Is het schadelijk op met je lepel een aluminium dekseltje van een yoghurtbakje af te schrapen?

Ik hoorde dat er dan deeltjes aluminium in je eten kunnen komen die schadelijk zijn, maar is dit ook echt zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt het ook met een plastic flexibele pannenlikker doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan krijg je weer plastic binnen.

Het beste antwoord

Nee, dit is niet schadelijk. Je schraapt er ook geen aluminium van af.
De aluminium folie is, zeker aan de binnenkant, gecoat met een laagje plastic. Het is het plastic laagje dat de folie aan het bekertje lijmt (smelt).
Dus je schraapt met je lepel over een micrometer dun laagje plastic.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dan moet je wel heel hard schrappen.
als je voorzichtig schrapt lijkt het mij geen enkel probleem. zelf lik het het altijd af..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Likken is beter, of met je vinger.
Er zijn mensen met een nikkel allergie, die niet eens in een gewone RVS pan kunnen koken en dan wordt er nog niet eens geschraapt.
(komt niet vaak voor)
Er zijn geen echte bewijzen dat inname van aluminium schadelijk zou zijn voor de gezondheid. Er zijn vermoedens dat het op lange termijn schadelijk zou kunnen zijn voor de hersenen. Hierbij wordt bedoeld Alzheimer en dergelijke. Aan uzelf de keuze dus of je dit mogelijk langetermijnrisico wil nemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, als er al een deeltje vanaf komt is dat zo'n kleine hoeveelheid dat jij en je lichaam er niets van merken. Het is dus niet schadelijk tenzij je dagelijks een rol aluminiumfolie op eet :p

Wel (als je vullingen in je tanden hebt) kan het zeer pijnlijk zijn.