Hoe komt het dat ik bij lange fietstochten steeds buikkrampen krijg?

Als ik langer dan 3u fiets krijg ik steeds buikkrampen en moet ik dringend een grote boodschap doen. Hoe komt dat en hoe raak ik daar vanaf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat eet en drink je van tevoren? Misschien krijg je daar last van. Ga je voor je fietstocht naar de wc voor de grote boodschap?
Ivana
12 jaar geleden
Door te bewegen activeer je dat. Sommige joggers hebben daar ook last van. ( zie onze bossen die vol liggen met menselijke bolussen van de hoge nood hebbende jogger.)

Antwoorden (2)

Omdat fietsen - net als elke andere vorm van beweging - nu eenmaal erg goed is voor je spijsvertering. Dus als er wat in zit, wil dat er op een gegeven moment uit. Eerder dan wanneer je thuis op de bank zat.

Wat (een beetje) helpt is niet te kort tevoren eten (maar ook niet met honger weggaan dus ruim een uur vantevoren een lichte maaltijd), vantevoren nog even het toilet bezoeken (zodat je 'leeg' start) en je fietsroutes zodanig plannen dat je ook onderweg even - letterlijk - kunt ontlasten. Ook voor je spieren is dat beter dan drie uur non-stop fietsen.

Helemaal er vanaf kom je niet. Je spijsvertering werkt nu eenmaal zoals-ie werkt, en naar de signalen van je lichaam kun je nu eenmaal het best gewoon luisteren. Negeer je echter de eerste signalen, dan resulteert dat ongetwijfeld in klachten zoals de genoemde kramp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En genoeg drinken, genoeg drinken, genoeg drinken! Voor, tijdens en na. Dat kan heel veel kramp voorkomen omdat je niet uitdroogt.
Komt veel voor zie link.
Kwam ik vorige week tegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Interessant artikel. De onderbouwde werkelijkheid!