Ik heb een oproep voor een gesprek de een bedrijfsarts ,nu blijkt dat deze man alleen als normale arts in het big register staat is dit stradbaar ?

Volhens mij mag dit nl niet en is het zelfs strafbaar om de titel bedrijfsarts te voeren.of kan de beste man wel bedrijfsarts zijn maar niet als zodanif imgeschreven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb mn antw weg gehaald. Ik was even in stupid-mode. ik las een controlerend arts van het bedrijf. die ambtenaren die chekcen of mensen die zich ziekmelden thuis zijn. sorry :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft nix hoor neter ten,halve gekeerd dan ten hele verdwaald ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was geloof ik een beetje lomp met m'n reactie, had gewoon echt zo'n "WTF-moment". Een bedrijfsarts is nota bene specialist, het staat dan heel vreemd als je iemand met grote stelligheid ziet beweren dat een bedrijfsarts geen arts is. Maar je kunt niet alles weten, en je kunt je ook een keer vergissen: dat geeft natuurlijk niet. Maar als jij het hebt over een 'controlerend arts': die zijn óók arts hoor, dat is namelijk een beschermde titel, en mag dus alleen gevoerd worden door mensen die de studie geneeskunde met goed gevolg hebben afgelegd. Mensen die checken of zieke werknemers daadwerkelijk thuis zijn hoeven natuurlijk geen arts te zijn, dat is inderdaad iets anders. Maar zodra iemand zich 'controle arts', 'arbo arts' of 'keuringsarts' noemt (allemaal geen beschermde titels, behalve dan het 'arts'-gedeelte) dan is hij of zij wel arts natuurlijk, tenzij het écht oplichters zijn. En dan heb je dus waarschijnlijk te maken met een basisarts, anders hoef je geen zelfbedachte titel te gebruiken ;-)

Het beste antwoord

Bedrijfsarts is inderdaad een beschermde titel, die mag dus alleen gevoerd worden door artsen (sociaal-geneeskundig specialisten) die na hun examen als basisarts een 4-jarige specialisatieopleiding hebben gevolgd, en voldoen aan allerlei verplichtingen zoals de 5-jaarlijkse herregistratie, nascholingen, etc. In theorie zou het mogelijk zijn dat iemand wel de opleiding heeft afgerond maar niet als zodanig in het BIG-register staat ingeschreven, maar dan zou ik me ernstig afvragen wat de reden is dat iemand niet staat ingeschreven in het BIG.

Kijk nog één keer goed in je brief: het kan zijn dat het gaat om een bedrijfsarts in opleiding, dan zou dat er wel duidelijk bij moeten staan. De titel 'arbo arts' is trouwens NIET beschermd, en mag dus gevoerd worden door basisartsen. Verzuim- en arbodiensten zetten soms basisartsen in op deze manier, maar zij zijn wel verplicht om ook met een bedrijfsarts samen te werken.

Ik zou ernaar vragen, eventueel op het spreekuur, of erover bellen. Je hebt het recht om te weten wie jou onderzoekt en begeleidt, en als de arbodienst werkelijk gebruik maakt van de diensten van een arts die een titel voert die hij niet mag voeren, is dat natuurlijk geen goed teken. Je zou ook eens navraag kunnen doen bij de vereniging voor bedrijfsartsen, of een overkoepelend orgaan voor arbodiensten. Die kunnen je ook ongetwijfeld meer vertellen over wat een normale gang van zaken is.

Overigens wil dit natuurlijk niet zeggen dat deze arts niet bij machte is om jou goed te begeleiden (misschien is hij wel bijna klaar met zijn specialisatie, zou kunnen), maar als je dit soort informatie eenmaal weet, zou ik ook méér willen weten, en het dus uitzoeken. De arbodienst moet jou niet alleen goed begeleiden, maar natuurlijk ook juist informeren.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens: ja, het is strafbaar om een onterecht een titel te voeren. Voor specialistentitels geldt dat iemand deze pas mag voeren als hij in het BIG én in het specialistenregister van de desbetreffende beroepsvereniging staat ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klare taal +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat met grote letters
Oproep spreekuur bedrijfsarts.
Ref hc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En achter de naam van de arts, wat staat daar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb,de brief er nog eens bijgepakt en,staat ....(naam),bedijfsarts.
het komt wel vaker voor lees ik op internet dat arbo diensten basisartsen inzetten maar die mogen niet schermen met de titel bedrijfsarts.fe beste man staat wel als basisarts in het big overigens.
En phoe hee over het eerste antwoord op mn vraag kan ik me dus echt niet druk maken.ik begrijp uit je reaktie dat jij dat wel gedaan hebt.het was wel een heel slecht antwoord.dat van jouw klopt 100%met wat ik zelf op internet tegen kawm met hier en,daar wat aanvullingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Apart. Zou nog kunnen dat hij BA is maar niet als dusdanig in het BIG staat, maar dat vind ik dus evengoed vreemd. Misschien navraag doen bij de beroepsvereniging? Heel druk maakte ik me niet hoor, mijn reactie was ongeveer dit: "Sorry? Natuurlijk is een bedrijfsarts wel arts, hoe kan hij anders bedrijfsarts zijn?" .. Maar wat ik zeg: normaal ben ik iets tactischer (hoop ik!) maar het was zó incorrect en tegelijk zó stellig, dat het een soort basale reactie ("hoekunjedatnoudénken?") bij me opriep. En echt druk maken doe ik me niet, maar ik erger me wel eens aan antwoorden die overduidelijk totaal incorrect zijn, en dan wel geschreven worden op een stellige toon, en dit was waarschijnlijk de zoveelste in die categorie die ik vandaag las.. Terug on-topic: ik denk inderdaad dat jouw arts iets doet wat niet helemaal mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bednkt voor je goed antwoord