Dat kan. Hard persen is helemaal niet goed, maar zeker als mensen last hebben van obstipatie, zijn ze daar wel toe geneigd. Ook hebben sommige mensen het idee dat ze per se elke dag een keer naar het toilet moeten om te poepen, ook als ze geen aandrang hebben. Dan gaan ze heel hard zitten persen, en dat kan erg vervelende gevolgen hebben. In de eerste plaats kun je er aambeien van krijgen, maar die krijgt iedereen haast wel ooit. Maar van echt te hard persen kun je ook een verzakking in de hand werken, of kun je je een buikwandbreuk persen, zeker als je al ergens een zwakke plek in je buikwand hebt. Zeker mensen die ooit aan hun buik zijn geopereerd, lopen daar meer risico op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'+' Al wil ik er nog aan toevoegen dat obstipatie een gevolg kan zijn van de darmen die niet goed werken. Artsen doen dit te vaak af als "spastischë darm". Als je hier last van hebt en dus gaat persen, wat niet aan te raden is dus, dan zou ik toch verder onderzoek eisen of een dietist raadplegen. Continue verstopte darmen kan voor nog meer ellende zorgen dan alleen aambeien door persen en de andere zaken die Lies12 al beschreef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Obstipatie kan vele oorzaken hebben. Het is inderdaad belangrijk om dit goed te behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ergo het kan zelfs uitmonden in darmkanker. Ik heb er inmiddels erg veel over gelezen.

Andere antwoorden (2)

Jazeker, je kunt te hard persen. Als je obstipatie (verstopping/harde ontlasting) hebt, ben je geneigd hard te persen. Daar kun je aambeien van krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan hard drukken als dit nodig is en harde ontlasting hebt. Beter is om dan meer vezels in je voeding te doen.
Van heel hard drukken kan je aambeien krijgen.