Dat lukt je alleen als je goed argumenteren kunt.
Als het je lukt door goede argumenten cq. uitleg iemands standpunten te weerleggen en hem/haar daardoor kunt laten inzien dat zijn mening verkeerd is.
Het mooiste is als je aantoonbaar bewijzen kunt dat de waarheid anders is dan de mening die iemand heeft.

Helaas zijn er veel mensen die ondanks alle goede argumenten toch niets willen aannemen. Zij vallen onder de veel voorkomende categorie; 'Door schade en schande wijs worden'.

Mensen die openstaan voor argumenten en ook willen luisteren hiernaar, die alleen zijn in staat van mening te veranderen. In zo'n geval kan je dus iemand van mening doen veranderen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

iemand kan alleen zelf zijn mening veranderen.
Dat kan gebeuren doordat iemand anders je overtuigen kan , door ervaringen die je opdoet, door dingen die je meemaakt etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja door te overtuigen en te laten zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alle mensen veranderen tijdens hun leven wel van mening en dus is het ook meestal mogelijk om iemand van mening te doen veranderen.
Het verschil is dus dat de ene mens zich door een helder en goed onderbouwd verhaal tot een andere mening laat overhalen en de ander het eerst aan den lijve moet ondergaan om van inzicht te veranderen. Vaak zit er nog iets tussenin en dat is sociale druk: mensen veranderen pas van mening als maar genoeg mensen in hun omgeving ook omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand op school begrepen heeft dat 1 + 1 4 is, dan kan een ander deze persoon met goede argumenten duidelijk maken dat 1 + 1 samen 2 is. Hier gaat het niet om een mening maar gewoon omdat iemand iets niet goed begrepen heeft of niet opgelet heeft tijdens de les of gewoon heel slecht is in rekenen. Deze mensen kan absoluut geleerd worden dat het antwoord waar die van overtuigd was 4 is en inzien dat die fout zat.

Als iemand smakelijk geniet van een griesmeelpuddinkje en ik die persoon met een gruwelijke blik gade sla en deze persoon mij niet begrijpt als ik zeg dat ik het echt een griezelige smerige smaak vind hebben dan kan die persoon mij wel vertellen dat het echt lekker is en ik moet proeven en dat die en die mensen het ook allemaal lekker vinden maar ondanks dat ik het een keer geproefd heb kan ik er echt niet van genieten, ik vind het echt vies. Aangezien dit een mening van mij is, een stukje persoonlijkheid, kan een ander die gewoonweg echt niet veranderen aangezien er geen goede of foute mening over bestaat. Iedereen heeft zijn voorkeuren en afkeuren.

Datzelfde geldt voor mensen die een ander niet aardig vinden. Ik vind Jan Smit bijvoorbeeld een vervelend mannetje, iemand die zichzelf nogal leuk vind en kan absoluut ook niet genieten van zijn muziek. Dan kan een fan van Jan Smit wel niet begrijpen omdat die helemaal hoteldebotel is van hem en zijn muziek dagelijks de hele dag door draait. Die kan mij wel vertellen dat Jan Smit geweldig is en mij laten zien hoe hij lacht en geniet van het zingen op het podium en juist zo lief is voor verstandelijk gehandicapten maar dan nog verandert mijn mening over hem niet. Dan kan iemand mij overtuigen dat ik Jan niet persoonlijk ken en dit dus niet mag denken maar ja, zijn gezicht staat me niet aan en daar heb ik zo mijn gedachten over en mijn gedachten kan ik niet sturen.

Angezien mensen hun eigen gedachten niet kunnen sturen of omdraaien via een knop kunnen andere mensen dat ook niet.

Dus mijn antwoord: Meningen kun je bij mensen niet veranderen, wel mensen die over onjuiste informatie beschikken maar dan hebben we het niet over meningen/gedachten maar over feiten.

Misschien als ik over 25 jaar nog eens een griesmeeltoetje proef dat ik het lekker vind ineens, maar ja, dan verander ik mijn mening zelf, dat komt niet door de anderen die mij die griesmeel lekker laten vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door genegenheid breng je mensen op
andere gedachten, niet door woede.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door iemand van mening te doen verranderen! kan positief of negatief zijn,Het hangt er gewoon vanaf in welke zin je iemand van mening wil doen verranderen.
en waarvoor.