Ik heb het zelf niet maar zover ik gehoord heb van mensen die dyslexie hebben. Weten ze altijd wel dat ze misschien iets fout kunnen hebben geschreven en met goed controleren zien ze het soms ook maar meestal kunnen ze niet echt merken wat er fout aan is. (Dit weet ik verder niet zeker)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, als iemand met dyslexie dat door zou hebben dan zou hij immers bewust fouten maken en ze dus kunnen herstellen. Iemand met dyslexie weet dat hij/zij fouten maakt maar nooit bij.welke woorden of wanneer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen met dyslexie hebben vaak donders goed in de gaten dat het schrijven heel moeizaam gaat. Ze twijfelen doorgaans voortdurend aan wat ze opschrijven maar weten ook niet hoe ze het goed kunnen schijven. Ze weten dus wel DAT ze het fout doen, maar ze weten niet WAT ze fout doen. De enige manier om dat te leren is door het heel veel te doen en heel veel regeltjes te stampen. En dat is flink frustrerend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zoon van een vriendin van mij is dyslectisch. Zij legt het altijd uit met een voorbeeld.

Vandaag vertelde de bakker dat hij tijgerbrood niet meer in
in de aanbieding doet.

Lees jij in 1x wat er niet goed is in de zin? Dat is vergelijkbaar met iemand die dyslectisch is. Rotwoord voor iemand die woordblind is, maar dat terzijde. Zij lezen de zin die ze net hebben geschreven en zien geen fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Er staat geen fout in de voorbeeldzin. Ik snap dus niet wat je bedoelt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel hoor...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet qua spelling. Dit illustreert alleen hoe het werkt om naar een zin te kijken zonder te zien wat er fout is.
Amadea
11 jaar geleden
Ook grammaticaal zit er volgens mij géén fout in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat echt een fout in, anders had ik het voorbeeld niet gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat twee keer "in" in. :-)
Amadea
11 jaar geleden
Aha! Maar omdat de ene aan het eind van de eerste regel staat en de andere aan het begin van de tweede regel lees je daar overheen. 'k Had het waarschijnlijk wel gezien als ze direct naast elkaar hadden gestaan....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jahooooor..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is precies de clou Amadea ;-)
dat ligt aan de persoon

mijn neef bv heeft moeite met lezen omdat hij dan 2 of 3 woorden als 1 ziet !?

maar als hij het zelf op schrijft dan weet hij wel wel welk woord hij heeft opgeschreven ????

maar je kan alles erover bekijken op deze site
http://www.steunpuntdyslexie.nl/wat-is-dyslexie/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zoon heeft ernstige dyslexie en hij leert nu helemaal opnieuw alle spellingsregels. Hij heeft veel moeite met de hanen en kippen regel (waarom niet haanen bijv). Zodra hij checkt en ziet dat het fout is weet hij het maar als een dyslect zou weten dat het fout is is het natuurlijk niet fout meer want dan kan hij/zij het verbeteren.

Dat is niet anders dan iemand die moeite heeft met d/t's in een werkwoord. Die persoon is altijd onzeker, denkt veel na, probeert de zin zo te veranderen dat de d/t niet nodig is en zal, als hij de d/t moet gebruiken altijd weten dat het fout kan zijn. Zo is het niet anders bij een dyslect, altijd de onzekerheid, daarom duurt het schrijven/typen ook langer.

Verder kan mijn zoon eindeloos oefenen op van alles maar een paar dagen later is het al weer veel verder gezakt dan bij anderen, dit geldt voor de spellingsregels maar ook voor tafels, voor klokkijken en voor bijv de maanden van het jaar. Je merkt als je veel met hem oefent wel vooruitgang maar zo verschrikkelijk traag en het kost hem zoveel moeite. Hij had al in groep 7 moeten zitten maar zit in 6 en klokkijken gaat nu voor het eerst een klein beetje de goede kant op. Tafels zijn nog steeds lastig en de maanden van het jaar: vergeet het maar (maar dat is iets wat ik nog niet echt geoefend heb).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik niet, maar bij het teruglezen schaam ik me soms kapot om de kinderlijke fouten. (en het zijn er soms zovéél!!) ;-/

ook als ik teruglees ontdek ik niet alle fouten.

Toegevoegd na 1 uur:
gulukkeg vald ut so nuu en dan bezt wel meej trauwuns hoor ;-P

overigens is er niet 1 vorm en/of mate van dyslexi. men kan foutloos schrijven maar kromme zinnen creeren om maar een voorbeeld te noemen.

een dyslectische bekabeling houdt vaak ook meer in dan enkel moeite hebben met lezen en/of schijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ooit samengewerkt met iemand die er ná haar PABO(!) pas achterkwam dat ze dyslectisch was. Zij had tot dan toe vooral veel moeite met het lezen van teksten in vreemde talen, en verder dacht ze dat ze gewoon niet zo heel snel las, en dat spelling gewoon niet haar sterkste punt was. Ze heeft altijd kunnen compenseren omdat ze gewoon erg intelligent is. Dat is een mooie illustratie bij wat jij zegt over dat het bij iedereen anders is. Ik snapte eerst niet hoe het kon dat iemand met haar intelligentie zoveel taalfouten maakte, en waarom er van die rare zinnen in haar teksten zaten. Het leest (voor mij) heel raar om wetenschappelijke tekst te lezen die goed in elkaar zit, maar taalfouten heeft die niet passen bij een gewone vergissing of typefout. Weten dat iemand dyslectisch is kan dan veel tijd en frustratie schelen, bijvoorbeeld door hier rekening mee te houden bij een werkverdeling.
Dat is zeer wel mogelijk.

Want lezen en schrijven is niet hetzelfde.

Een dyslecticus heeft meestal het probleem om klank volgens regels in symbolen om te zetten.

"Voetje de baby zelf?", is een voorbeeld.
Leest de schrijver dit terug, dan staat er een raadselachtige tekst, die alleen begrepen kan worden door hem hardop voor te lezen. Dus die fout is goed zichtbaar, en daardoor verbeterbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fout? welke foud? ;-)) +1 zo moeten mijn dochter en ik weleens lachen. ze is zo vreselijk goed in taalspelletjes en woorden husselen. beetje lastig dat ze het tijdens het lezen doet. gelukkig houden ze op school rekening met haar dyslexie.
in dictee is ze geen uitblinker maar kan redelijk meekomen. voor andere vakken komt ze regelmatig met een 10, 9 en 8 thuis. (haar laagste cijfer heeft ze onlangs gehaald: een 6je) vooral de D en DT, ei of ij, de enkele of dubbele klank/letters (loopen ipv lopen, straaten ipv straten, paken ipv pakken etc.) en wat ik ook veel bij haar zie: schrijven zoals je het uitspreekt. vaak ziet ze het niet, ook niet als ze het terugleest, maar gaanderweg boekt ze nog steeds vooruitgang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De persoon die de fout in mijn voorbeeld maakte, heeft twee HBO-diploma's gehaald, en kan hoogstaande teksten leveren.