Kan ik in mijn bed ontploffen?

Ik laat soms windjes onder de dekens...
Als het koud is dan wil ik nog wel eens een fohn onder de dekens stoppen. Werkt perfect, na een paar minuten is het weer helemaal warm!
Ik vraag mij echter af of die combinatie wel kan... kunnen de gassen en de vonken van de fohn een explosie veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee werkt prima! Dekens iets omhoog houden en fohnen. Heel even tot kou eraf is. Deed ik vroeger ook. Mocht geen electrische deken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Poisoninvy75
Kiek, dat zie ikgraag, medefohners :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je moet iets als je ras koukleum als mij bent. Maar nu geen fohnen meer. Heb mijn eigen levende kachel nu. Is er maar 1 van.

Antwoorden (2)

Als er geen frisse lucht onder die deken komt, dan is er te weinig zuurstof voor een explosie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is er wel brandgevaar, bv als je in slaap valt met die draaiende fohn. Mocht je een bedplasser zijn, dan heb je zelfs brand- en elektrocutie gevaar.
Een elektrische deken is een beter idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of een fles vullen met warm water.. En dop goed dicht draaien..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of gewoon een kruik. Te koop bij Blokker, Hema, Xenos noem maar op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben geen bedplasser... waar zie je me wel voor aan?! :)
Scheten, windjes, (poepjens zou Swiebertje gezegd hebben) bevatten een hoge concentratie zeer brandbaar methaangas. In theorie zou een ophoping van dat gas onder de dekens door een ontstekingsbron als een fohn kunnen ontbranden (niet ontploffen).

Op youtube zijn diverse filmpjes te zien waarin jongens hun scheten in brand steken met een aansteker met soms spectaculaire steekvlammen :)