Onlasting na blindedarmoperatie?

Ik ben maandag geopereerd aan een blindedarmonsteking, toen heb ik daarvoor zaterdag voor het laatst ontlasting gehad, en toen donderdag pas weer. nu neem ik vanaf woensdag van die zakjes in met water (movicolon) maar dus vanaf donderdag nu alweer geen ontlasting gehad, ik weet niet of dat erg is? ook ben ik na het eten nog heel erg misselijk.. ik hoop dat jullie antwoord voor mij hebben!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (3)

Hiervoor moet je de huisartsenpost bellen, zeker als je net geopereerd bent. Zij hebben de deskundigheid in huis en kunnen je eventueel doorverwijzen of langs laten komen.

Of het erg is ligt eraan hoe normaal je stoelgang is, ga je normaal 1 keer per week of 3 keer per dag? Als je er last van hebt zeker even bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is helemaal normaal hoor,met een operatie is alles ontregeld,en dat duurt weer even voor dat het weer op orde is.Als het niet lukt gewoon de movicolon blijven gebruiken.En dat misselijke gevoel dat heeft ook met je darmen te maken,over een paar weekjes ben je alles weer vergeten.
Beterschap..
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie! t stelt me weer gerust
Bedoel je dat je afgelopen donderdag ontlasting hebt gehad, dus eergisteren? Dat is niet erg, tenzij je heel erge krampen hebt, je darmen compleet stil zijn en je ook geen windjes meer laat, je erg gaat braken of je koorts erbij krijgt. Na elke operatie moeten je darmen even opnieuw op gang komen, en bij een buikoperatie telt dat dubbel. Dat kan allerlei klachten geven, zoals krampen, winderigheid, een opgeblazen gevoel, etc. Jouw darmen zíjn weer op gang gekomen na de operatie, dat betekent dat er geen angst hoeft te zijn dat je darmen echt stil liggen ofzo. Het komt vanzelf wel weer goed op gang allemaal, dat kan alleen even duren. De movicolon helpt daar wel wat bij. Je wilt over het algemeen na een darmoperatie je darmen ook niet teveel irriteren met meer krachtige laxeermiddelen, dus waarschijnlijk moet je gewoon nog even wachten.

Als je je echt zorgen maakt, kun je natuurlijk altijd de huisartsenpost bellen, daar zijn ze voor. Maar zolang je kunt eten en drinken, en je darmen wel iets doen (dus je hoort/voelt ze rommelen, of laat af en toe windjes) zullen ze waarschijnlijk ook niet veel anders voorstellen dan nog even af te wachten. Als je maandag nog steeds geen ontlasting hebt gehad, zou ik wel even de huisarts bellen voor verder overleg. Misschien dat dan toch de dosering van de movicolon bijvoorbeeld wat omhoog kan, dat weet ik zo niet. Maar op zich is het heel normaal dat je na een buikoperatie nog een tijd last kunt hebben van je darmen. Jouw operatie is minder dan een week geleden begrijp ik, dan zou het gekker zijn als je géén last had van je darmen eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! ja mn darmen hoor ik af en toe wel, m'n eetlust is erg klein, dus het liefst eet ik echt niks! maarja het is omdat het moet! Na het eten voel ik me ook heel misselijk, terwijl ik dan heel weinig heb gegeten eigenlijk! nu ook, door 1 smoothie ben ik alweer helemaal misselijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, een smoothie lijkt me ook behoorlijk zware kost net na een darmoperatie. Het geeft niet als je een paar dagen weinig eet, je lichaam geeft vaak zelf wel aan wathet nodig heeft. Je moet wel íets eten inderdaad, ook voor je darmen. Maar als je de laatste dagen weinig gegeten hebt, is het natuurlijk ook niet gek dat je weinig ontlasting hebt. Als je weinig trek hebt en snel misselijk bent, misschien kun je het dan gewoon eens houden bij wat licht verteerbare dingen, zoals crackers, beschuitjes, rijstwafels, dat soort dingen? Drinken is wel echt heel belangrijk, dat helpt enorm als je verstopt zit, en met dit weer is dat al helemaal nodig. Je mag rustig voor je gevoel overdreven veel drinken. Niet echt 6 à 7 liter natuurlijk, maar 2 tot 3 mag best, zeker met dit warme weer. Als je erg misselijk bent, kun je het beste drinken met kleine slokjes. En probeer even uit of temperatuur nog verschil maakt: sommige mensen worden vooral misselijk van koude of juist warme of lauwe dranken, dat kan ook nog uitmaken. Ben je alleen misselijk, of geef je ook over? Als je gaat braken met dit weer, zou ik wel de huisartsenpost bellen voor een middel tegen misselijkheid. Met dit weer droog je zo uit, en zeker vlak na een operatie kun je dan heel snel verzwakken, dat moeten we niet hebben natuurlijk.