Is een blaastest voor alcohol net zo betrouwbaar als een urinecontrole? Of kun je met een urinecontrole langer terugkijken? Bedankt alvast..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Met een urinetest kun je langer terugkijken dan met een adem en bloedtest (zie eerste bron).

Het is in principe ook gewoon betrouwbaar (ademtest is nog het minst betrouwbaar) maar het wordt maar weinig gedaan: Mocht U het blazen niet goed kunnen volbrengen, wordt overgegaan tot het nemen van een bloedproef. Dit gebeurt door een arts. Als deze arts van oordeel is, dat het niet verstandig is om bloed af te nemen, bestaat er nogeen derde mogelijkheid, namelijk de urineproef.

Bloedonderzoek is het meest betrouwbaar en wordt ook door justitie gebruikt. Dat je langer kunt terugkijken in urine zegt nog niet veel over de betrouwbaarheid.