Bang voor de tandarts, wat nu?

Vroeger was ik nooit bang. zins ik 1 keer naar de kaakchirurg ben geweest, ben ik schijtsbenauwd, en niet een klein beetje.
een paar week geleden moest ik ook, de hele dag ging het goed, helemaal geen stress, toen ik het gebouwtje in liep en in de wachtkamer ging zitten, raakte ik in paniek, ik huilde en begon te hyperventileren.
2 juli, moet ik weer wat ik heb een gaatje, ik ben van plan valeriaan te gebruiken van tevoren. maar niet voor altijd. ik wil gewoon van mijn angst af! De tandarts zelf is hardstikke aardig, daar ben ik daarom ook niet bang voor, ik ben vooral bang voor de prikjes die ze je geven voor verdoving, en het geluid van het boren in je tanden en kiezen.

als ik buiten iemand hoor die met 1 of ander machine zijn heggetje bewerkt, raak ik al helemaal ik paniek, omdat het geluid erop lijkt.

Hoe kom ik toch van mijn angst af!!

Toegevoegd na 9 minuten:
de angst ontstond nadat ik naar de kaakchirurg was geweest, daar moest ik heen omdat ik een stukje tandvlees tussen mijn 2 voorste tanden had, dat moest weg worden gehaald, en later nog een keer voor de beugel want 1 van mijn tanden wilde niet naar beneden komen na de melk tand eruit was getrokken. de kaakchirurg deed mij met de verdovings prikken erg zeer, omdat ie ze er nogal ruw inprikte, hij maakte een haastige indruk.

daarom ben ik bang voor de prikken geworden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Wat vervelend dat je nu zo bang bent.
Ik zou naar je huisarts gaan en je angstklachten vertellen. Misschien kan die je helpen/ doorverwijzen voor je angst, helemaal omdat je al in paniek raakt door geluiden van buiten.
Valeriaan zou een beetje helpen, en je angst aan de tandarts vertellen zo dat hij je beter kan uitleggen wat ie precies gaat doen zou misschien ook wat schelen. Leg aan hem uit waarom je zo bang wordt.
Suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt contact opnemen met je zorgverzekeraar,deze heeft contacten met angst-tandartsen in de buurt.
daar kun je op gesprek gaan en deze kan je vertellen wat je opties zijn, zoals bijvoorbeeld een behandeling onder lachgas of zelfs narcose (roesje).

ook kun je met je eigen tandarts in overleg gaan om lachgas te gebruiken in plaats van traditionele verdoving.
er zijn veel mensen angstig voor de tandarts en er zijn tegenwoordig een hoop alternatieven voor verdovingen en dergelijke.

dus gewoon even in gesprek gaan met tandarts of zorgverzekering en je weet wat je opties zijn!
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga op zoek naar een speciale angst tandarts, dat zijn tandartsen die speciaal voor mensen met angst zijn opgeleid, zij stellen je gerust en je mag altijd aangeven, wat je wel en wat je niet wilt. Je krijgt hele duidelijke uitleg over wat er gaat gebeuren, veel mensen zijn op deze manier van hun angst afgekomen, je kunt de hulp van je zorgverzekeraar vragen, maar ook zoeken op internet en er is een grote kans, dat je eigen tandarts je ook wil doorsturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat naar voor je, die angst. Dat je je gaatje moet laten vullen staat buiten kijf, anders wordt de ellende alleen maar groter.
Vertel je tandarts dat je bang bent en hoe dat gekomen is, en zeg dat ie heeel voorzichtig moet zijn met die prikjes. Een beetje tandarts kan dat ook helemaal zonder pijn doen hoor, ook bij mensen die bang zijn voor prikjes (moi). Spreek af dat hij alles aankondigt wat hij gaat doen, en dat hij wacht tot jij je duim omhoog steekt ten teken dat het goed is. Spreek een handgebaar af waarop hij onmiddellijk ophoudt met waar hij mee bezig is - dat kan bijna altijd.
En wat jouzelf betreft: neem inderdaad die valeriaan, dat kan helemaal geen kwaad (wel gebruiksaanwijzing lezen). Een paracetamol slikken, een uurtje voordat je gaat èn de halve of hele dag na afloop van de ingreep, kan ook geen kwaad, als je bang bent voor de hoofdpijn / napijn van het boren. Dat scheelt echt. En als je eenmaal in die tandartsstoel ligt, leg dan je handen op je onderbuik en probeer naar je handen toe te ademen. Dat is best moeilijk als je bang bent, maar probeer elke keer als je merkt dat je te hoog ademt, weer naar beneden te ademen, naar je onderbuik. En bij elke ademtocht zeg je tegen jezelf - ik ben wel bang maar ik ben vooral dapper - of zoiets, verzin een zinnetje waarmee je jezelf moed inspreekt. Met elke ademtocht kom je dichter bij het moment dat je uit die stoel mag en weer naar huis gaat. Zorg dat je thuis iets hebt (een kadootje, iets lekkers) dat je na afloop aan jezelf geeft en denk daaraan als je in de tandartsstoel ligt.
Mijn tandarts heeft op het plafond allemaal leuke posters hangen van beesten en rare gebouwen van Escher. Fijn om naar te kijken, mij geeft dat afleiding. Misschien wil jouw tandarts ook wel zoiets doen.
Nou, veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, om je gerust te stellen, meeste mensen zijn gewoon ontzettend bang ook die nooit iets aan het gebit hebben. Wat helpt is om ontspanningstechnieken, zoals mediteren aan te leren, zodat je in de stoel kan relaxen inplaats van te stressen. Zeg voortaan bij elke kaakchirug dat je bang bent, en zoek eentje uit die wel netjes met zijn patienten omgaat(meeste weten uit ervaring dat mensen die geluiden super eng vinden). Misschien kan je ook leren door cursussen of boeken te lezen die eigenlijk zeggen: f**k it met die angst, als er iets gebeurd tijdens een afspraak bij de kaakchirug in het ziekenhuis, ben ik lekker dichtbij. Of denk eens aan wat er kan gebeuren als je klanten nog veel erger worden?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat ook een hoge druk-methode, waarbij de verdoving wordt ingebracht zonder gebruik van een naald. Bij mijn tandarts mag ik kiezen. Informeer een bij jouw tandarts of hij die methode kan toepassen.