Helpt een Epi-pen als je gestoken ben in je keel door een bij/ wesp/ hommel?

Helpt een epipen alleen bij een allergische reactie, of ook bij een zwelling die 'als normaal' volgt in de keel? Wat kan je het beste doen als zoiets gebeurt? Wat heb je nodig om
de zwelling te verminderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Koud drinken. Ijskoud. Ijsjes eten is nog beter. Naar mijn idee moet je een zwelling koelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien mogelijk, het insect dat de steek veroorzaakt heeft identificeren.
Pijn en zwelling treden heel vlug op na een steek.
Na een bijensteek blijven de angel en het gifapparaat achter in de huid en het gifapparaat blijft gif afgeven in de huid. De angel moet zo snel mogelijk verwijderd worden, met de nagel of door met de botte kant van een mes over de steek te gaan. Gebruik nooit een pincet, hierdoor zou de gifklier open kunnen gaan en nog meer gif verspreiden.
De hoornaar heeft een langere angel die dus dieper in de huid kan doordringen en rechtstreeks in een bloedvat kan terecht komen en zo de reactie kan versnellen.
Verwijder ringen bij een steek in de hand
Een aantal auteurs raadt aan om eerst een warmtebron (haardroger of zeer warm water) toe te passen en nadien een ijblokje om de pijn en de zwelling te doen afnemen.
De steek moet gewassen worden met water en zeep, nadien moet een ontsmettingsmiddel aangebracht worden. De hymenoptera zijn omnivoor en gaan langs fruitbomen en vuilbakken.
Indien er veel pijn is kan men een pijnstiller laten innemen.
Verifiëer ook of de tetanosvaccinatie in orde is.

Allergische personen kunnen een noodkoffertje bij zich dragen met hierin inspuitbare adrenaline (type Epipen® 0,3mg), een antihistaminicum (Zyrtec® bij voorbeeld) en een oraal corticoïd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is toch geen antwoord op de vraag wat je kunt doen als je in je keelholte gestoken bent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat wilde ik ook net zeggen... In de keel gestoken staat er
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het insect ophoesten om het te identificeren?
Het helpt ook bij een zwelling, maar als je in je keel bent gestoken moet je zo snel mogelijk medische hulp inroepen via 112. De EpiPen® (Junior) is een zogeheten adrenaline auto-injector. De EpiPen® (Junior) wordt toegepast bij de noodbehandeling van een ernstige anafylactische reactie of allergische reactie op allergenen bijvoorbeeld insectensteken of -beten, voedsel of geneesmiddelen. Het is een automatische injectiespuit in de vorm van een dikke balpen, waarmee je zelf een standaard dosis adrenaline in je dijbeen kunt spuiten als je een levensbedreigende anafylactische reactie krijgt.

De EpiPen® kun je maar eenmaal gebruiken tijdens een noodsituatie. Na het inspuiten van de adrenaline moet je zo snel mogelijk medische hulp (laten) inroepen via 112.

Zorg dat je altijd twee EpiPennen bij je hebt. Soms is het nodig om 5 tot 15 minuten na de eerste dosis een tweede dosis adrenaline toe te dienen om de anafylaxie te verlichten. Bovendien kunt je een tweede ‘bifasische’ reactie krijgen in een periode van 1 tot 38 uur na je eerste reactie. Daarom moet je ook altijd een tweede EpiPen® bij je hebben

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.medapharma.nl/Producten/Receptgeneesmiddelen/Epipen/tabid/188/Default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi onderbouwd antwoord. Zeker van die 2 pennen wist ik niet. Dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geld die tweede alleen met wespen?
Ik heb 1 epipen en krijg er ook geen tweede van de HA..
Omdat naar indonesie ging wou ik er twee, maar die kreeg ik toch echt niet..
(pinda allergie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De EpiPen® (Junior) wordt toegepast bij de noodbehandeling van een ernstige anafylactische reactie of allergische reactie op allergenen bijvoorbeeld insectensteken of -beten, voedsel of geneesmiddelen.
Ik zie niet in waarom je van je huisarts geen 2e pen krijgt.