kan een allergie voor wespensteken overgaan?

!5 jaar geleden ben ik in 1 zomer 4 keer, onafhankelijk van elkaar door een wesp gestoken. De laatste keer was ik hiervan heel ziek, met koorts ijlen en overgeven en een donkerblauwe gezwollen onderarm.
Sinds die tijd draag ik, op doktersvoorschrift, een adrenalinepen bij me, maar ben nooit meer gestoken. Blijf altijd alert en ben er wel bang voor.
Omdat het al zo lang geleden is denk ik dan wel eens, zou ik er nu nog zo ziek van worden? Mogelijk ben ik wel bang voor niets.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het inspuiten van kleine beetjes wespengif gedurende drie jaar maakt een menselijk lichaam volledig immuun voor het gif. Dat blijkt uit onderzoek dat allergologen van het Academisch Ziekenhuis Groningen (AZG) de afgelopen jaren hebben uitgevoerd.

Jaarlijks melden zich meer dan twintigduizend Nederlanders bij de huisarts na een wespen- of bijensteek. Deze kan bij tussen 0,3 en 3 procent van de wereldbevolking tot ziekteverschijnselen leiden. Een milde reactie is jeuk over het hele lichaam, gevolgd door misselijkheid en braken. In het ergste geval volgen hartritme- en ademhalingsstoornissen. In Nederland sterven jaarlijks twee tot vijf mensen als gevolg van een wespensteek.

Mensen met een wespenallergie moeten de behandeling met het wespengif drie tot vijf jaar ondergaan. In de eerste maanden krijgen zij wekelijks een injectie, daarna wordt dat teruggebracht tot eens per zes weken. Als bijverschijnsel kunnen zij dezelfde reacties krijgen als bij een milde allergiereactie.

'Het nadeel is dat je mensen pas kunt behandelen wanneer duidelijk is dat ze allergisch zijn voor wespen of bijen', stelt allergoloog H. Oude Elberink. 'Dat merken mensen pas als ze eenmaal gestoken zijn. De sterfgevallen bij de eerste prik kunnen dus niet worden voorkomen. Maar daarna beschermt een behandeling heel accuraat tegen de allergie.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vraagt of de allergie in de tussentijd kan zijn overgegaan, gestopt dus. Alles kan. Het probleem is alleen dat je dat niet weet en je dus het risico loopt dat je er na een steek zo ziek van wordt dat je er aan dood kan gaan: http://www.dz.nl/info/452/856/toonfolder-1297.html

In jouw geval zou ik een desensibilisatiekuur aanvragen, hoewel je in de ernstigste vorm niet meer afkomt van die prikken en in minder ernstige vormen je er in 5 jaar af bent (zelfde link als hierboven, onderaan). Dat is gewoon voor jou het veiligste.

Ga eens een gesprek aan met je huisarts!