Na het eten van een bepaald soort pizza krijg ik pijn aan mijn verhemelte. Wat te doen?

Het gaat om goedkope diepvriespizza's. Margherita bijvoorbeeld.
Ligt dat aan de ingrediënten? Waar moet je op letten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een Margherita heb e alleen deeg, tomatensaus, kaas, kruiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan prima tegen tomaten, paprika, alle soorten kaas en ook tegen alle soorten granen. Van een pizza uit een restaurant kan ik heerlijk genieten. Ik krijg er geen last van. Ook van de duurdere pizza's uit de schappen, krijg ik geen last.
Maar wel dus van de goedkopere variant, ook al vind ik ze lekker. Denk aan drie stuks van onder de €3 in een doos.
Nu, na een dag, voel ik dat het tandvlees is opgezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet wel vaker een pizza, en weet precies hoe lang hij in de oven moet. Hij was zeker niet te heet.
Maar het valt me wel op, dat ik er meer last van krijg, zo de laatste twee jaar. En dat alleen bij pizza's van deze prijsklasse.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Het schijnt dat ze bij goedkopere pizza's een soort "nep" kaas gebruiken. Wellicht dat het daar aan ligt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke: dat is eenvoudig te testen door bij een hamburgerketen of snackbar iets met kaas te bestellen, daar wordt vrijwel overal analoogkaas gebruikt.
Overigens zit die óók vaak op/door duurdere kant-en-klaar gerechten, maar doe er een flinter Goudse bij en je kunt als fabrikant zeggen: met kaas!
Zodra er bijvoorbeeld (geharde) palmolie in je eten met iets kazigs zit, weet je genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed idee van die analoogkaas, Hippo. Ga ik doen! Ik heb nog eens goed naar de ingrediënten gekeken. Edammerkaas en Mozzarella zit er in. De opgave ziet er uitvoerig en betrouwbaar uit, maar verklaart niet, waarom ik last heb van die pizza.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn reactie was weggevallen. Door de storing?
Maar ik heb een blikje tomatenpuree voor op de pizza gekocht. En dat lekker dik op mijn boterhammen gesmeerd. Dat was nog lekker ook trouwens. Mijn verhemelte knapte er zelfs van op! Dus aan de tomaten ligt het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nu ook een broodje gegeten, waarbij ik heb gevraagd om een extra plakje analoogkaas.
Nou, men zei dat het Cheddar was, maar zag er toch als analoogkaas uit.
De uitslag: géén uitslag. Dan hebben we zo'n beetje alles afgestreept. Of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor. Kijk maar eens naar de ingrediëntendeclaratie van de pizza's waarbij je dit probleem hebt. Er zit veel meer in dan tomatenpuree en kaas (al dan niet analoog).
En het tomatenspul op pizza's bevat veel meer dan een blikje tomatenpuree (meer toevoegingen dus). Overigens: veel analoogkaas bevat wel iets gewone kaas en wordt dan gewoon als kaas vermeld (of bij jouw broodje als Cheddar - als er maar een pietsje Cheddar in zit, is dat genoeg). Je weet het dan alleen als je de ingrediëntenopgave kunt zien en daar bijvoorbeeld geharde palmolie tegenkomt.

Het beste antwoord

Je hebt je gehemelte verbrand. ik heb precies het zelfde. als je kleine stukjes met mes en vork eet, is er niets aan de hand. Bij sommige pizzas zit er (nep-)kaas op die erg heet wordt. Dus geen punten naar binnen schuiven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een pijnlijk gehemelte door scherpe randen kan ook, bv na een hard broodje. maar als ik een pizza eet zonder harde randen, heb ik het ook. Dan komt het door verbranding.

Toegevoegd na 54 minuten:
Een nog een hint dat het verbrand is: soms voel je de dag erna vellen los zitten..

Toegevoegd na 1 dag:
en niet alleen door kaas, wat voor een soort dan ook, kun je je mond verbranden. Ook groenten kan nog erg heet zijn. Neem je een grote hap van een punt dan komt dat hete gedeelte boven op de pizza tegen je gehemelte.

Toegevoegd na 1 dag:
Het staat ook wel bekend als "pizza burn" (bron in het engels)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Analoogkaas wordt niet heter dan echte kaas. En dit verklaart ook niet het verschil tussen het effect van de ene en de andere pizza.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, suussuus, dit is toch wel erg overtuigend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de derde pizza uit de diepvriesdoos nu genuttigd. Hem eerst wat meer laten afkoelen dan anders.
Ik merkte, dat de kaas nog best heet was, terwijl de bodem al lauw was. Maar ik had nu geen last van mijn tandvlees.
Dus ik gooi het maar op de "pizza burn".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je gewoon gelijk.

Andere antwoorden (3)

Dat soort klachten herken ik. Dat heb ik ook altijd na het eten van een broodje of een stuk stokbrood met een harde korst. Bij de pizza zal het ook door de korst komen. Die schuurt vermoedelijk wat te veel tegen het verhemelte aan tijdens het kauwen, waardoor dat geïrriteerd raakt. Een oplossing is waarschijnlijk het eerst in kleine stukjes snijden, zodat je minder kauwwerk hoeft te verrichten.
Amadea
11 jaar geleden
Los van wat Amadea zegt, zou er ook sprake kunnen zijn van allergie en/of overgevoeligheid voor een van de ingrediënten.
Als je geen last hebt bij pizza's die meer beleg hebben, denk ik vooral aan 'mechanische schade', zoals Amadea al zegt: feitelijk kleine schaafwondjes en krasjes door de harde stukken.
Als je bij andere pizza's of andere types pizza ook last hebt, kan het zijn dat je niet goed tegen de tomatensaus kunt die op de pizza gebruikt wordt, of misschien iets in het deeg.
Uitproberen maar, maak bijvoorbeeld zelf eens een pizza met zo'n pak waarin deeg en saus zit en kijk of je daar ook zo op reageert, bij een even hard gebakken pizza.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alhoewel het niet de bedoeling van het eten van een pizza is, zou je het op kunnen lossen door ze voor ze te nuttigen er lekken mee te soppen, b.v. in warme melk.
Geintje... koop gewoon pizza's van een gerenommeerd merk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had in mijn vorige vraag het merk genoemd, en de vraag werd verwijderd. Maar naar mijn idee is het een goed merk: de betreffende winkel probeert steeds hogere kwaliteit te leveren, en is in feite niet meer de goedkoopste in NL. Ik kom er vaak.
Dus naar mijn perceptie heb ik mij niet te kort gedaan door te kiezen voor een lage prijs. Er bestaan trouwens nog goedkopere pizza's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+ Keesje voor ongemotiveerde min.