Hebben mensen die op latere leeftijd blind geworden zijn alleen maar lucide dromen?

Als mensen op latere leeftijd blind geworden zijn, kunnen ze toch nog steeds zien in hun dromen? Als je dan opeens weer kan zien, merk je toch meteen dat je droomt? Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben op latere leeftijd blind geworden, ik droom alsof ik kan zien, ik zie de wereld dan dus weer, wel zoals ik nu denk dat het eruit ziet, bijvoorbeeld een dagje uit met mijn, groot geworden, kinderen, waarvan ik geen idee heb hoe ze er nu uitzien, ik zie dan echt en vind het jammer dat mijn wekker die wereld verstoord, ik weet vaak wat ik gedroomd heb en geniet daar de hele dag nog van, pas op het moment dat ik wakker wordt besef ik dat het maar een droom was...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, wie kan er ooit een beter antwoord geven ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allebei, voor de leuke reactie, er lopen er vele zoals ik rond, het verbaasd mij nog steeds dat ik de enige ben die hier reageert, ik heb met 16 mensen tegelijk computerles gehad en ik heb lang moeten wachten tot ik aan de beurt was en daarna was er nog een lange wachtlijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel echt heel bijzonder hoe ons onderbewuste brein blijkbaar dingen invult voor ons die we eigenlijk niet kúnnen weten. Zelf heb ik pas in een (lucide) droom over water gelopen (wilde ik altijd al eens doen, hihi). Ik wist niet zeker of dat wel zou lukken, omdat ik gewoon niet wéét hoe het aanvoelt om over water te lopen. Maar toch voelde het ontzettend echt: zo veerde het water bij elke stap een beetje in, dat het even leek of je erdoor zou zakken, maar daarna werd het stabiel onder m'n voeten. Dat is misschien een beetje een rare vergelijking met wat jij hier vertelt, maar het idee is hetzelfde: ons brein vult ervaringen in en creëert onze droomwereld, die het vult met informatie voor álle zintuigen, ook als we die informatie niet kennen, of die zintuigen niet meer kunnen gebruiken. En zo kun jij, waarschijnlijk ook dankzij dit soort dromen, je ook overdag een betere voorstelling maken van het uiterlijk van je kinderen zoals dat nu is. Toch bijzonder, dat onderbewuste brein van ons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig omschreven Lies, je hebt helemaal gelijk, dat onderbewuste brein is iets, wat je geluk groter maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Droom jij wel eens lucide trouwens? Dat kun je léren namelijk. Ik heb ze af en toe, en dan 'spontaan', maar weet inmiddels ook hoe ik vanuit waken lucide kan blijven terwijl ik in slaap val, om dan een lucide droom binnen te stappen. Op dat moment wéét je niet alleen dat je droomt, maar kun je ook zelf je droom sturen. Ik gebruik zo mijn dromen om dingen te doen die ik in het dagelijks leven helemaal niet kan. Zoals lopen, rennen, maar dus ook op water lopen, en een tijdje geleden heb ik een operatie uitgevoerd. En ik heb wel eens drugs gebruikt in m'n droom, een huis gebouwd, en als kind vloog ik veel tijdens dromen. Dat is echt mooi, en misschien wel extra mooi als je een handicap hebt, omdat je dan dingen kunt doen die je ooit kon, maar nu niet meer. Er zijn bepaalde technieken die je kunt oefenen, waarmee je de kans vergroot om lucide te gaan dromen als je dat niet van nature al (af en toe) doet. Misschien is het interessant voor je om iets over op te zoeken. Je kunt erop googelen. Als je een heldere Nederlandstalige link van me wilt, laat dan maar even weten, dan zoek ik er even een (of een paar) voor je op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies jij moet boeken gaan schrijven! Je schrijft echt boeiend en ja ik heb wel lucide dromen, maar niet iedere nacht, meestal droom ik gewoon, wat ik droom.

Andere antwoorden (1)

Lijkt me niet. Lang niet iedereen is zich even bewust van de dingen die "niet kloppen" in een droom. Als iemand in een droom thuis is en dan ineens op z'n werk, merkt ook niet iedereen op dat punt op: "hé wacht even, dit kan in het echt helemaal niet.." om dan lucide te worden.

Ik ben zelf sinds een aantal jaren rolstoelafhankelijk, en droom wel regelmatig lucide, maar lang niet altijd. Als ik loop in mijn droom, word ik ook niet acuut lucide omdat ik dan opmerk dat ik loop. Soms ben ik me daar helemaal niet bewust van. Soms kan ik in een droom lopen maar loop ik wel heel moeizaam, en denk ik bij mezelf "tjonge, zo ver lopen lukt me anders nooit!" zonder dat ik meteen lucide word. Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat ik volledig lucide was en me verveelde: ik kon maar niet bedenken wat ik in mijn lucide droom zou gaan doen. Tot ik er ineens aan dacht dat ik nog steeds in mijn rolstoel zat, dus dat ik eerst maar eens op moest staan om een eindje te lopen. (Vervolgens heb ik een trap opgezocht om omhoog te lopen, en daarna een springkussen. Toch leuk, lucide dromen ;-))

Maar wat ik bedoel: er kunnen zoveel dingen niet in dromen, maar lang niet iedereen is zich dusdanig bewust dat ze alle niet-reële zaken gebruiken om op te merken dat ze dromen. Ik verwacht dat dat voor een blinde niet anders zal zijn. Velen zullen zich pas de volgende ochtend afvragen hoe het toch kan dat ze niet doorhadden dat ze droomden: ze konden immers zien! Net zoals veel niet-gehandicapten ongetwijfeld ook heel vaak dingen meemaken in hun dromen die niet kunnen, zonder dat ze dit opmerken en lucide worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben me er meestal ook niet ineens bewust van dat ik droom als ik in een droom kan vliegen of onderwater ademhalen.