Hoe maak ik me minder zenuwachtig?

Ik heb morgen FCE examen(zoek maar op) en ik ben ontzettend zenuwachtig, waardoor ik waarschijnlijk een black-out krijg(heb ik ook altijd bij toetsen) en niet slaag. Hoe zorg ik dat ik minder zenuwachtig ben??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb weleens gehoord dat daar speciaal pilletjes voor waren,even bij de apotheek vragen
succes

Het beste antwoord

2 minuten proberen rustig te ademen en je ogen sluiten. En terwijl je 2 minuten rustig probeert te ademen, denk je aan je examen, hoe je je pen vasthoud en ermee schrijft. En natuurlijk dat het super goed gaat! Daarna voel je je al wat minder zenuwachtig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hol even snel naar de drogisterij en haal een flesje Bach rescue spray, dat werkt prima rustgevend en je blijft er helder bij, begin er wel vanavond al mee, succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil liever niks kopen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoek dan in huis naar een lavendelgeur, bijv zeep, dat kan ook rustgevend werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@babyjane Agossie het zal toch wat zijn als onze vertrouwen leggen in zo'n klein flesje?! *Sarcasme off En wat als Bach remedie nou een steuntje in de goede richting geeft?!
Is dat een mondeling examen?
Bedenk dat degene aan de andere kant van de tafel daar niet zit om jou te plagen, die wil ook liever dat kandidaten slagen dan zakken hoor. neem rustig de tijd om te antwoorden,als je een woord niet weet probeer het te omschrijven. Bij een schriftelijk examen hetzelfde, rustig ademen,nadenken en opschrijven.
succes morgen

Toegevoegd na 9 minuten:
Bedenk ook, je had niet op examen gekund/gemogen als je opleiding niet denkt dat je het aankan.
Oja mijn nichtje zweert bij een banaan voor het examen.
Waarom weet ik niet, maar kwaad kan het zeker niet
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee schriftelijk
Door te relativeren. Het is maar een examen en niet iets waar je leven van af hangt.Door bezig te gaan met ademhalingsoefeningen etc leid je jezelf af van je taak namelijk het doen van je examen
Zeg tegen jezelf dat je het kunt,en doe alsof het een toets is die je thuis in je studeerkamer maakt, of een oefengesprek met je docent.
Stel jezelf ook de vraag wat er gebeurt wanneer je niet slaagt.Zou dat een ramp zijn ? Nee,wel erg jammer maar niet iets on overkombaars.
Geloof in jezelf en ga dat examen doen op eigen kracht ongeacht de uitkomst.Zie het als een spel waarin jij kunt laten zien wat je weet. Veel succes !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen jij zelf weet of je rede hebt om je zorgen te maken. Stel jezelf daarom de vraag; is dit nodig, al die stres/zorgen/zenuwen? Als je niet voldoende geleerd hebt, kun je het beste alsnog je leerstof even doornemen. Als je voldoende geleerd hebt, is er eigenlijk geen rede om je zo druk te maken. Makkelijker gezegt dan gedaan, maar probeer even je gedachten op iets anders te richten, zodat je niet aan je examen kunt denken. (computter spelletje, film kijken oid) Een beetje zenuwen hebben is gezond, maar probeer voor jezelf wel een grens te leggen. Succes morgen.