Na hoeveel tijd slaap begint ongeveer bij de meeste mensen de REM-slaap?

Dus bij de gemiddelde mens, is dat al na 1 uur slaap of pas dicht tegen het ontwaken aan o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Na ongeveer vijf tot tien minuten kom je in fase twee terecht, de lichte slaap. Tijdens deze fase zenden je hersenen thetagolven uit, deze zijn verbonden met het hebben van dromen en het opslaan van herinneringen in je lange termijn geheugen. Tijdens de lichte slaap kun je gemakkelijk wakker worden gemaakt. Het grappige is dat als je tijdens deze fase wakker wordt gemaakt, je helemaal niet het idee hebt dat je sliep.
Ongeveer 20 minuten later kom je in stadia drie en vier, de diepe slaap. De delta golven die worden uitgezonden helpen bij het herstel van het lichaam. Het is erg moeilijk om uit deze stadia te ontwaken. Mocht je wakker worden gemaakt, ben je heel gedesoriënteerd en wil je niets liever dan weer in slaap vallen.

Zodra stadia vier voltooid is, ga je weer terug naar stadia drie en twee. Dan heb je er een N-REM cyclus opzitten. N-REM staat voor Non Rolling Eye Movement. Na de N-REM cyclus kom je in stadium vijf, de REM slaap. De REM slaap is een boeiende fase als je kijkt naar de hersenactiviteit. Het lijkt dan namelijk alsof je wakker bent. Je ogen beginnen snel te bewegen, je hart gaat sneller kloppen en je bloeddruk stijgt. In dit stadium krijg je ook dromen. De REM slaap duurt de eerste keer ongeveer 10 minuten. De laatste REM slaap kan wel een uur duren. Als de REM slaap voorbij is, kun je nog even wakker worden, al ben je daar dan niet bewust van. Na de REM slaap ga je gewoon weer verder met de N-REM. Dit gaat zo de hele nacht door, tot je wakker wordt. De REM en N-REM bij elkaar zijn een complete slaapcyclus. Een zo’n slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. Per nacht heb je dus ongeveer vier of vijf cycli. Omdat je na de laatste REM wakker wordt en je tijdens de REM ook dromen kunt hebben, herinner je je de laatste dromen vaak het beste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
REM = rapid eye movement
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je 'vergeet' de bron te evrmelden: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/757-wat-slaap-inhoudt.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet "verplicht" de bron te vermelden.