Ik heb een heel zeer staartbotje, Ik krijg een hele erge pijnscheut als ik opsta. Voor de rest kan ik er nog wel veel mee, weet iemand wat ik heb?

Toegevoegd na 6 uur:
ik heb er nu al ongeveer 2 weken last van. En ik kan me niet herinneren dat ik gevallen ben ofzo, het kwam vrij onverwachts.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Joh, hier is zo écht niets over te zeggen. Er zijn talloze mogelijke oorzaken voor een pijnlijk stuitje, en daarbij vertel je niets over hoe lang je hier al last van hebt, of het gekomen is na een val of een andere gebeurtenis, of het plotseling op is komen zetten, etc.

Bekend is wel dat pijn bij het stuitje vaak optreedt bij het veranderen van houding, in jouw geval lijkt dat dan vooral zo te zijn als je opstaat. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Ook is bekend dat wanneer pijn aan of bij het stuitje optreedt na een val of een andere inwerking van krachten, de pijn lang aan kan houden.

Als je deze klacht nog maar pas hebt (bijvoorbeeld sinds een paar dagen) dan kan het goed zijn dat je simpelweg een verkeerde beweging hebt gemaakt, of in een verkeerde houding gelegen of gezeten hebt. Misschien heb je een keer lang op een harde stoel gezeten, meer gefietst dan gewoonlijk, of hard moeten persen op het toilet. Of het kan komen door een val, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat er dan bij zou vertellen. Als het echt nog maar kort bestaat, kun je het gewoon even aanzien. Soms helpt het om bij het zitten ervoor te zorgen dat de stuit een beetje vrij ligt, bijvoorbeeld op een windring of zwemband, of door een paar kussens tegen elkaar te leggen met een opening bij de stuit.

Als dit klachten zijn die al veel langer aanwezig zijn, of als de klachten aanhouden, kun je het beste naar je huisarts gaan. Die kan precies in kaart brengen hoe je klachten zijn ontstaan, wat eraan vooraf gegaan is, wanneer je er het meeste last van hebt, en kan lichamelijk onderzoek doen of eventueel verder beeldvormend onderzoek aanvragen. Over de oorzaak kunnen wij via internet natuurlijk niets zeggen, dan zul je écht naar een arts moeten. Tot die tijd kun je natuurlijk ook - als dat nodig is - een middel als paracetamol gebruiken om de pijn te onderdrukken. Ga dat echter niet langdurig doen zonder overleg met je arts: pijnmedicatie is heel fijn als je een paar dagen flink pijn hebt door een val of bij griep, maar als de klachten langer duren, is het belangrijk dat er gezocht wordt naar de oorzaak van die pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien gebroken/gekneusd even naar de dokter zou ik zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vervelend. Want dit is een plek waar je lang last van kunt hebben. Ben je flink gevallen? Dan kan het een lang genezingsproces zijn. Ik heb er zelf nog maanden last van gehad toen de ergste pijn over was. (gevallen van de trap)

Maar als je het niet vertrouwd zou ik toch maar een bezoekje aan je huisarts brengen. Die kan je evt ook pijnstillende medicatie geven en een goed advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zowiezo naar de arts gaan.

Ik heb de mijne gebroken gehad, ik was toen een jaar of 19.
Deze staat nu naar binnen gebogen.
Ben nu 46, maar zo nu en dan plaagt hij mij nog.
Vooral als ik een harde dikke ................. moet leggen.
Dan is het even op de kiezen bijten.

Het enige medische wat ze mij toendertijd konden bieden was een gedeelte eraf laten slijpen.
Maar dan zou de kuur erger kunnen worden dan de kwaal.
Dus heb ik mij er toen maar bij neergelegd.