Kun je depressief zijn door dalen zwangerschapshormonen na abortus?

Ik heb een abortus gehad gisteren en weet gewoon dat het een goede keuze was. Toch voel ik me vandaag opeens heel slecht. Echt een rotgevoel en diepongelukkig, ik heb geen spijt. Kan dit komen door dat de zwangerschapshormonen nu weg gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat dat gevoel vooral toe - dat je beslissing weloverwogen was, betekent niet dat je er geen emoties bij hebt.
Gun jezelf de tijd.

Het beste antwoord

Heftig dat je een abortus hebt gehad. De enige vergelijking die ik heb meegemaakt is een spontane abortus, een miskraam dus. en ja, dan heb je een mengeling van hormonen. Neem vandaag je rust, huil als dat nodig is en morgen en overmorgen ook. Trek er gerust een week of twee voor uit om je lichaam en geest te kalmeren. het is voor je lichaam alleen al een pittige ervaring ook al lijkt het een kleine ingreep.

Als dit één dag of een week is zou ik niet meteen naar een professional rennen. als het een paar weken tot een paar maanden aan houdt wel. Of probeer met ervaringsdeskundigen te praten, dan herken je elkaar en dat geeft steun.

Het is niet goed om je schuldig te voelen of iets dergelijks. Ik ben ervan overtuigd dat je een hele goede reden hebt hiervoor en soms is het voor een kind beter niet te komen dan ongewenst te zijn. (dat vergeten de mensen die tegen abortus zijn vaak).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om eerlijk te zijn, weet ik niet of dat per se hormonale factoren zijn die zoiets veroorzaken. Ik denk dat je je gewoon moet realiseren dat een abortus sowieso enorm k*t is, en dat je dus in een achtbaan van gevoelens terecht kunt komen, ook als je er geen spijt van hebt. Je kunt verdrietig zijn, boos, teleurgesteld, en zelfs misschien wel spijt voelen ook al was het een zeer weloverwogen besluit. Gun jezelf die gevoelens en ook de tijd die je daarvoor nodig hebt. Een ongewenste zwangerschap is al verschrikkelijk, en wat voor besluit je ook neemt.. dat maakt het niet minder naar allemaal. En een abortus is ook niet niks, ook lichamelijk is het gewoon iets dat enorm veel van je vraagt.

En daarbij komen dan nog die hormonen. Of het is omdat nu bepaalde hormonen verminderen, kan ik zo niet zeggen. In elk geval zorgen hormonen rondom zwangerschap, vruchtbaarheid en bevalling voor een grotere kwetsbaarheid. Sommige vrouwen worden hartstikke depressief in de dagen vlak voor hun menstruatie, zwangere vrouwen kunnen enorm emotioneel worden, en na een bevalling is de kans op een depressie wat groter dan wanneer je niet bevallen zou zijn. Of datzelfde geldt voor een abortus is moeilijk te zeggen: diverse onderzoeken lijken wel te suggereren dat vrouwen meer risico hebben op psychische klachten na een abortus, maar je zult begrijpen dat het bijna onmogelijk is om daarin een onderscheid te maken tussen dat wat veroorzaakt wordt door de situatie rondom een ongewenste zwangerschap, schuld- en spijtgevoelens, het feit dat elke medische ingreep mensen uit balans kan brengen, en de hormonale veranderingen na een abortus.

Dus het zou zeker kunnen, dat die hormonale veranderingen meespelen. Maar het is sowieso erg heftig allemaal, ook als je voor jezelf heel vast het idee hebt dat dit een goede beslissing was. Het is mogelijk om hierbij hulp te krijgen, als je dat wilt. Ik weet dat in elk geval Siriz specifiek deze hulpverlening biedt (www.siriz.nl) Dus mocht je hulp willen, schroom dan niet om dit te vragen. Maar voor nu: het is een dag geleden. Ik hoop dat je terecht kunt bij een goede vriend of vriendin, en dat die een kruik voor je warm maakt, een goede kop thee voor je zet, en een arm om je heen slaat. Dat zal de hulp zijn die je op dit moment het beste kunt gebruiken, denk ik. Sterkte met alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik denk er misschien te licht over. Ik heb borderline daarom de abortus. Ik ben zelf een enorme puinhoop en wou dat een kind niet aandoen. Ik heb ook helemaal niemand ben alleen dat maakt het nog moeilijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach meid, je bent alléén, wat erg! Is er echt niemand waar je nu terecht zou kunnen, of een paar daagjes kunt blijven? Een vriend of vriendin, moeder, andere familie? Het lijkt me verschrikkelijk om zoiets alleen te moeten doen. Maar ik denk inderdaad dat je er niet te licht over moet denken. Niemand WIL immers een abortus: je wilde niet zwanger geraakt zijn, of niet in een situatie zitten waarin je niet voor een kind kon zorgen, of .. in elk geval iets dat niet is. Het is niet raar dat je je rot voelt, echt niet. Maar je hoeft toch geen verklaring te zoeken voor je gevoelens? Jij voelt je rot, dus die gevoelens zijn er gewoon. Dat zal echt minder worden na verloop van tijd, maar op dit moment voel je je gewoon ongelukkig. Borderline maakt dat allemaal nog moeilijker natuurlijk, zie je nog een behandelaar daarvoor? Het is belangrijk dat je weet dat je kwetsbaar bent nu, zodat je samen met je behandelaars kunt voorkomen dat je echt uit balans raakt. En als je niet onder behandeling bent op dit moment: praat dan eens met je huisarts, en spreek af dat je bijvoorbeeld over twee weken nog eens langskomt om te bespreken hoe het gaat met je. Iemand moet toch een beetje in de gaten houden hoe het met je is, zeker in deze situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Krol: dat klopt, maar ik durf niet te zeggen dat de verandering in de hormonen dan de oorzaak is van dit soort gevoelens. Het kan zeker meespelen, zoals ik al zeg, maakt het je kwetsbaarder. Maar ik denk dat er veel meer dingen meespelen dan alleen een verandering in je hormoonspiegels. Een abortus is gewoon heftig, ook zonder die hormonale veranderingen.
Als je hier serieus last van blijft houden (depressie) dan zou ik toch even bij de huisarts aankloppen. Een abortus is natuurlijk zeer ingrijpend. Wellicht helpt het om er met een professional over te praten.

Kijk hier anders eens: http://www.schreeuwomleven.nl/na%20een%20abortus/postabortussyndroom.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gisteren pas die abortus gehad,
logisch dat je je dan nog wat dagen rot voelt.

Ergens bij de reaktie,s zie ik dat je het kind door allerlei omstandigheden niet kon laten komen, en dan heb je het beste met het kindje voorgehad.
Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat je wel graag een kindje wilde als de omstandigheden goed waren !!!
en...dan is het toch logisch dat dat niet in je koude kleren gaat zitten !!

Als de dip te lang duurt...ga dan eens met een deskundige praten.
IK WENS JE ERG VEEL STERKTE !!