Is de zaadlozing van een gesteriliseerde man minder gezond dan van ongesteriliseerd sperma?

In sperma zitten mineralen, zouten, proteine, zink en andere waardevolle stoffen die goed voor je huid en na het innemen ervan gezond zouden zijn. Ik vroeg me af of dit ook gold na een steralisatie omdat dan de zaadcellen ontbreken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Haha, elke dag een hapje omdat het zo gezond is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het innemen van sperma gezond zou zijn, is een fabeltje dat door mannen de wereld ingeholpen is die graag willen dat hun zaad doorgeslikt wordt. Alle door jou genoemde stoffen zitten ook in diverse voedingsmiddelen en komen tot je door een gevarieerd voedingspatroon aan te houden. Pure onzin om te veronderstellen dat een dosis zaad goed is voor je.

Het beste antwoord

Al die stoffen zitten in het vocht dat het zaad vervoert. Als je het zaad weglaat, blijft het sperma verder nog hetzelfde. Dus lijkt me dat het dan niet meer of minder goed zou zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus precies mijn vraag! Blijft het sperma hetzelfde zonder de zaadcellen?
walter
12 jaar geleden
Ja, volgens mij wel. Ik bedoel te zeggen: De eigenschappen die je opnoemt zitten in het sperma, niet in het zaad. Dus dat blijft hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar kan ik dat bevestigd krijgen?
walter
12 jaar geleden
Wacht maar andere reacties af.
Dan zal blijken of het klopt of niet. En anders aan een uroloog ofzo vragen.
burgos
12 jaar geleden
Sorry hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snel, kort en bondig!

Andere antwoorden (2)

Sperma zonder zaadcellen is natuurlijk niet precies hetzelfde alleen zijn de zaadcellen maar verantwoordelijk voor 1-3% van het sperma:

Sperma is in ruime zin de door de mannelijke dieren geproduceerde vloeistof met geslachtscellen. Bij zoogdieren, waaronder de mens, wordt sperma (ook wel semen genoemd) bij de zaadlozing uit de penis geloosd. De zaadcellen worden aangemaakt in de teelballen en rijpen in de bijballen. Bij de menselijke zaadlozing bevat sperma 1 tot 3% zaadcellen. De rest is vocht, afkomstig uit de prostaat en zaadblaasjes.

Die 1-3% kan niet het verschil maken tussen gezond of niet gezond, nog los van het feit dat je sperma nodig zou hebben voor je gezondheid.

Dus nee: sperma zonder zaadcellen is zo weinig anders dat het verschil tussen gezond en minder gezond te verwaarlozen is (als het al gezond zou zijn) maar dat is je vraag niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ter aanvulling: Ejaculaat bestaat uit twee componenten:

*zaadcellen, geproduceerd door de zaadballen (testes), en
*zaadvocht, een voedingsrijk plasma dat voor 1/3 afgescheiden wordt door de prostaat en voor 2/3 door de zaadblaasjes. Elk van de twee organen geeft daarbij biochemische voedingsstoffen mee (resp. citroenzuur en fructose).

Het zaadvocht (of semenplasma) zorgt niet alleen voor het transport van de zaadcellen door de mannelijke geslachtsorganen naar buiten en in de vrouwelijke, maar ook voor een stijging van de pH van de vagina. Goed zaadvocht heeft een pH van 7,2 tot 7,8 (licht basisch) en fungeert daardoor als buffer voor de zaadcellen in de veel zuurdere omgeving van de vagina. Zaadcellen immobiliseren snel bij een pH lager dan 6,2.
Volgend uit bovenstaand is er toch wel een groter verschil tussen de ejaculatie voor of na een sterilisatie bij de man. Niet alleen de zaadcellen maar ook het zaadvocht geproduceerd door de zaadblaasjes mis je.

Maar of er nu echt gezondheidsnadeel (of voordeel want het deel uit de prostaat kan natuurlijk ook 'gezonder' zijn) lijkt me erg klein. De ph van de vagina stijgt minder maar dat is dan ook niet meer van belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het een broodje aap verhaal. Het is niet bedoeld voor je huid en het is zo weinig dat je je erzelf niet helemaal kunt insmeren. En als je het inneemt heeft het helemaal geen effect op je huid,

Toegevoegd na 1 minuut:
En die paar procent zaadcellen die missen zullen de veronderstelde eigenschappen niet wezenlijk veranderen.