Is onnodig hoesten slecht voor je?

als ik hoest zonder dat ik echt moet hoesten is dat dan slecht voor me?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

als je hoest, is het nodig, tenzij je bewust hoest als het niet nodig is...
het is net als transpireren/zweten, mensen noemen het overdadig zweten... dat kan helemaal niet: je lichaam zweet omdat het nodig is, wat wel kan is dat de een meer zweet dan de ander.
zo ook met hoesten, je hoest als het nodig is en de een hoest meer dan de ander.

ben je iemand met een tic, iemand die het interessant vindt om een kuchje te laten horen? oké, nee dat is niet heel erg.

sommige rokers hebben een rokershoestje, zeg maar hoest, die moeten 's morgens hun keel schoon hoesten en overdag nog een paar keer, maar dat is niet onnodig.

vraag: is onnodig hoesten slecht voor je?
antwoord: als je zo vaak hoest dat je keelpijn krijgt is het minder, maar is het slecht, nee niet echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk dat doe ik ik hoest bewust als er een stuk slijm in mijn keel zit ga ik Bewust hoesten en niet uit nature is dat slecht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, welnee ik doe het elke dag. ik ben 2 jaar geleden met roken gestopt en ik heb nog nooit zo erg gehoest! mijn huisarts en de longarts weten dit en prima, niks aan de hand.
pas als je geen slijm in je keel of lager/dieper hebt zitten dan hoef je niet te hoesten en dan doe je dat ook niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh ok dat was mijn vraag

Andere antwoorden (2)

je gaat tegen de natuur in,dus gezond zal het wel niet zijn.
fremar
11 jaar geleden
Kennelijk hoest je uit gewoonte en zonder enige noodzaak? Misschien is het verstandig om toch eens bij je huisarts langs te gaan om de oorzaak te achterhalen.

Of hoesten slecht is of niet, hangt vooral af van de manier waarop je hoest. Als je dat zachtjes doet, met een open keel en open stemspleet, kan het geen kwaad. Maar als je (te) hard hoest, kun je zelfs een rib breken. Ook is het heel slecht voor je stembanden.

De beste manier om te hoesten is het zogenaamde "huffen". Dat houdt in dat je diep inademt en daarna, met een open stemspleet (dus zonder de lucht in je keel te blokkeren) krachtig uitademt, waarmee je het slijm naar buiten werkt. Hierbij moet de rug gestrekt zijn, het hoofd losjes iets achterover gebogen, en de schouders laag om de luchtweg zo vrij mogelijk te hebben. Die "stille" techniek klinkt een beetje als een hese hond die blaft.

De methode van het huffen wordt ook aanbevolen na operaties en, in zijn algemeenheid, voor COPD-patiënten.
Pieter2011