Als je heel nodig moet plassen en het nog maar nét kunt houden, helpt het om te ‘trappelen’ met je benen. Hoe komt dat? Is dat bij mannen ook zo? Ik heb een man dat nog nooit zien doen; vrouwen en meisjes wel. (Roos Vonk)

Antwoord:
‘Het trappelen komt voort uit ongeduldigheid. Heel soms zie je het mannen ook wel eens doen in een rij bij het pretpark of voetbalstadion. Mensen denken: als ik laat zien dat ik héél ongeduldig ben dan dan gaat het misschien sneller, of misschien word ik wel voorgelaten’, zegt Stijn.
Paul Berk is het daar niet helemaal mee eens. ‘Ik doe het als ik met hoge nood thuiskom ook!’
Robin ziet een inhoudelijke verklaring: ‘Ik denk dat als je je spieren aanspant de druk minder hoog wordt ervaren; de aandacht wordt op het trappelen gevestigd en de plas kan ook minder makkelijk ontsnappen.’
Uroloog Henk Elzevier van het LUMC vertelt dat het trappelen zelfs als therapie wordt gebruikt om plassen op te houden. ‘Het trappelen stimuleert de enkelzenuw vlak boven de binnenenkel. Het prikkelen van de zenuw op deze plek heeft een ontspannende werking op de blaasspier. Dat dempt de plasdrang.’
Jop de Vrieze (redactie Intermediair)

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.intermediair.nl/artikel//218872/trappelen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat die beweging je blaasspieren helpt om de drang te onderdrukken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, wilde ik ook antwoorden.
ik denk juist ook dat je doordat trappelen je je gedachten bij het trappelen moet houden omdat het niet echt een gewone beweging is , bij de meeste mensen dan.
En daardoor je niet meer te zeer gefocust bent op die prikkel van 'ik moet plasse'!