Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Helpt yoghurt om darmklachten te voorkomen tijdens een antibioticakuur ?

Momenteel zit ik aan de antibiotica.
Antibiotica staat erom bekend dat het darmklachten kan veroorzaken.Uit ervaring weet ik dat ik er last van zal krijgen ,mede omdat ik een darmziekte heb.
Nu heb ik gelezen dat yoghurt deze klachten zou helpen voorkomen/verminderen.
Is dat wetenschappelijk onderzocht ?
En maakt het uit of ik er suiker/vla bij doe of niet ?
En hoeveel yoghurt zou ik per dag moeten eten om het effect te laten hebben ?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik bedoel gewone yoghurt,die speciale probioticadrankjes verdraag ik niet.Yoghurt wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het gebruik van antibiotica bij ziekte. Antibiotica doodt niet enkel de ziektekiemen, maar ook de bacteriën in de darmen die vitaminen B aanmaken. Daarom is het noodzakelijk om in periodes waarin je antibiotica neemt, tweemaal per dag yoghurt te eten.Een portie van 250 cc is aan te bevelen.
De beste voedingsbronnen die vitamine B bevatten zijn yoghurt, biergist, lever, noten, volkoren granen en groene groenten. Sommige voedingsstoffen, zoals suiker, vergroten bovendien de behoefte aan vitaminen B. Het is dus aangewezen om deze stoffen zo veel mogelijk te mijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hebt van die speciale darmflora(drink)yoghurt.
Die helpen wel degelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn toevoeging.Maar toch bedankt.
Gewoon een bordje ouderwetse witte yoghurt zonder toevoegingen,die kunt je er voor de smaak altijd zelf bij doen.
het bevordert de werking van het darmstelsel,en bij gebruik van anti biotica helpt het darmklachten te voorkomen.
ik neem het zelf elke avond,en doe er dan zelf wat fruit doorheen,en dat bevalt mij prima.
de hoeveelheid ,je moet gewoon beginnen met een klein schaaltje of bordje,wat je verdragen kan,en kunt dan altijd nog meer nemen,en de hoeveelheid aanpassen.
en al dat spul waar reclame voor gemaakt wordt,gewone yoghurt is net zo goed en een stuk goedkoper ook nog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Misschien, maar ik mix 's morgens altijd een half bekertje vsn die speciale yoghurt door mijn bran. Ik ben er oud mee geworden met goede gezondheid. Maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grootste vijand van een gezonde darmflora is anti-biotica. Anti-biotica hebben het grote voordeel dat ze de ziektekiemen meteen vernietigen, zodat de ziekte niet doorbreekt. Maar ook de rest van de darmflora wordt met deze kuur verstoord. De darmflora speelt een belangrijke rol bij het afweermechanisme.

De darmflora kan opgebouwd worden door het gebruik van rechtsdraaiende yoghurt (of yoghurt met probiotica, maar omdat je die niet verdraagt, laat ik die buiten beschouwing). De yoghurt mag gezoet worden met honing of zoet fruit omdat het melkzuur de suiker stabiliseert.
De aanbevolen hoeveelheid yoghurt is drie maal daags een klein bakje.

Voor een gezonde darmflora is het ook van belang om gezond en gevarieerd te eten, met voldoende drinken en in combinatie met voldoende lichaamsbeweging. Het is vooral belangrijk genoeg voedingsvezels binnen te krijgen, bijvoorbeeld via groente en fruit, peulvruchten en volkorenbrood.

Voor meer informatie en onderzoek: zie bronnen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vriendin heeft heel lang veel antibiotica moeten slikken. Haar darmflora is ernstig verstoord. Zij at veel Biogarde yoghurt. Gewone yoghurt helpt niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yakult wordt zelfs door de huisarts geadviseerd, omdat dit echt bewezen (onderzocht) goede bacteriën voor de darmen bevat. Elke dag zo`n flesje tijdens de kuur is de perfecte ondersteuning.
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even mijn toevoeging lezen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding