Waarom zit het sommige mensen altijd alles tegen terwijl het sommige mensen alleen maar mee zit?

Toegevoegd na 49 seconden:
Sommige mensen hebben altijd alleen maar problemen, en zo zijn er mensen die al het geluk van de wereld hebben, waar valt dit aan te verwijten?

Toegevoegd na 20 minuten:
***Even voor de duidelijkheid, de vraagstelling slaat niet op mijn eigen geluk of pech in het leven.***

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
31.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vind het antwoord over Locus of Control onzin. Mensen die altijd geluk hebben vinden het heel leuk om te geloven dat dat door hun zelf komt (ik studeer psychologie), maar dat is niet zo. Ik ben geboren in een gezin waarbij iedereen minstens 1 mentale stoornis had behalve ik. Daar heb ik niet voor gekozen. En nee, ik heb het er hier bijna nooit over en denk er ook bijna nooit aan. Maar toch ondervind ik hier dagelijks last van. Idem dito voor mensen waarvan hun kind kanker krijgt o.i.d. Hier is echt geen reden voor. Je hebt dan gewoon pech. We leven veel te erg in een ''maakbare'' maatschappij waarbij wordt gedacht dat ook geluk maakbaar is. Dat is het niet. De meeste dingen overkomen je gewoon. En ja, dan is het wel zo dat je er op verschillende manieren mee om kunt gaan. Maar puur het feit dat iets gebeurt is gewoon domme pech of geluk. Sommige mensen geloven hierom in een God.

Het beste antwoord

Iedereen loopt in zijn leven tegen dingen aan die negatief of vervelend zijn, en waar je vervolgens iets mee moet.

Nu heb je twee soorten mensen : mensen die de schuld van alles wat hen 'overkomt' buiten zichzelf zoeken, zich slachtoffer of pechvogel voelen en bij de pakken neer gaan zitten of hopen dat een buitenstaander (arts, partner, werkgever, vul maar in) het oplost. Die zinken dieper bij elke ervaring en lijken al depressief te worden als de aardappels een keer aanbranden. Dat heet een externe Locus of Control

Dan heb je mensen die bij alles wat ze overkomt kijken welke rol ze daarin zelf eventueel gespeeld kunnen hebben, en wat ze zelf kunnen doen om de situatie om te buigen in iets dat beter voor ze is, of hoe ze de situatie kunnen gebruiken om er iets positiefs uit te halen of uit te leren, en uit de puinhopen te herrijzen. Die groeien van elke ervaring en lijken zelfs op te bloeien van tegenslag. Dat heet een interne Locus of Control.

En tussen die twee uitersten zitten natuurlijk mensen die van beide iets meer of minder hebben. Vreemd genoeg lijkt ongeluk inderdaad ongeluk aan te trekken (de duivel schijt altijd op dezelfde hoop), maar wat je DOET met de problemen die je voor je kiezen krijgt, heeft daar zeer zeker ook invloed op.

Zo heb ik vorige week gelijk met een kennisje van me bloed laten prikken bij de apotheek en we bleken dus beiden diabetes II te hebben. Zij een beetje, ik vrij ernstig. Maar zij zit nu al dagen in huis te miepen wat een pech ze wel niet heeft en wacht tot de dokter vertelt hoe het verder moet, en ik heb mezelf een schop onder de kont gegeven omdat ik met mijn gewicht altijd heb kunnen weten dat ik met vuur speelde, ben inmiddels de eerste drie kilo afgevallen (van de 40 die ik moet) en heb vandaag voor het eerst weer 20 kilometer gefietst (wat ik door extreme vermoeidheid al maanden niet meer kon; die pillen doen na 1 dag al wonderen !!).

Zo gaan we dus met precies dezelfde situatie totaal verschillend om ; ik ben energieker en enthousiaster dan ik in tijden geweest ben, en zij ziet nog steeds alleen maar het einde van de wereld. Tja......
Zij vind zichzelf een pechvogel, ik prijs me gelukkig dat ik er zo snel achter ben gekomen en dat er nog zo veel is dat ik kan doen, dat ook veel andere positieve gevolgen zal hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet helemaal mee eens. Een kennis van mij is echt een zondagskind. Haar komt werkelijk alles aanwaaien. Ze heeft veel geld want haar vader is erg rijk, ze heeft er nooit hard voor moeten werken, want ze werkt maar 1 dagje per week in de winkel van haar paps. Ze heeft een partner die bijna t hele huishouden doet. Ze raakte met haar 38 jaar na 1 ronde proberen zwanger en het is een heel makkelijk kind, etc etc. Ze heeft alle mazzel, zonder daar ooit moeite voor gedaan te hebben. Mijn leven is anders gegaan. Heb jarenlang keihard gewerkt in verschillende baantjes, om rond te komen. Mijn vriend en ik hebben heel veel tegenslagen gehad, jeugdtrauma's meegemaakt, ikzelf ook gepest geweest vroeger op school, verder heb ik overal voor moeten knokken...Na 3 jaar proberen raakte ik pas zwanger, maar we hebben zwangerschap verloren ivm afwijking,etc. Ik zeg dit niet om in slachtofferrol te gaan, maar sommigen komt alles aanwaaien en anderen hebben pech. Geen idee waarom!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vind dit antwoord onzin. Mensen die altijd geluk hebben vinden het heel leuk om te geloven dat dat door hun zelf komt (ik studeer psychologie), maar dat is niet zo. Ik ben geboren in een gezin waarbij iedereen minstens 1 mentale stoornis had behalve ik. Daar heb ik niet voor gekozen. En nee, ik heb het er hier bijna nooit over en denk er ook bijna nooit aan. Maar toch ondervind ik hier dagelijks last van. Idem dito voor mensen waarvan hun kind kanker krijgt o.i.d. Mijn tante heeft allebei haar kinderen verloren. Hier is echt geen reden voor. Je hebt dan gewoon pech. We leven veel te erg in een ''maakbare'' maatschappij waarbij wordt gedacht dat ook geluk ''maakbaar'' is. Dat is het niet. De meeste dingen overkomen je gewoon. En dan is het wel zo dat je er op verschillende manieren mee om kunt gaan (maar mensen zonder ziektes/overlijdens in hun omgeving zijn toch sowieso gelukkiger dan mensen zonder, hoe je er ook mee omgaat). Maar puur het feit dat iets gebeurt is gewoon pech of geluk.

Andere antwoorden (13)

Dit is typisch een vraag van iemand die zelf vind dat altijd alles hem tegenzit, en denk dat het gras bij de buurman altijd groener is!
Nou dat is dus niet zo, ook bij mensen waar alles mee lijkt te zitten gebeuren dingen die tegenzitten, alleen vertellen ze je die meestal niet.
Probeer gelukkig te zijn met wie je bent en wat je hebt, en dan krijg je vanzelf het gevoel dat er veel meer mee gaat zitten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is allemaal zo makkelijk gezegd. Natuurlijk is het belangrijk hoe je met tegenslag omgaat. Maar sommigen hebben heel vaak pech en voor deze mensen is het logischerwijs lastiger om altijd maar optimistisch te blijven. Als je veel tegenslagen meemaakt, is het een veeeeeel grotere uitdaging om positief te blijven dan als alles je komt aanwaaien. En dat is onderzocht dat er mensen zijn die veel vaker pech hebben. Heeft vaak te maken met een bepaalde kwetsbaarheid. En daardoor steeds gekwetst en teleurgesteld worden. Terwijl de egoïstische personen nergens last van hebben!
pfff goeievraag vraag ik me nou ook altijd af!!!!
Je kent de gezegde he als je als duppie word geboren word je nooit een kwartje.Wel is het zo dat je overal wat van leerd en er sterker uit kan komen.Probeer er toch goed mee omtegaan en bedenk je dat er ook nog leuke dingen zijn in het leven!!!
Aan je zelf valt niks te verwijten,het overkomt je het is hoe je er mee omgaat.Probeer vooral positief te blijven en geniet van de dingen die je lief hebt!!!!!En je zult zien je word een sterk mens!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen,waarvan jij denkt dat ze altijd alle geluk van de wereld hebben, zijn heus niet zonder problemen! Ze lopen er alleen niet mee te koop,waardoor het lijkt of alles ze altijd mee zit! En dat zouden meer mensen moeten doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is het +1
Het is niet zo... Het is zo: Waarom zit het mij altijd alles tegen terwijl het andere mensen alleen maar mee zit?

Dat klopt ALTIJD, maar zoals jij de vraag stelt is het VAAK zo maar niet altijd...

En het antwoord is: Het gras is altijd groener bij de buurman...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat niemand dat precies weet, maar ik denk wel wat alles om een reden gebeurt. En sommige denken goed na voordat ze iets doen of een keuze maken en andere mensen niet en daardoor kunnen dingen tegen gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met bovenstaande antwoorden, maar ik heb wel een kleine toevoeging. Sommige mensen maken daadwerkelijk een heleboel rotdingen mee, en lijken daadwerkelijk meer op de proef gesteld te worden, en dat is niet altijd omdat zij te pessimistisch zijn om de goede dingen te zien. Je kunt je kind verliezen of een ziekte of een zware handicap krijgen, etc. Waar valt dat aan te wijten? God? Karma? Domme pech? Het heeft denk ik niet zoveel zin om na te denken over het waarom, want dat maakt dat je verbitterd kunt worden. Het beste is om dan maar je te concentreren op de fijne dingen in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit valt niemand te verwijten! Iedereen krijgt in zijn leven vele dingen te verwerken, bij de 1 begint het heel erg vroeg en bij de ander komt het later. En omdat dit later komt lijkt het net dat het bij hun altijd goed gaat.

Kan me bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die al het geluk van de wereld hebben, misschien lijkt dit zo op dit moment maar ook zal er voor hun een moment komen met ups en downs, en het is niet leuk als je dit overkomt maar je kan er wel heel erg veel van leren.
En ieder huisje draagt zijn kruisje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit ook een beetje aan je eigen instelling ligt. Als ik bijv. een tegenslag heb, ga ik bij mezelf kijken of ik de volgende keer iets kan doen om zoiets niet weer te laten overkomen. Van je fouten leer je. Ook heb ik nooit ergens spijt van, want daar schiet je ook niks mee op. Als je een iets pessimistischere instelling hebt kun je het wat minder snel van je afzetten en zwelg je al snel in zelfmedelijden. Door dit om te draaien zal je leven een stuk zonniger zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die het een en ander hebben meegemaakt, geven wel eens aan dat ze voor het ongeluk geboren lijken te zijn.
Een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen toont echter aan dat hier wel degelijk sprake van kan zijn: sommige mensen lijken inderdaad problemen aan te trekken.

Dit is na analyse van 79 studies geconcludeerd. In deze studies werd vooral onderzocht hoe groot de kans is dat mensen ongelukken en/of problemen aantrekken. Hieruit bleek dat 1 op de 29 personen vijftig procent meer kans hierop heeft dan de rest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommigge mensen die hebben altijd pech,maar verkijk je niet op een ander hoor ,overal is wel wat, en kleine kinderen kleine zorgen,grote kinderen grote zorgen,maar ik zeg altijd nieuwe dag nieuwe kansen,en als je een nacht goed geslapen hebt dan ziet de wereld er s,morgens alweer heel anders uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal een antwoord opgeven op jou vraag met een spreekwoord.

Komt wonder moedig aan de dag:
Zij is een aap, gelijk ze plach';
Want eer men nog de rolle sluit,
Zo kijken hare grillen uit,
Want zijde, goud, fluweel, satijn,
En geven niet als enkel schijn.
De vors die huppelt naar de poel,
Al zat hij op een gouden stoel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is je instelling zoals je in het leven staat en wat je er van verwacht, welk beeld je hebt over bepaalde dingen, als je positief bent en dicht bij jezelf blijft staan en je niet teveel laat beinvloeden door dingen van buiten kan je het jezelf een stuk makkelijker en dragelijker maken, jemoet het namelijk altijd ZELF doen! Zo zijn er ook mensen die altijd klagen en lichamelijke klachten hebben, nooit is het een keertje goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben bang dat de stelling een beetje te "zwart, wit " is.!
Ten eerste kun je niet achter de deur van de mensen van veel geluk kijken. Vaak zijn daar ook veel problemen maar zie je dat niet, of ze zijn in staat die beter te verbergen
De andere groep hebben ook wel beter momenten maar daar vallen de problemen meer op omdat ze het al zo moeilijk hebben.
Maar ik kan me jouw vraag goed voorstellen.