Stomen, werkt dat ook als je niet meer door je neus kan ademen?

Mijn hoofd zit echt vol, als ik maar licht voorover buk, dan krijg ik knallende hoofdpijn boven mijn wenkbrauwen.

Nu werd mij geadviseerd om te stomen, maar als ik die stoom probeer in te ademen, lukt dat niet want mijn neus zit potdicht, en snuiten haalt ook niets uit.

Wat zou je nog meer kunnen proberen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Ik zou beginnen met een neusspray voor neusverkoudheid, die doet de zwelling van de slijmvliezen verminderen. Dan is in ieder geval de 'route' weer open.

Het klinkt alsof er ook slijm in de holtes zit, daarvoor kan stomen inderdaad helpen. Het kan dan los komen en door de neus eruit, zo kun je (hopelijk) een ontsteking nog voorkomen.

Een huismiddeltje (ook door huisartsen aangeraden) dat ook helpt: maak een zoutoplossing (ongeveer een theelepetje zou op een kopje heet water. Even proeven, het moet ongeveer zo zout als tranen zijn).

Af laten koelen, en opsnuiven door je neus (bijvoorbeeld van je hand of van een theelepelthe. Goed 'omhoog' snuiven, je spoelt daarmee als het ware je holtes schoon. Dat spoelen kun je enkele keren per dag doen. Het is smerig (omdat al dat slijm gaat loskomen, maar geeft wel een hoop meer lucht en een hoop minder hoofdpijn.

Als het in een dag of drie niet over is, of als je hoge koorts krijgt, even contact opnemen met je huisarts. Dan zit er waarschijnlijk toch een ontsteking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ja hoor. Je ademt de stoom in en via de neus/keelholte komt het in je verstopte gedeelte. Voeg wel iets van dampo of iets natuurlijks zoals kamille toe aan het water. Dat werkt prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je al even bij je huisarts geweest hiermee? Want die hoofdpijn boven je wenkbrauwen doet mij denken aan een voorhoofdsholte-onsteking, en dat vraagt een iets heftigere aanpak dan alleen stomen...Ik zou in elk geval direct even bellen met de assistent(e), en het uitleggen. Want met de kerstdagen voor de deur kan je beter weten hoe je jezelf het snelste weer 'vrij' krijgt in je hoofd!!

Wat mij ooit is aanbevolen toen ik dicht zat, en snuiten niet hielp, was Bisolvon tegen vastzittende hoest gebruiken - die maakt niet alleen slijm in je luchtwegen 'ophoestbaar', maar maakt ook, dat je beter kunt snuiten.

Maar niet op eigen houtje gaan modderen met dingen die niet okay zijn in je hoofd!!!! Dus : even bellen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat stomen alsnog werkt, als je je neus goed boven de bak houd (en netjes met een handdoek over je hoofd zit natuurlijk), dan komt de stoom vanzelf je neus binnen en weekt het het slijm en snot langzaam weg, en dat loopt dan weer je neus uit. Je hoeft niet perse al meteen echt in te kunnen ademen, het zal alleen wel beter werken als je het inademd, maar dat kan je hopelijk na een tijdje stomen dan ook al.
Verder zijn er trouwens ook allerlei neussprays te verkrijgen, ook een aantal die de neusholten weer vrijmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar druppels eucalyptus etherische olie maakt je neus gegarandeerd weer los. Maar dan ook echt niet teveel! Anders trekt dit heel erg op je ogen. Beginnen met 1 druppel, en desgewenst steeds 1 druppel erbij doen.

Is gewoonlijk wel te koop bij elke drogist.

Desnoods zou je nog wat Rozemarijn kunnen proberen, hetzij vers, of gedroogd. Kneus van de verse wel even de 'blaadjes' , of gebuik van gedroogde (flink) wat meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een voorhoofdsholteontsteking is (en zo klinkt het een beetje), mag je niet stomen. De warme damp bevordert namelijk de onsteking. Je zult echt beter naar je huisarst gaan voor een goed advies. Als je holtes zo dicht zitten, helpen lapmiddeltjes niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het zekere voor het onzekere kiezen, en naar je huisarts gaan.
Anders zit je er met de feestdagen mee, en moet je alsnog naar een arts.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te horern zitten je sinusholtes goed vol.
Vaak helpt stomen of douchen (flink warm)
Wat ik doe is neusspray gebruiken, de gezwollen slijmvliezen in de kanaaltjes in de holtes sluiten deze af, zodat de rommel er dus niet uit kan.
Deze druk in de holtes voel je als hoofdpijn.
De neusspray laat de slijmvliezen slinken zodat de
druk in de holtes verdwijnt.
Voorzichtig snuiten voorkomt dat je de holtes weer volblaast met snot.
Komt het vaak voor of duurt het lang, dan kunnen er poliepen in deze holtes zitten die veel lijden kunnen veroorzaken.
DOKTER NIET TE LANG ZELF, GA DAN VIA HUISARTS NAAR DE KNO-ARTS.
De behandeling is soms wat lastig, het leven wordt echter daarna een stuk leuker.
Succes en beterschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me typisch iets,waar je niet zelf mee moet gaan knoeien,als ik het zo zeggen mag. De kans,dat er een voorhoofdsholte ontsteking achter zit,lijkt me levensgroot aanwezig. Maak een afspraak met jouw huisarts, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opes lijkt wel een voorhoofdholteontsteking ik zou even naar de dokter gaan . Niet meer snuiten hoor ,haal maar neusdruppels en dan voor jonge kinderen ,krijg je weer even lucht ...voor je dit doet bespreek het wel even met je arts. sterkte ,want het is zo lastig. Beterschap!

Toegevoegd na 20 seconden:
oeps bedoel ik hii
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ademhaling door uw neus kunt u verbeteren door te stomen boven een kom heet water met een doek over uw hoofd. Er bestaan ook speciale stoombadjes met neus/mondstuk. Aan het water kunt u kamille toevoegen of stoomdruppels. Stomen is niet geschikt voor kinderen vanwege het gevaar voor verbranding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral niet snuiten want daardoor komt er teveel druk te staan in je neusholtes zodat je het snot juist die (voorhoofds-) holte en vooral je bijholtes indrukt...
Ik spreek uit ervaring en die ervaring was nou niet bepaald prettig te noemen... Huisarts adviseerde toen om (wel heel smerig...) mijn neus flink op te halen en te sprayen met Xylometazoline HCL (3x per dag) en gewone neusspray (zoutoplossing) zo vaak als nodig (beiden van het Kruidvat) en nóg een tip (het kan niet op vandaag...;-)
Ik hoop dat er een filiaal van de Tuinen bij je in de buurt zit. Haal daar van het merk Bloem een doos Echinacea Extra Forte. Dit zijn capsules met in elke capsule de hoeveelheid van 200 tabletjes echinaforce, dus je krijgt dan een enorme stoot weerstand binnen (is een plantabiotucum dus een soort kuurtje en bij mij werkt het als een trein!)
Heel veel beterschap en succes met alles!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat helpt absoluut.
Alleen geen dampo of iets dergelijks gebruiken. ( advies van KNO arts.)
Maar jouw verhaal te horen, heb je geen voorhoofdsholte onsteking,?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neusspay is dan nog het enigste dat helpt,maar ik zou zeker naar de dokter gaan omdat het voorhoofdsholte ontsteking kan zijn,en een arts is de juiste persoon om je goed advies te geven