Als je 's nachts wakker wordt met een heel hard bonkend hart, heb je dan een nachtmerrie gehad of is er iets anders aan de hand?

Bij het wakker weet ik niets meer. Het zou dus ook met mijn ademhaling te maken kunnen hebben.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
37.3K

Antwoorden (8)

Heb ik wel eens gehad toen ik klein was. Ik had een nachtmerrie. Toen werd ik wakker en m'n hard bonkte hard en ik zweete. Daarna is het nooit meer gebeurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan beide. Alleen waar leg je dan het onderscheid. Als je weet wat je gedroomd hebt kan dat misschien veel verklaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een versnelde hartslag hebben we allemaal wel eens maar wanneer je 's nachts wakker wordt van een op hol geslagen rikketik zou ik dat niet zomaar toeschrijven aan een nare droom.

Als het je vaker gebeurt kun je waarschijnlijk het beste op zo'n kort mogelijke termijn contact opnemen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer er anders iets over op te zoeken met google.nl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik stel deze vraag juist hier om van diverse mensen hun mening te polsen. Soms zit er een echte specialist bij, daar kan een brei 'onzin' zoekresultaten niet tegn op
Er zijn vele redenen voor dit verschijnsel. Doordat we vaak onze droom niet meer kunnen herinneren bij het wakker worden zou het best een vervelende droom kunnen zijn geweest. Je hart bonkt dan door een schrikreactie. Het zou ook een reactie kunnen zijn van je galblaas!! Bij erg veel mensen die regelmatig te vet eten, of mensen die al maag/ darm problemen hebben komen dit soort klachten veel voor. Vaak is er ook stress in het spel. Dit alles bij elkaar kan zorgen voor een bonkend hart midden in de nacht. Inf. uit eigen ervaring en die van anderen. Natuurlijk wel even naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het extreem hard voelen kloppen van het hart kan ook te maken hebben met het gebruik van met name joints, maar eventueel ook met andere drugs. Dit treedt soms zelfs enkele dagen daarna nog op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan inderdaad ook met je ademhaling te maken hebben. Wordt je veel wakker tijdens het slapen, ben je overdag veel moe? Dan kan je eventueel slaap-apneu hebben. Je stopt dan tijdelijk met ademhalen tijdens het slapen. Dit resulteert in zuurstoftekort in je hersenen. Je lichaam gaat dan in de verdedigingsstand... hoge hartslag, hoge alertheid (plotseling wakker worden).

Dit is wat ik erover kan zeggen, maar ik denk dat een gesprek met je huisarts misschien nog meer mogelijkheden (en oplossingen) levert.

Je bent verzekerd, dus een gesprekje met de beste man/vrouw kost je niets... levert alleen wat op.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je je zorgen maakt over je gezondheid heb ik maar één advies: Raadpleeg eerst je huisarts. Deze is er voor opgeleid en zal een aantal zaken controleren als bloeddruk en hartslag en zal naar je leefgewoonten kijken. Indien nodig is dit ook de aangewezen persoon om je te helpen.