Waarom krijg je vaker nachtmerries bij warm weer?

Dat zeggen ze in de reacties van deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/durf-alleen-slaapkamer.326849

11 jaar geleden
2.7K
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/nachtmerrie-warm.15286
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om warm weer maar om het (te) warm hebben. Bij koud weer in een te warme slaapkamer heb je hetzelfde effect. Bij warm weer in een kamer met airco misschien juist niet.

Het beste antwoord

Voor mensen die last hebben van nachtmerries als gevolg van een traumatische ervaring zal het (bijna) niets uitmaken of het warm weer is.

Zoals jij het stelt geldt dat meestal alleen maar voor mensen die er last van hebben zonder aanwijsbare redenen. De enige link die te leggen valt bij een nachtmerrie en warm weer is het slechter slapen bij warm weer.

Iedereen zal herkennen dat je het in de winter onder een dik dekbed warm hebt, en 's zomers onder een dun laken ook. Maar het eerste is behaaglijk en het 2e is vervelend. Bij (te) warm weer in de zomer, slaap je gewoon slechter of onrustiger.

Hoe vaster of beter je slaapt, hoe minder de kans op een nachtmerrie. Door een onrustige slaap (steeds wakker worden en weer in slaap vallen tijdens warm weer) komt je hoofd ook niet tot rust. Niet voor niets is één van de tips voor mensen die slecht slapen, je slaapkamer zo koel mogelijk houden.

Een nachtmerrie is iets wat zich afspeelt op het grensgebied van slapen en wakker zijn. Je slaapt dan dus niet echt goed of volledig. En dan is de cirkel rond: zorg voor optimale omstandigheden om goed te slapen, dus koel, en de kans op nachtmerries wordt daarmee wat kleiner. En je droomt nog wat prettiger ook ;-)