Ja en nee.

Bacteriën hebben geen longen, dus ze kunnen niet verdrinken zoals een mens in water zou verdrinken.
Maar dat betekent niet dat bacteriën niet ademen. In grote lijnen heb je twee soorten bacteriën: aëroben en anaëroben.
Alle aërobe bacteriën hebben zuurstof nodig, en dat betekent dat ze zuurstof uit hun omgeving binnen moeten halen. In het water vind je altijd een hoeveelheid opgeloste zuurstof (daarom kunnen ook vissen onder water overleven), dus verdrinken ze niet.
Je hebt ook anaërobe bacteriën die geen zuurstof nodig hebben (of zelfs doodgaan in aanwezigheid van zuurstof) Deze tweede soort kan je écht niet verdrinken onder water!

Maar als je 'verdrinken' vertaalt als "niet aan zuurstof kunnen komen", dan is het zeker mogelijk om een aërobe bacterie te 'verdrinken'. Sterker nog, het is een zeer bekende conserveringstechniek, bekend onder de naam "vacumeren": haal alle lucht (dus ook het zuurstof) uit de omgeving van een bacterië, en dan zal deze 'verdrinken'.
Vroeger (honderden of zelfs duizenden jaren geleden) kon men levensmiddelen niet vacumeren, dus werden deze in vet of olie bewaard, die sowieso geen zuurstof bevat, zeker als je de levensmiddelen in de olie verhit.

De combinatie van voedsel geconserveerd onder olie/vet en een relatief lage temperatuur leverde een houdbaarheid van enkele maanden, omdat de meeste anaërobe bacteriën niet kunnen groeien op lagere temperaturen. Zo werd dus bereikt dat zelfs bacteriën die niet te verdrinken waren, niet konden groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Ik vatte verdrinken op op de menselijke manier.
Je hebt natuurlijk een goed verhaal over het conserveren, maar het is de vraag if de bacterien daar dood van gaan. Ik denk dat (zoals je al zegt) er meer sprake van is dat ze zich niet kunnen vermenigvuldigen. Immers, bij droogte kunnen ze zich niet vermenigvuldigen, en bij kou gaat het langzamer.
Als je verdrinken opvat als door teveel water, dan gaat dat niet op. Aeroob of anaeroob, ze hebben in elk geval water nodig, net als wij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal waar: water heeft ieder levend wezen nodig. Bij gebrek aan zuurstof of water gaan aërobe bacteriën uiteindelijk dood, maar het duurt heel lang, vaak jaren.
Ik had gewoon een bredere definitie gehanteerd.

Andere antwoorden (1)

Nee, die kunnen niet verdrinken.
Er is sprake van ver"drinken" bij een wezen met longen, als die vollopen met water ipv. lucht.
Bacterien moeten juist een vochtige omgeving hebben om er voedsel uit te halen. Ze kunnen wel uitdrogen bij gebrek aan water.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me voor. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Reddie
Sorry, maar je antwoord is niet juist, of althans niet helemaal, naar mijn mening.
Anaërobe bacteriën kunnen niet verdrinken, maar aërobe zeker, kijk even mijn antwoord, en ik hoor graag nog of je met mij eens bent. Ben benieuwd! :-)