Als je door een huisgenoot in elkaar geslagen bent, wat moet je als huisbaas dan doen?

Een huisgenoot heeft twee andere huisgenoten in elkaar geslagen en meerdere malen bedreigd. Wat zijn de plichten van een huisbaas/verhuurder, in een situatie als deze?

Moet hij deze persoon dan vragen andere woonruimte te zoeken? Er zijn namelijk al vaker problemen geest door deze persoon.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (5)

Een huisbaas heeft hier niks mee te maken, dit is "gewoon" huiselijk geweld. Als je een koop huis heb, kan de bank er ook niet zomaar iemand uitzetten. Enige oplossing is om naar de politie te gaan, aangifte te doen en je kan een verzoek indienen bij je huisbaas voor overplaatsing. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisbaas is verantwoordelijk voor het woongenoot van zijn huurders.
In dit geval vooral voor het woongenoot van de overige huurders. Deze zouden zelfs zover kunnen gaan tot het aanvragen van (tijdelijke) huurverlaging wegens ernstige overlast.
http://www.gmw.nl/weblog/huurder-krijgt-huurverlaging-toegewezen-na-structurele-overlast-van-de-buren.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Een huisbaas heeft hier niks mee te maken...
(...)
...en je kan een verzoek indienen bij je huisbaas voor overplaatsing." Het is juist de huisbaas die in deze de vraag stelt. Eerst heeft hij er volgens jou niks mee te maken en vervolgens moet hij bij zichzelf verzoeken in gaan dienen ?!? Kun je je antwoord nog even aanvullen, want nu lijkt het er sterk op dat er iets niet klopt.
Sowieso de politie inschakelen. Er zou iets in het contract moeten staan waarbij dit niet geaccepteerd wordt en uiteindelijk inderdaad diegene vragen te vertrekken. Je andere bewoners voelen zich ook niet meer veilig op die manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de huurder zijn plichten niet nakomt (is 'geen goed huurder') kan de verhuurder het huurcontract opzeggen of ontbinden als de kantonrechter hiermee instemt. Te denken is aan zaken als een huurder die steeds de huur te laat betaalt, zijn woning slecht onderhoudt, niet in de woning woont die hij huurt of aan medebewoners of medehuurders overlast bezorgt.

Los hiervan: de huisgenoten kunnen ook aangifte doen bij de politie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met de woorden van een andere bronsite (zie onder 'bron'):
Wanneer mag mijn verhuurder het huurcontract opzeggen?

"Uw verhuurder mag de huur opzeggen bij wanprestatie, dringend eigen gebruik, een nieuwe huurovereenkomst of een geldend bestemmingsplan. De huurovereenkomst eindigt als u schriftelijk instemt met de opzegging. Gaat u niet binnen 6 weken akkoord, dan loopt de huurovereenkomst door. De verhuurder moet dan naar de rechter stappen om het huurcontract te laten beëindigen. Bij tijdelijke huur, kamerhuur en hospitakamers gelden speciale regels.

Wanprestatie door betalingsachterstand of overlast

Wanprestatie houdt in dat u zich niet als een goede huurder gedraagt, bijvoorbeeld omdat u een betalingsachterstand heeft of omdat u voor ernstige overlast zorgt. Uw verhuurder kan in dit geval de huur opzeggen of direct bij de rechter eisen dat het huurcontract eindigt. De rechter kan u als huurder maximaal 1 maand de tijd geven om alsnog uw huurachterstand te betalen."
Computoon
11 jaar geleden
(ben jij een huurder of de huisbaas, ik antwoord vanuit de huisbaas)

Weet je (als huisbaas) 100% zeker dat de overlastgever fout zit?
Dan zou je ervoor kunnen kiezen een iets minder nette manier toe te passen.

Zorgt dat je weet wanneer de overlastgever niet thuis is.
Regel een paar brede kerels en een verhuisbus.
Huur een opslagruimte, haal de kamer leeg, en vervang alle sloten.
Wettelijk zit je fout, maar je kan het risico nemen dat de overlastgever het niet aandurft een rechtszaak te beginnen. Want op zich heb je ook een punt, je bent namelijk verantwoordelijk voor de overige huurders.
NB: dit is niet mijn advies, slecht een optie. Er zitten risico's aan, denk ook represailles, maar aan niks doen zitten ook risico.

Een nettere manier:
Samen met een (wijk)agent een gesprek aangaan met de overlastgever. Afhankelijk van de wijkagent kan dit goed werken, grote kans dat de overlastgever zelf een andere plek gaat zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als huisbaas kun je moeilijk iets doen, behalve deze persoon schriftelijk laten weten dat hij bij verdere overlast zijn woonrechten verliest en er uit moet. Of dit rechtsgeldig is weet ik niet, maar het is in elk geval een 'stevig dreigement'.

Adviseer de huisgenoten om de volgende keer als hij weer geweld wil gebruiken, onmiddellijk aangifte te doen bij de politie. Dan sta je sterker als hij daadwerkelijk het huis uit gezet moet worden. Want normaal gesproken wordt bij huiselijk geweld de overlastgever het huis uit gezet.