Hoe vind ik een beslist betrouwbare PGB (inval) hulp voor onderdeel Begeleiding? Zie ook toelichting.

Voor onderdeel huishoudelijk (HH en via de WMO) is dit goed geregeld.

Onlangs (ja en mazzel gezien bezuinigingen!) heb ik wel weer verlenging Begeleiding Individueel voor de komende 15 jaar...

Ben al lid van Per Saldo (ook hulpgids) maar om via hun aanbod hulpen zomaar een eentje te kiezen is voor o.a de hele admin van PGB (ook de verantwoordingen en salarissen van 3 personen) + totale admin en post afhandelingen (ook bankieren en gebruik DigID.pin) mij een te groot risico ;)
(Wetgeving en beroepsgeheimen allemaal goed en leuk, maar er zijn alsnog teveel overtreders ;))

Heb al jaren vaste en goede hulp, maar zodra ze eens weer ziek is, vakantie, ziek kindje enz zoek ik wel iemand die haar taken (grotendeels) kan overnemen.
Budget is redelijk krap/laag (1.9 uur per week) maar mits de post en admin steeds bijgehouden worden, lukt het NET ;)

Familie vragen is geen optie , heb ik bijna niet en wonen te ver weg en de ECHTE vrienden hebben "het al druk genoeg met mij als megakluns" en mijn mantelzorger 'haat' zelf ook admin-taken ;)

Heeft iemand "veiligheids"-tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

-Vraag in elk geval een VOG. Dat geeft uiteraard geen garantie, maar de bereidheid een VOG te halen zegt in elk geval al iets. -Trek referenties na. Vraag om een CV of stel een eigen sollicitatieformulier op. Vraag persoonsgegevens, laatste drie werkgevers, reden van vertrek, etc. Vraag of je de vorige werkgevers en persoonlijke referenties na mag trekken, en doe dat ook. Leg vervolgens aan die referenties je afhankelijke positie uit, en maak duidelijk waarom hun eerlijke oordeel belangrijk is. -Bereid het interview goed voor en zorg dat je vragen stelt waaruit je een beeld krijgt van de persoon. Referenties bijvoorbeeld kun je navragen in het gesprek. Als je de drie laatste werkgevers van iemand weet, kun je vragen wie hun direct leidinggevende was bij elk van die werkplekken. Bij mensen die dit "niet meer precies weten", hoef je waarschijnlijk die referenties niet eens meer na te trekken. -Vraag om een motivatie. Waarom wil iemand dit werk doen? En ook: wat zijn zijn/haar kwalificaties, waarom denkt hij/zij in staat te zijn jou deze zorg te bieden? -Ga niet te snel met iemand in zee. Plan een gesprek nadat je wat heen en weer hebt gemaild of gebeld, en neem daarna ALTIJD een wederzijdse bedenktijd van bijvoorbeeld één week in acht. Als je echt met spoed iemand zoekt, heb je de neiging om met de eerste de beste aanbieder in zee te gaan. Dat is niet altijd de beste en meest betrouwbare. -Laat mensen een keer op proef komen werken en spreek een proeftijd af in het contract. -Laat een invaller inwerken door je vaste hulp, en vraag je vaste hulp om haar oordeel. -Stel naast het standaardcontract van de SVB een eigen contract op met wederzijdse afspraken. Dingen waarin jij je een goed werkgever toont (bijv. dat jij maaltijden verstrekt bij overwerk, of dat iemand doorbetaald krijgt bij afzeggen van jouw zijde, tenzij binnen XX uur) maar ook voor welke dingen ze verantwoordelijk zijn en waar je ze op aan zult spreken als er iets niet in orde is. Omschrijf de taken precies. Tenslotte: MOET je de betalingen e.d. overlaten aan iemand anders? Kun je dit niet tenminste samen doen? Besteed je de salarisadministratie al uit aan de SVB? Als je de urendeclaraties en verantwoording niet zelf kunt doen, zou ik in elk geval een 'check'-moment inbouwen, waarin jij als budgethouder je akkoord geeft. Dit moment zou ik ook heel duidelijk omschrijven in de takenlijst, en documenteren (bijvoorbeeld letterlijk afvinken) zodat het per maand terug te vinden is.

Deze link is opgezet door een patient die ontevreden was over het hukpaanbod. Er was zo veel behoefte aan, dat een internetsite zeer welkom is. De naam is onlangs veranders van ZoekPgbZorg naar nationalehulpgid. Hier vind je, vanuit het belang van de patient opgezet, allerlei mensen die zich op allerlei niveaus en voor allerlei uren beschikbaar stellen voor pgb zorg. Er is ook een forum waar je allerlei vragen kunt stellen. Ik heb al diverse keren er mensen naar doorverwezen, met succes. Jij ook succes gewenst! Na acht jaar, meer dan 50.000 geregistreerde leden en 5 miljoen bezoekers, gaat ZoekPgbZorg vanaf vandaag als www.nationalehulpgids.nl verder met een nog breder hulpaanbod. Niet meer alleen voor Pgb-houders en hun hulpen, maar voor iedereen met een hulpvraag. Want of het nu gaat om thuiszorg, kinderopvang, huishoudelijke hulp of dagopvang, op

Bronnen:
http://www.nationalehulpgids.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100