Klopt het dat als je plast op urine de kleur verandert (bruine kleur wordt)? Toen ik vandaag naar het toilet ging overkwam me dat, ben wat ongerust

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo "plast op urine"?
Als je in de wc plast waar al urine ligt, van jezelf,
of van een ander?
Wat bedoel je daar mee?

Antwoorden (7)

Wat bedoel je precies met 'op urine plassen'?

Als je gewoon bedoeld dat je urine bruin ziet kan je best toch eens naar de dokter gaan, ik had dit ook, kijk ook even in de spiegel of het wit van je ogen 'geel' van kleur wordt, als dit zo is kan er iets met je nieren zijn, een bezoek aan de huisarts is dan wel aangeraden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet met de nieren maar met de lever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd lever kan ook, maar bij mij lag het aan de nieren :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de oorzaak. De meest voor de hand liggende oorzaak van bruine urine en geel oogwit is galkleurstof, bilirubine, die wijzen op een leverkwaal of een verstopping van de galwegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het 'hemolytisch-uremisch syndroom' Maar idd, de lever is de meest voor de hand liggende ooorzaak.
Ga eerst eens meer water drinken,als het niet overgaat kun je naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jouw urine een normale kleur heeft en je plast op urine die zich al in het toilet bevindt dan kleurt die urine niet donkerder. Het kan natuurlijk wel dat jouw urine zelf erg donker was. Het meest voor de hand ligt dat je veel te weinig gedronken hebt, zoals wereldwijd heel veel mensen deze maand. Ook sommige schoonmaakmiddelen kunnen urine doen verkleuren. Drink je voldoende en is je urine toch bruin van kleur dan kun je beter een afspraak met je huisarts maken en je urine daar ook even laten controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bietjes gegeten en je plas daarna gemengd met dat van n ander?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is me niet 100% duidelijk, dus maar twee antwoorden:

Als je bedoelt dat je geplast hebt in een pot waar iemand anders al eerder had geplast, dan is normaal dat de gele kleur die al was in de pot (van de vorige bezoeker) nog donkerder wordt na je plasbeurt. Dat komt omdat de urine in de pot steeds minder verdund is met het water in de pot, en ziet dus steeds donkerder uit.
Maar bruine kleur is niet normaal, wel steeds donkerder gele kleur. En als je weinig gedronken hebt, na het sporten (of veel gezweten) of heel eiwitrijk gegeten, dan kan je urine héél donker zijn en de pot heel sterk van kleur doen veranderen.

Als je bedoelt dat je urine écht bruin van kleur is (niet donkergeel, maar bruin), dan is dat afwijkend, en zou je een arts moeten raadplegen.
Om een beetje richting te geven: een rode kleur geeft aan dat er iets mis is in je blaas of nog verder "stroomafwaarts", en dat komt door vers bloed.
Een bruine kleur is vaak een teken van een infectie in de nieren. Het bloed wordt dan deels afgebroken, en tint je urine meer bruinig dan echt rood.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je nieren goed functioneren, en dat he probleem elders in je lichaam zit, de lever is een goed kandidaat als oorzaak van het probleem.

In ieder geval reden genoeg om een arts te raadplegen, als je urine écht een afwijkende kleur heeft, en dit komt niet door te weinig drinken, uitdroging of iets wat je gegeten of gedronken hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag dat je je ochtend urine in een bakje plast en er dan die ochtend ook nog ff naar de huisarts gaat het afgeeft en dan kan je de volgende dag bellen voor de uitslag! ben je vast een stuk geruster en/of je weet wat er wel mis is! succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik merk dat nog niemand iets met het trefwoord 'chloor' heeft gedaan nu nog een heel ander antwoord.
Je bedoelt waarschijnlijk dat jouw urine van kleur verandert wanneer je plast op een toilet waar na het schoonmaken nog een laagje chloor in staat. Dat is niet erg gezond, je kunt beter eerst doortrekken. Want door de urine wordt schadelijk chloorgas gevormd.
Het plassen op een laagje chloor laat de kleur van urine inderdaad veranderen naar roodbruinig.

Urine kan van zichzelf bruin worden wanneer deze afgebroken eiwitten bevat, zoals hemoglobine of spiereiwitten. Het kan dan duiden op een nieraandoening, alvleesklierkanker of kwaadaardige woekering van plasmacellen. Maar het kan zich ook voordoen tijdens zwangerschap, door een zwangerschapsvergiftiging. Daarnaast kan een leverziekte de urine lichtbruin kleuren door uitstoot van bilirubine (een stof die vrijkomt bij de afbraak van oude rode bloedcellen). Hepatitis, geblokkeerde galwegen of een verstopping kleurt de urine meestal bierbruin.
Amadea