Is 't slecht om je kenzen elke dag aan te houden?

gewoon lenzen van 3 maanden van de kruidvat. Ik haal ze om de 3/4 dagen af. En doe in z'n potje voor dat ik ga slapen. Maar meestal vergeet ik ze. Wat zijn de risico's?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Contactlenzen sluiten je ogen af van zuurstof. Daarnaast kan er vuil inkomen.
En hoewel het meestal goed gaat, loop je wel vrij ernstige riciso's als je je lenzen stelselmatig te lang inhoudt. Ontstekingen met risico op blijvende schade c.q. blindheid zijn zeer zeker een mogelijk gevaar.

Toch maar uit doen 's nachts dus, of , als je daar te slordig voorbent, toch maar liever een bril. Voordat je beiden helemaal niet meer nodig hebt.....

Toegevoegd na 2 minuten:
Kortom, JA, dat is slecht, sterker nog , het is regelrecht gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Inderdaad. Dar zie je al weer het nadeel van bij een kruidvat je lenzen kopen. Je opticien zou je deze informatie ook kunnen geven. Ik zou zeggen: Koop ze bij de opticien waar je ook je ogen laat meten. Sowieso, die opticien heeft ook verkoop nodig om een gratis oogmeting uit te kunnen voeren. Als hij straks failliet gaat, waar gaat Babyfaced dan z'n ogen laten meten? Bij de verkoopster van de drogist? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in dit geval inderdaad heel slecht zoals Marleen zegt. Als je toch per se je lenzen wilt in houden 's nachts zijn er speciale lenzen voor continu dragen. Deze kun je bij een contactlensspecialist kopen nadat je ogen goed zijn nagekeken. Deze lenzen laten véél meer zuurstof door dan gewone lenzen. Daarnaast is het sowieso belangrijk om lenzen aan te laten meten door een specialist, want ook slecht passende lenzen door een verkeerde kromming of te grote diameter kunnen je ogen flink beschadigen.

Andere antwoorden (1)

Je loop grote kans, dat je ogen overgevoelig worden voor lenzen, dan kan je geen enkele lens meer verdragen. Verder veel kans op bacteriën met bij behorende oog ontsteking, dus doe dat maar niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is ook nog zo dat je lenzen, op deze manier snel vervuilen (er blijven eiwitten plakken enz) dat verkort de levensduur van de lenzen ook nog eens aanzienlijk.
Als laatste, misschien moet je kiezen voor dag lenzen, deze zijn niet veel duurder(geen vloeistoffen nodig) en elke dag vers en 100% hygiënisch.