Ja, zie de andere antwoorden.
Gewoon de hele dag onbedekt zonder water op het strand liggen en een zonnesteek oplopen, dat schijnt te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je langdurig slaap tekort komt(dus echt helemaal niet slaapt)kan je psychotisch worden en gaan hallucineren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij het meest voor de hand liggende antwoord. Door slaapgebrek kun je inderdaad heel vlot psychotische verschijnselen oplopen.
naamlooss
11 jaar geleden
Inderdaad. Je kan het heel erg vergelijken met speed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allemaal voor de plusjes!^^
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik herken het (heb DSPS) maar je haalt hallucinaties en pseudo hallucinaties door elkaar.
(klein detail, groot verschil) of men wel of niet psychotisch zou moeten/kunnen zijn (breed begrip overigens) door het waarnemen van dingen die er niet zijn hoeft dus niet per definitie (gelukkig!!) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm ik kan je eigen ervaring vertellen dat een pseudo-hallucinatie en een echte bij bijvoorbeeld drugsgebruik elkaar makkelijk af kunnen wisselen. Het ene moment weet je dat het van de paddo's/lsd komt, het andere moment "besef" je dat alles wat er om je heen gebeurt een optische illusie is en jij de enige bent die bestaat (als je voor langere tijd in daarin zou zitten zou ik het gewoon als een psychose beschouwen). In je link wordt slaapdeprivatie ook aangehaald als mogelijkheid voor hallucinatie net als dat slaapgebrek een pseudo-hallucinatie kan veroorzaken. Het enige waar het antwoord de fout ingaat is een hallucinatie aan een psychose gelijkstellen. Niet dat wat je kan ervaren door slaapgebrek een "echte" hallucinatie kan veroorzaken.
ja hoor, je kan in trance proberen te geraken, Hiervan kun je ook gaan hallucineren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebeurt ook wel eens bij hoge koorts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, volgens de definitie is het al een halluinatie als jij denk dat de buurvrouw naar je lacht, maar ze dit in werkelijkheid niet doet.

zag elders dat men pseudohallucinaties makkelijk verward met hallucinaties en de link legt naar psychose.

op zich vrij logisch, maar het zijn wel degelijk 3 verschillende dingen die niet altijd in hetzelfde plaatje passen.

zelf heb ik DSPS en als ik 2 nachten oversla zie ik ook dingen die er niet zijn. echter weet ik dat ik niet bezeten ben of wat dan ook, en ben me bewust van mijn onbewuste hersenspinsels.
(ze zijn boeiend, maar dan vanuit een analytische invalshoek, verder slaat het gewoon helemaal nergens op) :)

denk dat het hoe dan ook het gevaar schuilt als men denkt dat de dingen die men ervaart (ziet/voelt/ruikt/hoort etc) gaat beschouwen als 'echt', en hier logica aan toe gaat kennen die enkel is gebaseerd op dat ervaren zodat het plaatje klopt en bevestigd is.
of als men er bang van wordt (reactie op medicatie kan ook een 'bad trip' worden hierdoor bijvoorbeeld)

had ooit een stiefmoeder die hallucinaties had (was dus wél psychotisch)
nou (pff..) in dit geval: als dingen voor iemand écht zijn, hoe onloging ook krijg je ze echt niet op andere gedachten zolang de beelden als het ware het waarheidsgehalte blijven voeden.
alles wat niet hiermee overeen stemde was aanleiding tot verzet, frustratie, meer beelden, en het steeds verder zinken in haar eigen belevingen.
(uiteindelijk heeft ze ook een eind aan haar leven gemaakt, want zoiets houdt geen mens vol)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie al mensen de snelweg over steken als ik een paar uurtjes te laat naar bed ga... Meestal val ik ver voor die tijd volledig op de autopilot in slaap, gelukkig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ze ooit gehad na het stoppen van innemen van bepaalde medicijnen.
Zag er allemaal heel erg mooi uit, wilde je daarover een P.B.tje sturen, maar dat werkt hier in Drenthe even niet.
maar ik zag de allermooiste dieren in prachtige kleuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ stippel
:)))
ik mag toch hopen dat die (slaap)autopilot ingeschakeld wordt als je niet op de snelweg zit?! het lijkt me best heerlijk om een autopilot te hebben die je in slaap laat vallen op een juist moment.
maar ach: een mens kan niet alles hebben en er is prima mee leven verder:) @ed
jammer dat ik die dieren niet zie. :)
hier zijn het letters op de grond (kijk dan wat er staat want ben zo rete nieuwsgierig) maar leesbaar zijn ze niet over ze verdwijnen. of mijn hele gezichtveld lijkt zich op een groot rubber doek af te spelen wat uitgerekt kan worden of waar men het middenin naar binnen kan duwen of juist naar buiten kan trekken.
(dingen worden bol, hol, lang kort, van alles eigenlijk, als het maar niet logisch is) ;-) of dingen vershuiven terwijl de rest stilstaat, maar zonder hetgeen wat verschuift van plek veranderd (snap je m nog? ik niet maar het gaat wel zo) ;-) en zo kunnen dingen ook ineens naar voren komen, (groter worden) of in zijn achteruit (kleiner worden) en dan het lezen van boeken is heel nu en dan zo spannen. niets van wat erin staat lees ik, maar ik lees wel (als ik het hardop zou doen zou je enkel wartaal horen)
haha, wat klinkt het zwaar geflipt als ik het zo opschrijf.
heb het gelukkig sporadisch, en functioneer desondanks normaal (wat hier ook voor door mag gaan) ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel bijzonder!
Zuurstoftekort is ook een manier om te hallucineren. Om dat op te wekken kun je gewoon dingen gebruiken die je normaal ook inademt. Stikstofdioxide bijvoorbeeld (lachgas) adem je normaal ook in, maar als je het in grote concentratie inneemt zonder zuurstof raak je dus ook in een trance en ga je dingen heel anders ervaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg dat je in een volledig afgesloten en geïsoleerde kamer bent (zodat de zintuigen niet geprikkeld worden).
Daarnaast kun je ook nog een verduisterende skibril en koptelefoon opzetten om te zorgen dat je ECHT niets kunt zien en horen.
Ga liggen en blijf heel stil liggen.
Omdat er totaal geen prikkelingen zijn, gaan je hersenen na een tijdje zelf dingen verzinnen. (volgens mij na een uurtje ofzo, verschilt per persoon)
Je gaat dus hallucineren, je hersenen creëren zelf prikkelingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook onderstaande bronnen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Te lang afgezonderding leven, waar dit ook door komt zoals opgesloten worden in isolatie, verdwalen en nooit of na lange tijd gevonden worden en zelfs langdurige eenzaamheid kan hallucinatie veroorzaken. Veel andere oorzaken zijn al genoemd maar ik wilde deze nog even toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat kan.

Je kunt hallucineren als je heel ziek bent, of door langdurig slaaptekort, hoge koorts, grote gevoeligheid voor suggestie, afkicken van medicatie of drugs (oké, dan zijn er wel drugs in het spel, maar niet op dat moment), overmatig gebruik van alcohol of zelfs koffie (eigenlijk ook drugs natuurlijk), gifstoffen in het lichaam, (kan ook komen door bijvoorbeeld een slechte nier- of leverfunctie, waarbij het lichaam dus z'n eigen gifstoffen ophoopt, dat hoeven dus niet stoffen van buiten het lichaam te zijn) door uitdroging, en nog meer oorzaken.

En behalve psychotische stoornissen (zoals schizofrenie, een psychotische depressie of een eenmalige psychose) zijn er meer ziektes waarbij hallucinaties voor kunnen komen. Dat kan bijvoorbeeld bij een delier, bij dementie of bij een hersentumor, maar ook bij ziektes waarvan de cognitieve problemen en eventuele hallucinaties minder op de voorgrond staan, zoals de ziekte van parkinson of multiple sclerose komt het soms voor in het beloop van de ziekte. Bij ouderen die slechtziend zijn, of ouderen die op latere leeftijd blind zijn geworden, is er zelfs een naam aan gegeven: het syndroom van Charles Bonnet. Eén op de zeven(!) slechtziende ouderen ziet dingen die er niet zijn. Het brein dat altijd gewend was om (betere) visuele input te krijgen, gaat dan zelf dingen aanvullen en dus beelden creëren die er niet zijn. Ook de auditieve variant komt voor, bij slechthorende ouderen.

En tenslotte zijn er natuurlijk de 'normale' hypnagoge (=bij het inslapen) en hypnopompe (=bij het wakker worden) hallucinaties. Zo'n 20% van de normale bevolking heeft daar met enige regelmaat last van, en ik geloof dat zo'n 80% het ooit wel eens heeft meegemaakt. Daarbij creëert het brein al droombeelden voordat je echt helemaal slaapt, vaak gaat het samen met slaapverlamming. Je kunt dan hallucineren dat er iemand je slaapkamer in komt, of dat de bel gaat of dat je een hond hoort blaffen (terwijl je geen hond hebt), en dat is een heel normaal verschijnsel. Een ander redelijk 'normaal' verschijnsel is als mensen zelf hallucinaties op proberen te wekken door zelfhypnose of meditatie, waarbij ze in trance proberen te raken en dan ook 'wakend dromen' oproepen, wat in feite ook niet meer of minder is dan een hallucinatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die een schipbreuk lijden en vervolgens op zee rond dobberen zonder water en dan zeewater drinken gaan helemaal stuk en hallucineren zeer sterk. ZO heb ik een keer een docu gezien van 4 mensen die in zo boot dobberden op open zee, twee dronken van het zeewater na een dag geen water en voedsel, de andere twee niet.

Die twee die dronken waren zo aan het hallucineren dat ze in het water sprongen omdat ze dachten dat ze hun auto zagen staan en ze die wel even konden oppikken, de twee andere probeerden ze nog tegen te houden omdat er haaien rond de boot zwommen. Maar ze waren zo ver heen dat niet meer lukte, ze zijn opgegeten door de haaien.

Dus ja, je kunt zeker hallucineren zonder drugs. Zeewater trekt is zout en als je een vocht tekort hebt wordt er vocht uit je hersenen getrokken door je lichaam, dit proces zorgt dat je helemaal de weg kwijt raakt bij uitdroging
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gitaar spelen, wanneer je beter leert spelen op de gitaar, krijg je een kick van, en steeds wil je meer, geen grapje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het verband niet tussen hallucineren en een kick van gitaarspelen krijgen.