Is cosmetisch arts een wettelijke titel oid?

Ik zie namelijk de naam van mijn "bedrijfsarts"die echter niet in het big staat opduiken als door de consumentenbond 2009/2010 verkozen winnaar maar wat licht speurwerk levert mij nog niet veel op

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Da's apart. En nee: dat is geen wettelijke titel. Zijn meestal basisartsen of huisartsen die in een kliniek de niet-chirurgische cosmetische behandelingen uitvoeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Artikeltje:

"Strengere eisen aan cosmetisch arts
Artsen die in particuliere klinieken cosmetische behandelingen uitvoeren, zoals een borstvergroting, moeten zo snel mogelijk bekwaamheidsnormen opstellen. Daartoe heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) opgeroepen. Iedere basisarts mag cosmetische behandelingen doen zonder daarvoor een speciale opleiding te hebben gevolgd. Dit kan leiden tot risico’s voor de patiënt."
Bron: http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2011/10/19/strengere-eisen-aan-cosmetisch-arts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou mischien zie ik spoken hoor maar ik lees in de linker kolom bovenaan het artikel in de link dat deze meneer dus botox injecties zet
dat mag iedere huisarts dus dan gewoon zomaar doen als ik het goed begrijp?
http://ghinstituut.nl/volkskrant-magazine-04-12-2010.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het artikel in je link even gelezen en ik ben heel heel heel verbaasd maar dat is mijn eerste reaktie ik weet verder niet wat een basisarts zoal leert maar dat die dan allerlei handelingen mogen doen waaronder bostvergrotingen lijkt mij als leek nogal vreemd.
Maar hardstikke bedankt voor je antwoorden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoef je niet eens huisarts voor te zijn, dat soort klinieken hebben vaak veel basisartsen in dienst. Binnen de BIG-wetgeving mag je behandelingen uitvoeren als je daarvoor bekwaam bent, dus als je ervaring hebt met bijvoorbeeld inspuitingen, eventueel cursussen hebt gevolgd etc., dan mag je het uitvoeren. Maar een borstvergroting zullen ze niet doen hoor ;-). Zoals ik schreef: vaak doen basisartsen de niet-chirurgische behandelingen, zoals inderdaad botoxinspuitingen, of de eenvoudiger behandelingen zoals het verwijderen van een moedervlek. Hoewel ik wel eens verhalen heb gehoord van een kliniek waar een algemeen chirurg (dus geen plastisch chirurg) ook borstvergrotingen deed. Het lastige aan dit soort dingen is dat een zo'n zelfbedachte titel dus niet zo heel veel zegt. Welke ervaring heeft die arts? Het kan iemand zijn die net is afgestudeerd en alleen een paar cursussen heeft gevolgd, maar het kan ook iemand zijn die jarenlang als arts-assistent werkzaam is geweest op een chirurgische afdeling, en dan heeft zo iemand natuurlijk best wat chirurgische vaardigheden in huis. Net zoals er ongetwijfeld algemeen chirurgen zijn die goed een cosmetische ingreep kunnen uitvoeren: als je een operatie maar vaak genoeg uitvoert en er handigheid in hebt, dan kán het. Het mag alleen niet zomaar, want een arts ingeschreven in het BIG-register moet geen behandelingen uitvoeren die ver buiten zijn vakgebied liggen. Maar iets als een botoxbehandeling: tja, er zijn tegenwoordig zelfs huisartsen die daarmee naast hun eigen praktijk wat bijklussen. Er zullen er ongetwijfeld bij zijn die er heel goed in zijn, maar de controle ontbreekt helaas wel. En dat jij bent opgeroepen op het spreekuur van een bedrijfsarts die niet als zodanig in het BIG-register staat, maar die wel onder de niet-beschermde titel 'cosmetisch arts' botox-behandelingen uitvoert (en niet onverdienstelijk, zo te zien) vind ik toch echt vreemd. Ik zou er een telefoontje aan wagen naar de NVAB denk ik: http://nvab.artsennet.nl/Nieuws-20.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thx voor je goed antwoord