Hoe behandel je het beste een zwerend wondje op een knie?

Na een val had ik een behoorlijk bloedende wond op mijn knie. Ik heb het bloed gestelpt, de wond ontsmet met sterilon en er toen een steriel verband op gedaan. Na twee dagen bleek dat het wondje toch is gaan zweren; dit kan ik zien aan het grijzig, gelige gedeelte op het gaas en aan het feit dat de wond nattig blijft. Hoe kun je zo'n zweertje het beste behandelen? Gaas plakt vast op de wond, daarna trek je hem weer open bij het verwisselen. Welk soort verband/ pleister/ gaas is het beste? Bestaat er een goede zalf tegen zweren etc etc
Als wondgaas had ik Biogaze gebruikt. Graag goede tips!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tetanusprik nog geldig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt goede antw : maar kijk het hooguit het WK nog even aan . Gaat het niet beter raadpleeg je arts . Btr schap .

Het beste antwoord

Ik gebruik bij het schoonmaken van schaafwonden het liefste een ruime hoeveelheid lauw kraanwater. Daar spoel je het vuil en de bacteriën mee weg. Geen ontsmettingsmiddel, want daar beschadig je eerder het weefsel mee dan dat je er bacteriën mee doodt en dat weefsel heb je hard nodig voor het genezingsproces. Liefts open laten maar is afdekken nodig, dan met niet-verklevend materiaal, zoals metalline of een zalfgaas.

Een geïnfecteerd wondje behandel je het beste met een nat verband, zolang er troep uitkomt. Daarmee zorg je ervoor dat de wond niet afgesloten raakt en de troep de goeie kant op gaat: naar buiten. Ook hier weer gewoon kraanwater gebruiken, een paar maal per dag met steriele gazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan beter een droog verband vb.Melolin gebruiken en de wonde gewoon ontsmetten met bv.betadine.Zou geen zalf gebruiken daar de wonde dan te week zou worden.

http://wound.smith-nephew.com/nl/Product.asp?NodeId=1764
fremar
12 jaar geleden
Het kan natuurlijk heel goed dat er toch wat vuil achter is gebleven en op deze manier werkt je lichaam die viezihheis eruit. Het allerbeste is om de wond helemaal niet af te dekken. De wond moet juist kunnen drogen en zolang je het af blijft plakken zal de wond nat blijven en niet helen. Dus zodra je thuis bent, hup korte broek aan en niks op de wond plakken. En leg je been niet gestrekt op de bank ofzo want dan scheurt het verse korstje weer open als je je knie buigt bij het opstaat. En dus ook naar bed gaan zonder pyjamabroek ofzo. Laat het zolang mogelijk onafgedekt is dus mijn advies. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw geweldig nederlands weer...sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch een plus....... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht eerst: "weer iemand die zit te zeuren op foutjes.." :-)
+ voor het antwoord.