kan je in de toekomst externe hersenen (computer) aan je eigen hersenen koppelen

Ik las ergens dat ze een techniek aan het ontwikkelen zijn om bijv een soort van computer aan je hoofd aan te sluiten. Maar betekend dat dat je bijv. een vreemde taal zo binnen een uur kan downloaden?

Toegevoegd na 1 minuut:
En dus ook meteen die vreemde taal goed onder de knie hebt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Klopt, dat kan wel degelijk.

Brain Computer Interfacing (BCI)
In BCI wordt een rechtstreekse verbinding tussen computer en hersenen gemaakt waarbij de gebruiker met gedachten een computer aanstuurt, of de computer de hersenen stimuleren. Een goed voorbeeld daarvan is de Deep Brain Stimulation (DBS) waar al zoveel mensen met Parkinson baat bij hebben.

Lees hier het hele artikel via de link

Toegevoegd na 9 minuten:
Een vreemde taal leer je er natuurlijk niet mee, zoals mmm opmerkt, je moet die computer zien als een protese die uitval van je capaciteiten kunnen opvangen, het is dus geen uitbreiding van je capaciteiten als je lijf goed werkt... (voorlopig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou dat heel vreemd vinden - stel dat het lukt, dan blijft het toch niet hangen als je wordt losgekoppeld van de computer? Dat neem ik tenminste aan.
Verder je vraag, of het kán, dat blijkt uit dat artikel dat je hebt gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dan hoeven wel allemaal niet meer te studeren. Gewoon een opleiding downloaden, ff een nachtje aan de computer via de usb en daar heb je dan je diploma verdiend. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

Ik weet niet in welke context dat je dat gelezen hebt? Misschien voer mensen met bv alzheimer, dat die computer je de werking van je hersenen beïnvloedt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou knap zijn als we dat nu al wisten! Maar ik geloof niet dat het zover zal komen hoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al wel wat apparaten die je aan je hersenen kunt aansluiten. Zo zijn er bijvoorbeeld apparaten die met stroom hallucinaties kunnen tegengaan e.d. Er is echter nog een heeeeeele lange weg te gaan voordat je een usbstick in je neus kunt steken en even een taal kunt downloaden..
Er zijn dus apparaten mogelijk die signalen afgeven waar ons brein op reageert, maar dit gaat steeds om enkele basale impulsen die worden doorgegeven, en niet om grote hoeveelheden inhoudelijke informatie.
Verder zijn er ook al eerste resultaten waarbij op een computer een soort beeld gemaakt kan worden van wat we waarnemen op basis van hersenimpulsen, maar ook dit staat echt nog in de kinderschoenen.
Gewoon ouderwets studeren om die taal te leren dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat CarloN zegt: dat toont niet aan dat je dan bijv. meteen een vreemde taal goed onder de knie hebt. Ik denk ook niet dat dat er gaat komen, in die zin dat 't echt vanuit je eigen hersens komt.
Maar bijv. je hersens aansluiten op internet/alle woordenboeken/een supersnelle rekenmachine: dat zie ik wel gaan gebeuren.
Maar zodra die verbinding weer weg is, of als je geen computer in je hoofd laat zetten en er dus niet elk moment bij kunt: dan ben je al die mogelijkheden weer kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt nu al een computer aan je hersenen koppelen. Die koppeling gaat van de computer naar het beeldscherm en zo via je ogen door naar je brein. De koppeling de andere kant op gaat nu via je vingers en toetsenbord/muis.

Die (toekomstige) directe breinkoppeling die je bedoeld zal in praktijk te vergelijken zijn met een invoerapparaat waar je toevallig geen vingers voor nodig hebt. Misschien dat je er net ietsje rapper mee kunt 'muizen', maar een taal sneller leren zal er niet door gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een grote kans dat technologie in de toekomst voor dezelfde reden gebruikt zal worden als nu - namelijk, om ons leven gemakkelijker te maken. Met de technologische ontwikkelingen van de afgelopen tijd, en de hieruit te verwachten ontwikkelingen in de nabije en verdere toekomst, is het zeer waarschijnlijk dat technologie steeds vaker, gemakkelijker, en efficiënter gebruikt zal worden om eigen tekorten aan te vullen. Dit doen we al veel vaker dan mensen beseffen: denk aan bijvoorbeeld bril, gehoorapparaat, kunstheup, en dergelijke.

Gezien de ontwikkeling in chiptechnologie, waarin de afgelopen jaren steeds kleinere oppervlak nodig was voor steeds meer capaciteit (en nieuwe onderzoeksrichtingen die dit tempo kunnen doen voortzetten wanneer ons huidige paradigma op dit gebied zonder stoom komt te zitten) is het te verwachten dat er uiteindelijk in weinig ruimte - mits dus goed besteed - een hoop capaciteit beschikbaar zal zijn. Dit is een zelfvoedend proces: met de huidige hulpmiddelen kunnen we betere hulpmiddelen ontwikkelen voor de toekomst. Deze betere hulpmiddelen zullen ons weer helpen met het ontwikkelen van nog betere hulpmiddelen.

Aan de andere kant wordt ons begrip van de werkingen van het brein met de dag groter. Ik bedoel dan - mensen die er hun beroep van hebben gemaakt om dit te doorgronden, bouwen langzaam maar zeker aan een steeds groter wordend bron van kennis over hoe onze hersenen werken, hoe zij reageren op stimulansen, en hoe zij nieuwe dingen leren.

Het is dus een kwestie van wachten tot onze kennis van het menselijk brein ver genoeg gevorderd is om er een soort van upgrades aan te hangen. Of dit hardware of wetware wordt, zien we te zijner tijd wel (ik vermoed dat het in eerste instantie zal gaan om hardware, maar dat is op persoonlijke titel). Deze upgrades kunnen dan gebruikt worden voor verschillende doeleinden - opslag van gegevens (zoals een taal) die uitgelezen kan worden door de hersenen, communicatie (handig, zo'n bluetooth zender), en waarschijnlijk nog een kluit aan mogelijkheden die we nu nog niet kunnen bevatten.