Wat is het verschil tussen DIS (dissociatieve persoonlijkheidsstoornis) en schizofrenie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maandag 28-05 was er bij de ncrv een documenraire over een vrouw met DIS. Misschien is die nog te zien op uitzending gemist. ncrv document, ned 2, 22.15 uur, dis is patricia.

Antwoorden (2)

Van 2 symptomen zouden mensen met schizofrenie of een psychotische stoornis af en toe last hebben en mensen met een dissociatieve identiteitsstoornis veel vaker. De symptomen zijn het zichzelf van een afstand zien alsof je er zelf niet bij bent en de mensen in je omgeving (familieleden, goede kennissen) niet meer of vaag herkennen. Deze symptomen zouden bij de dissociatieve identiteitsstoornis ernstiger zijn dan bij schizofrenie [9]
Het toetsen van de werkelijkheid blijft bij mensen met een dissociatieve identiteitsstoornis goed
Mensen met deze stoornis reageren nauwelijks op medicijnen voor psychoses.[3;9]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dissociatieve Identiteits Stoornis, voorheen Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis genoemd, kenmerkt zich doordat degene om wie het gaat meerdere persoonlijkheden lijkt te hebben. Het is een nogal omstreden ziektebeeld, niet iedere psychiater zal deze diagnose stellen.

Bij schizofrenie gaat het vooral om psychotische periodes waarbij je last hebt van wanen en hallucinaties.