Waarom voelt kou op de borst kouder?

Ha, die lezers;

Je kent het wel; winter, je gaat buiten wandelen en de koude wind voelt op de borst altijd kouder aan dan op de rug. Hoe verklaar je dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Misschien moet je niet topless rondlopen? Nee, maar even serieus, ik herken het verschijnsel niet, afgezien van wanneer de wind flink van voren komt en je bovendien geen goede jas of zo aanhebt die die wind tegenhoudt, dat is ook meteen de enige verklaring die ik kan bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij mij heeft dat twee oorzaken.

Ten eerste is koude wind op de borst ook koude wind op het gezicht. Het gezicht is warm, en dus verlies je veel warmte als daar koude wind op staat. Daardoor voel je die kou overal op je lichaam erger dan wanneer diezelfde wind op de zowel beter geïsoleerde als sowieso koudere achterkant van je hoofd staat.

Ten tweede zit aan de voorkant van mijn jas de ritssluiting. Die sluit lang niet zo goed af als de compleet dichte achterkant van mijn jas. Wind op de borst dringt dus beter door tot onder de jas.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ken het niet eigenlijk, vind de kou juist altijd optrekken in mijn rug! Of ben ik niet helemaal normaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij had je je baard thuisgelaten en dan krijg je dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol!
Op je borst heb je minder 'spek' als op de rest van je lichaam, dat zou een reden kunnen zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar jij had het over kou op de borst, weet je nog ;-)
De borst is dus bij jouw kwetsbaarder... Dat is niet voor iedereen zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de voorkant zitten de meeste zenuwuiteinden. Tepels en
borsten zijn zeer gevoelig, en reageren sterk op koude prikkels. Het lijkt mij dat dat mee kan spelen in je gevoel dat je de kou meer aan de voorkant voelt.