan ook een vaak gebruikte methode na (sport)blessures. Het is goed om op een langzaam tempo opnieuw druk uit te oefenen op je enkel, dit zal de revalidatie verbeteren en versnellen. Zwemmen: Wat betreft het zwemmen zal je het ook rustig aan moeten doen. Zomaar zeggen dat het geen kwaad kan is gevaarlijk! Onderschat niet de druk op je enkel niet tijdens het zwemmen! Door bijvoorbeeld schoolslag te zwemmen moet je ook je voeten gebruiken, de bewegingen die je maakt kunnen pijn doen aan je enkel. Ik kan je vooral de raad geven om dit te testen: doet het pijn, hou er dan onmiddellijk mee op, doet het geen pijn dan kan je meestal gewoon je gang gaan. Je kan natuurlijk ook puur op je armen zwemmen, zodat je je voeten kan ontlasten. Dat kan al helemaal geen pijn. Terug op het droge: Zoals ik al zei ervaar je in het zwembad een bepaald gevoel van gewichtloosheid. Je moet er zeer goed op letten dat wanneer je uit het water komt, je niet direct steunt op je enkel. Het is dus niet omdat het goed ging onder water dat het even goed gaat aan de kant! Oefeningen: * Ga zitten op de rand van het zwembad en draai met je voet rondjes in het water. * ga zitten in ondiep water en plaats je voeten voor je (met je knieën gebogen), strek en buig je knieën langzaam. * probeer in het ondiepe heen en weer te stappen. Doe dit langzaam, bij pijn moet je jezelf niet forceren. * ga plat op de grond staan en hef jezelf tot op je tenen. Doe dit pas als je enkel begint te genezen. Let op voor overbelasting. * loop in het ondiepe op de achterkant van je voeten, wissel langzaam naar platte voet en vervolgens tot op je tenen. Doe dit een paar maal. Veel beterschap! Hopelijk helpt het je. Groeten, JJanom

Bronnen:
http://home.planet.nl/~hend5055/acuut/page...

Nee hoor kan geen kwaad Toegevoegd na 4 minuten: Pas op als je uit het bad komt, door het koudere water kan de pijn wel verminderd worden, zodat je vergeet dat je niet zo goed kunt steunen op die enkel, en dat kan behoorlijk pijnlijk of lastig worden

Het zwemmen zelf kan geen kwaad. Maar pas op met gladde vloeren, duikplanken, springen/duiken vanaf de kant.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100